Partnerzy portalu

Paweł Moskała: Polska nie może zrezygnować z inwestycji w hub logistyczny w Małaszewiczach

Pomimo negatywnej decyzji ws. dofinansowania z funduszu CEF, w dłuższej perspektywie rozwój Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze jest konieczny dla polskiej i europejskiej gospodarki. Polska musi kontynuować inwestycje w modernizację infrastruktury kolejowej i logistycznej w tym hubie – przekonuje Paweł Moskała, prezes Real Logistics.

Jak obecnie kształtuje się sytuacja w morskim transporcie kontenerowym?  

W żegludze oceanicznej i dużych portach europejskich w ostatnich tygodniach widocznych było sporo utrudnień. Nasza firma zajmuje się jednak realizacją przewozów z i do portów w Gdyni i Gdańsku, a przewozy towarów z portu Hamburg mają mniejszy udział w naszym portfolio. Z tego powodu bezpośrednio nie dotykają nas problemy widoczne w największych portach europejskich. Natomiast widzimy obecnie pewną nadpodaż ładunków, które trafiają do polskich portów. 

W związku z priorytetem dla przewozów surowców energetycznych na kolei wkrótce mogą pojawić się problemy z przepustowością. Ponadto w przypadku długiego czasu przewozów kolejowych, do czego przyczynia się wiele czynników, w tym trwające remonty infrastruktury część klientów, którym bardzo zależy na czasie, decyduje się na przewiezienie ładunków samochodami. 

Czy brak kierowców wpływa na działalność operatorów logistycznych?

Tak, branża transportu samochodowego w całej Europie boryka się z problemem braku kierowców. Nasza firma nie ma problemów z zatrudnieniem pracowników. Jednak wszyscy w branży musimy mieć świadomość, że będzie to czynnik ograniczający w przyszłości możliwości zwiększania podaży usług przewozów samochodowych. Dlatego istotny jest rozwój transportu intermodalnego, który może przejąć część potoków ładunków. 

Na Nowym Jedwabnym Szlaku po wybuchu wojny w Ukrainie spadła liczba uruchamianych pociągów. Jak sytuacja wygląda teraz po upływie kilku miesięcy od rozpoczęcia rosyjskiej inwazji?

Real Logistics cały czas regularnie realizuje przewozy kolejowe towarów z i do Chin. Rzeczywiście, w ostatnich miesiącach w związku z wojną w Ukrainie liczba pociągów na Nowym Jedwabnym Szlaku zmniejszyła się. Obecnie jednak powoli te usługi się odbudowują. Nasi partnerzy chińscy cały czas podkreślają, że Małaszewicze są dla nich głównym hubem przeładunkowym, dla którego nie ma alternatyw. W chwili obecnej nie są realizowane przejazdy pociągów z Chin przez Braniewo czy Kaliningrad, nie mówiąc już o szlakach kolejowych przez Ukrainę. Przejście kolejowe Brześć — Terespol przejęło część tych transportów. 

Z jednej strony w ostatnich miesiącach zmniejszyła się liczba pociągów, które z Chin przez Małaszewicze jadą dalej do państw zachodnioeuropejskich. Natomiast więcej jest ładunków transportowanych do tego suchego portu koleją, które dalej po przeładunku są przewożone na ostatniej mili samochodami.  Z tego powodu uważam, że rozwój Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze i inwestycje w tamtejsze terminale oraz infrastrukturę kolejową i drogową są niezbędne. Wiemy już, że Unia Europejska nie przyznała funduszy z programu CEF na dużą inwestycję w Małaszewiczach. Jednak nie można z tego rezygnować i trzeba znaleźć inne finansowania projektu, być może w zmniejszonej skali. 

Więcej informacji o usługach firmy Real Logistics można znaleźć na stronie: https://real-logistics.pl

Przedstawiciele spółki Real Logistics wezmą udział w konferencji „INTERMODAL IN POLAND 2022”.  Program konferencji, rejestracja uczestnictwa oraz informacje organizacyjne dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close