Szwajcarscy kolejarze proponują cztery środki w celu wyeliminowania kluczowego wąskiego gardła w korytarzu Ren-Alpy
Brak przepustowości na linii kolejowej doliny Renu między Karlsruhe a Bazyleą stwarza coraz większe wyzwania w zakresie transportu ładunków w korytarzu Ren-Alpy. Z powodu ograniczeń w żegludze na Renie problem ten staje się coraz poważniejszy. W efekcie widoczne jest stopniowe odwrotne przesunięcie modalne z kolei na transport drogowy, zwłaszcza w przypadku towarów, dla których liczy się czas”, dodaje VAP. Aby poprawić sytuację, wzywa również do wdrożenia cz. Dlatego VAP Verband der verladenden Wirtschaft, organizacja szwajcarskich prywatnych właścicieli bocznic i wagonów, zaproponowała cztery środki mające na celu wyeliminowanie tego wąskiego gardła.

W sierpniu 2017 r. doszło do największych zakłóceń na korytarzu Ren-Alpy, spowodowanych zawaleniem się tunelu Rastatt. Katastrofa ma poważne konsekwencje dla branży kolejowej, zwłaszcza w jej segmencie towarowym. Obecnie korytarz boryka się z zakłóceniami i opóźnieniami spowodowanymi brakiem przepustowości. „Wąskie gardła na sieci kolejowej wyraźnie się pogarszają i stanowią niepokojącą stałą. Prace budowlane, zakłócenia techniczne i niewystarczające trasy objazdowe tak obciążają operacje, że regularne przewozy towarowe są już prawie niemożliwe”, stwierdza VAP Verband der verladenden Wirtschaft.
Jak zauważa szwajcarskie stowarzyszenie, nawet niewielkie zakłócenia mają ogromny wpływ na transport intermodalny i łańcuchy dostaw korzystające ze wspomnianego korytarza. „Już dzisiaj spedytorzy wykazują tendencję do powrotu na transport drogowy, zwłaszcza w przypadku towarów, dla których liczy się czas”, dodaje VAP. Aby poprawić sytuację, wzywa również do wdrożenia czterech kluczowych środków. „Ukończenie linii kolejowej w Dolinie Renu między Karlsruhe a Bazyleą ma nastąpić dopiero w latach 2040-2045. Do tego czasu powinny zostać wdrożone praktyczne rozwiązania alternatywne” – podkreśla organizacja patronacka.
Modernizacja i elektryfikacja linii Wörth-Strasburg
Pierwszy środek dotyczy osi północ-południe na lewym brzegu Renu. Obejmuje przede wszystkim modernizację i elektryfikację linii Wörth-Strasburg. „Stworzy to równoległą trasę objazdową, która położy kres chaosowi budowlanemu i zapewni zarówno ruch tranzytowy, jak i importowo-eksportowy, co jest ważne dla szwajcarskiej gospodarki”, wyjaśnia VAP. Dzięki realizacji projektu w ciągu zaledwie kilku lat powstanie dodatkowa przepustowość dla 60 pociągów towarowych dziennie. Ponadto stowarzyszenie zauważa, że władze szwajcarskie powinny bardziej aktywnie negocjować tę kwestię z krajami sąsiednimi w celu wzmocnienia linii głównej.
Alternatywne trasy po obu brzegach Renu
Dwa pozostałe środki dotyczyły uruchomienia nowych tras objazdowych we Francji i Niemczech. W przypadku Francji jej koleje, które znajdują się w pobliżu Renu, mogą być wykorzystywane jako trasy objazdowe, gdy niektóre odcinki Kolei Doliny Renu zostaną zamknięte na prawym brzegu rzeki, czyli w Niemczech. Na przykład, czterotygodniowe całkowite zamknięcie planowane jest na lato 2024 r. Z tego powodu koleje Francji i Niemiec powinny znaleźć tymczasowe rozwiązania w zakresie komunikacji między niemieckojęzycznymi maszynistami a francuskojęzycznymi dyspozytorami. Można to zrobić za pomocą aplikacji językowych lub zatrudniając dwujęzyczny personel w centrach kontroli infrastruktury.
W przypadku Niemiec trasy objazdowe znajdujące się na prawym brzegu Renu powinny być dostępne dla przedsiębiorstw kolejowych. „Dlatego przed zamknięciem linii zarządcy infrastruktury muszą zapewnić, że nie ma otwartych placów budowy i że niezbędne środki (linia napowietrzna, maksymalna długość pociągu, powierzchnie magazynowe itp.) są dostępne dla wszystkich pociągów korzystających z alternatywnych tras”, wzywa szwajcarskie stowarzyszenie.
Wspólny organ roboczy dla zarządców infrastruktury kolejowej
Aby złagodzić zakłócenia w korytarzu Ren-Alpy spowodowane pracami budowlanymi lub modernizacyjnymi, konieczna jest intensywniejsza komunikacja między zarządcami infrastruktury kolejowej. „Proponujemy powołanie międzynarodowego organu roboczego zarządców infrastruktury korytarza z udziałem ministerstw transportu. Celem jest z jednej strony aktywna koordynacja wymagań rozbudowy infrastruktury, az drugiej rynkowa oferta transportowa”, proponuje w swoim artykule VAP Verband der verladenden Wirtschaft.