Koleje Ukraińskie apelują o otwarcie dwóch przejść na granicy z Rumunią
Koleje Ukraińskie wzywają Rumunię do udrożnienia dwóch kolejowych przejść granicznych na jej granicy z Ukrainą. Zwiększenie przepustowości transgranicznej sieci kolejowej stało się pilną potrzebą po tym, jak Rosja zablokowała ukraińskie porty nad Morzem Czarnym.

Prezes Kolei Ukraińskich Ołeksandr Kamyszyn zaapelował o rewitalizację dwóch rumuńskich linii kolejowych prowadzących do przejść granicznych. Chodzi o odcinki Rachiw – Berlebasz (o długości 19,3 km) i Teresva – Câmpulung la Tisa (1,1 km). Linie te zostały zamknięte 11 i 15 lat temu z powodu braku zainteresowania przewoźników uruchamianiem pociągów na tych szlakach.
Sytuacja zmieniła się po rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Po zablokowaniu portów czarnomorskich konieczne stało się uruchomienie nowych dróg dla ukraińskiego handlu zagranicznego, w tym eksportu zbóż. Komisja Europejska zainicjowała tzw. „korytarze solidarności”, których celem jest udrożnienie szlaków transportowych i zapewnienie dodatkowej przepustowości dla zwiększonego potoku ładunków transportowanych przez granice Ukrainy z krajami Unii Europejskiej. Pomimo częściowego przywrócenia żeglugi do ukraińskich portów, nadal konieczne jest zwiększenie możliwości przewozu ładunków drogami i liniami kolejowymi.
Rewitalizacja linii
Koleje Ukraińskie w tym celu rewitalizowały dwie linie kolejowe prowadzące do zamkniętych kilkanaście lat temu przejść granicznych. O to samo zaapelowały do rumuńskiego zarządcy infrastruktury — Teraz Koleje Rumuńskie muszą wykonać swoją pracę i zrewitalizować 16 km linii po rumuńskiej stronie. Dzięki temu będziemy mieli kolejne działające połączenia transgraniczne dla przewozów towarów i pasażerów — zaapelował Ołeksandr Kamyszyn.
Obecnie funkcjonują 2 kolejowe przejścia na granicy ukraińsko — rumuńskiej. Z tego powodu pociągi muszą długo oczekiwać na przekroczenie tej zewnętrznej granicy Unii Europejskiej. Ponowne uruchomienie dwóch wspomnianych wyżej odcinków linii kolejowych pozwoliłoby na przejazd dodatkowych 6 pociągów dziennie, co przełożyłoby się na możliwość przetransportowania 3,5 mln ton ładunków rocznie. — Staramy się budować nową infrastrukturę łączącą nas z UE nawet w czasie wojny. W ten sposób zwiększamy eksport ładunków i ułatwiamy mobilność naszych pasażerów. To jest nasz wpływ na przybliżenie zwycięstwa w tej wojnie — skomentował prezes Kolei Ukraińskich.
O skutkach wojny w Ukrainie na sytuację branży logistycznej w tym kraju jak i państwach sąsiednich debatować będą uczestnicy konferencji „INTERMODAL IN POLAND 2022”. Program wydarzenia, rejestracja uczestnictwa oraz informacje organizacyjne dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/