Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Maersk zerwał ostatnie cumy w Rosji, rzuca dużą kotwicę w Malezji

A.P. Moller-Maersk zawarł umowę o zbyciu swoich udziałów w największym rosyjskim operatorze terminali kontenerowych – Global Port Investments. Od 2012 r. był w tej spółce mniejszościowym udziałowcem (30,75 proc.). 

Maersk
fot. Maersk

GPI zarządza siedmioma terminalami na Bałtyku – kontenerowymi (w tym w Sankt Petersburgu i w Finlandii), towarowymi, masowymi i Ro-Ro. Dwaj inni udziałowcy w GPI to: Transportation Investments Holding Limited, jedna z największych prywatnych grup transportowych w Rosji i Delo Group – największy rosyjski prywatny holding logistyczny i spedycyjny, część holdingu Delo, którego 70 proc. należy do jej założyciela Siergieja Sziszkariewa, a pozostałe 30 proc. do korporacji państwowej „Rosatom”.

Maersk poinformował, że zgodził się sprzedać swoje udziały w GPI „swojemu wieloletniemu partnerowi” Delo Group. Warunki zbycia nie zostały ogłoszone. Maersk podał natomiast, że transakcja została przeprowadzona z uwzględnieniem „ceny rynkowej” aktywów GPI i obejmuje „możliwość ponownego wejścia w przyszłości APMT w partnerstwo z Delo”.

Po inwazji Rosji na Ukrainę, Maersk w marcu br. ogłosił plany, podobnie jak większość zachodnich firm, że dążyć będzie do zakończenia działalności w Rosji i sprzedaży swoich aktywów w kraju agresora. Wraz ze zbyciem udziałów w GPI, APMT nie będzie już ani zaangażowany w żadne podmioty działające w Rosji, ani nie będzie posiadał żadnych aktywów w tym kraju. Działalność GPI została dramatycznie dotknięta embargiem gospodarczym krajów zachodnich i przerwaniem z Rosją kontaktów handlowych wielu firm. W II kwartale przeładunki towarów spadły w terminalach GPI o 40 proc., a I połowie br. wolumen przeładunków towarów w kontenerach spadł o 20 proc. – do 611 000 TEU. 

„Cieszymy się, że sfinalizowaliśmy tę transakcję zgodnie z planem i z naszym wieloletnim partnerem Delo, umożliwiając nam uporządkowane wyjście z GPI zgodnie z naszą decyzją o zaprzestaniu działalności w Rosji” – skomentował Keith Svendsen, dyrektor generalny APM Terminals. 

Opuszczając Rosję, Maersk nadal poszukuje innych możliwości rozszerzenia swojej działalności logistycznej. Firma ta ogłosiła już, że podpisała protokół ustaleń z Malezyjskim Urzędem ds. Rozwoju Inwestycji (MIDA), aby pobudzić inwestycje w tym kraju i podnieść go do rangi jednego z centrów logistycznych w Azji Południowo-Wschodniej. „Logistyka jest kamieniem węgielnym gospodarki Malezji. Łącząc dostawców z producentami, a konsumentów z firmami, wspieramy więc rozwój różnych branż”- powiedział Sivasuriyamoorthy Sundara Raja, zastępca dyrektora generalnego ds. promocji inwestycji i ułatwień MIDA. 

Maersk informuje, że będzie współpracować z MIDA, aby przyciągnąć zaawansowane technologicznie i „wpływowe inwestycje” w sektorach takich jak: motoryzacja, elektrotechnika, elektronika, produkcja maszyn, urządzeń medycznych, podzespołów dla lotnictwa, wyrobów dla energetyki odnawialnej i technologii konsumenckiej. Zwiększając siłę logistyczną Maersk w Malezji, gdzie działa od 1975 roku, Maersk powiedział, że przyczyni się do wzrostu i rozwoju malezyjskiego sektora łańcucha dostaw.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close