Partnerzy portalu

Poszukiwanie nowych szlaków: jak eksportuje się towary z Ukrainy do Czech

Korek wagonów i samochodów ciężarowych na zachodniej granicy Ukrainy zmusza spedytorów do poszukiwania nowych sposobów transportu towarów eksportowych do krajów Unii Europejskiej. Niedawno firma Eco Way Unions uruchomiła nową usługę dostarczania pszenicy, soi i innych zbóż z Ukrainy do Czech z pominięciem Polski. Menedżer tej firmy, Stepan Gladyshev, opowiada o cechach nowego łańcucha dostaw w rozmowie z IntermodalNews.

Ukrainie
fot. CD Cargo

Jak narodził się pomysł trasy eksportu towarów z Ukrainy do Czech?

W lutym zgłosił się do nas klient z prośbą o przeniesienie części ładunku z Białej Cerkwi do Szwajcarii. Początkowo planowaliśmy wysłać go do Izowa, a stamtąd koleją szerokotorową do Sławkowa, a dopiero potem dalej na zachód. Jednak później na Izowie wprowadzono ograniczenia, więc trzeba było pomyśleć o innej trasie.

I tu przydał się pociąg towarowy Kolei Czeskich, przewożący pomoc humanitarną z Czech na Ukrainę. Musiał wrócić pusty, więc zdecydowaliśmy się skorzystać z tych wagonów. Najpierw dostarczyliśmy ładunek ciężarówkami do Białej Cerkwi i załadowaliśmy go do krytych wagonów, które następnie kursowały z Białej Cerkwi do Czopu. Przeładunek na wagony Kolei Czeskich miał miejsce w Czopie. Z Czech ładunek został dostarczony drogą lądową do Szwajcarii.

W podobnym schemacie planujemy obecnie dostarczyć kolejny ładunek z Niżyna do Montrealu. Z Niżyna do Batewa koleją w krytych wagonach, a następnie w wagonach o rozstawie europejskim do Czech. Przeładunek z wagonów na ciężarówki odbywa się w Czechach, skąd dalej dostarczany jest do Rotterdamu w Holandii, gdzie towary są ładowane na statek w celu dostarczenia do Montrealu.

Dlaczego używasz krytych wagonów? Z powodu braku platform i kontenerów na Ukrainie?

Na Ukrainie jest bardzo niewiele firm, które posiadają własny tabor, czyli wagony platformy. Przeważnie mają zaakceptowane plany i wielkości ładunków do przewiezienia, więc jeśli jakiś ładunek pojawia się w jakiejś firmie z zewnątrz, bardzo trudno jest zdobyć niezbędną ilość kontenerów i platform. Istotną rolę odgrywa również koszt: obecnie przewóz 1 tony ładunku krytym wagonem przez Ukrainę jest tańszy niż w kontenerze.

Co więcej, jest jeszcze jeden ważny aspekt. Jeden ukraiński wagon kryty może przewieźć do 60 ton i taką samą ilość można przewieźć w wagonie o rozstawie europejskim. Dlatego też, jeśli ładunek znajduje się w specjalnych workach liniowych, bardzo łatwo jest go przetransportować z jednego wagonu do drugiego lub do ciężarówki. W przypadku przeładunku z krytego wagonu do kontenera pojawiają się pewne trudności, ponieważ nie cały ładunek w kontenerze będzie równy proporcji: 1 wagon = 3 kontenery.

Chociaż transport multimodalny jest najlepszy przy użyciu kontenerów. Na przykład pracujemy teraz nad trzecią trasą. To dostawa rzepaku z regionu Odessy do Triestu. Ładunek ten został załadowany do 40-stopowych kontenerów, które pojadą na Słowację, gdzie zostaną przeładowane do kontenerów morskich w celu przewiezienia do portu i późniejszego załadunku na statek.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close