Poszukiwanie nowych szlaków: jak eksportuje się towary z Ukrainy do Czech
Korek wagonów i samochodów ciężarowych na zachodniej granicy Ukrainy zmusza spedytorów do poszukiwania nowych sposobów transportu towarów eksportowych do krajów Unii Europejskiej. Niedawno firma Eco Way Unions uruchomiła nową usługę dostarczania pszenicy, soi i innych zbóż z Ukrainy do Czech z pominięciem Polski. Menedżer tej firmy, Stepan Gladyshev, opowiada o cechach nowego łańcucha dostaw w rozmowie z IntermodalNews.
Jak narodził się pomysł trasy eksportu towarów z Ukrainy do Czech?
W lutym zgłosił się do nas klient z prośbą o przeniesienie części ładunku z Białej Cerkwi do Szwajcarii. Początkowo planowaliśmy wysłać go do Izowa, a stamtąd koleją szerokotorową do Sławkowa, a dopiero potem dalej na zachód. Jednak później na Izowie wprowadzono ograniczenia, więc trzeba było pomyśleć o innej trasie.
I tu przydał się pociąg towarowy Kolei Czeskich, przewożący pomoc humanitarną z Czech na Ukrainę. Musiał wrócić pusty, więc zdecydowaliśmy się skorzystać z tych wagonów. Najpierw dostarczyliśmy ładunek ciężarówkami do Białej Cerkwi i załadowaliśmy go do krytych wagonów, które następnie kursowały z Białej Cerkwi do Czopu. Przeładunek na wagony Kolei Czeskich miał miejsce w Czopie. Z Czech ładunek został dostarczony drogą lądową do Szwajcarii.
W podobnym schemacie planujemy obecnie dostarczyć kolejny ładunek z Niżyna do Montrealu. Z Niżyna do Batewa koleją w krytych wagonach, a następnie w wagonach o rozstawie europejskim do Czech. Przeładunek z wagonów na ciężarówki odbywa się w Czechach, skąd dalej dostarczany jest do Rotterdamu w Holandii, gdzie towary są ładowane na statek w celu dostarczenia do Montrealu.
Dlaczego używasz krytych wagonów? Z powodu braku platform i kontenerów na Ukrainie?
Na Ukrainie jest bardzo niewiele firm, które posiadają własny tabor, czyli wagony platformy. Przeważnie mają zaakceptowane plany i wielkości ładunków do przewiezienia, więc jeśli jakiś ładunek pojawia się w jakiejś firmie z zewnątrz, bardzo trudno jest zdobyć niezbędną ilość kontenerów i platform. Istotną rolę odgrywa również koszt: obecnie przewóz 1 tony ładunku krytym wagonem przez Ukrainę jest tańszy niż w kontenerze.
Co więcej, jest jeszcze jeden ważny aspekt. Jeden ukraiński wagon kryty może przewieźć do 60 ton i taką samą ilość można przewieźć w wagonie o rozstawie europejskim. Dlatego też, jeśli ładunek znajduje się w specjalnych workach liniowych, bardzo łatwo jest go przetransportować z jednego wagonu do drugiego lub do ciężarówki. W przypadku przeładunku z krytego wagonu do kontenera pojawiają się pewne trudności, ponieważ nie cały ładunek w kontenerze będzie równy proporcji: 1 wagon = 3 kontenery.
Chociaż transport multimodalny jest najlepszy przy użyciu kontenerów. Na przykład pracujemy teraz nad trzecią trasą. To dostawa rzepaku z regionu Odessy do Triestu. Ładunek ten został załadowany do 40-stopowych kontenerów, które pojadą na Słowację, gdzie zostaną przeładowane do kontenerów morskich w celu przewiezienia do portu i późniejszego załadunku na statek.