Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Terminal Metrans w Koszycach i port Koper ciekawym rozwiązaniem dla ukraińskiego eksportu

Koper to największy port kontenerowy na północnym Adriatyku. Ponadto słoweński port ma wszelkie szanse stać się jednym z kluczowych punktów eksportu towarów z Ukrainy. Takie jest zdanie Mykoły Sołowiowa, ukraińskiego przedsiębiorcy działajacego w branżach logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw. W rozmowie z IntermodalNews opowiada o specyfice transportowania kontenerów z Ukrainy do Słowenii.

Koper
fot. Luka Koper

Dlaczego uważasz, że Port Koper może stać się węzłem tranzytowym dla ukraińskich towarów eksportowych?

Wszystkie inne opcje nie działają zbyt dobrze. Z portami ukraińskimi wszystko jest jasne. Część z nich została niedawno odblokowana, ale to z pewnością nie wystarczy do eksportu planowanych ilości towarów. W ciągu ostatnich kilku miesięcy w porcie Konstanca w Rumunii obserwujemy regularne zatory. Port pracuje na granicy swoich możliwości. Część ukraińskiego eksportu jest przeładowywana przez polskie porty, ale ze względu na problemy na granicy, gdzie wagony czekają na przeładunek tygodniami, jeśli nie miesiącami, ta opcja moim zdaniem nie będzie w stanie stać się pełnowymiarową alternatywą. Oznacza to, że ukraińscy eksporterzy i spedytorzy powinni szukać innych sposobów wysyłki swoich towarów. A port Koper może być taką niezawodną możliwością. Słoweński port ma wystarczającą przepustowość i nie jest zbyt daleko od Ukrainy.

A jak można dostarczyć ładunek z Ukrainy do Kopru? W tym celu konieczne jest przekroczenie przynajmniej terytorium Węgier.

Możliwość zorganizowania transportu z Ukrainy do Kopru przez Węgry uważam za jedną z opcji, ale niezbyt obiecującą. Chodzi o dostawę kontenerów z ukraińskiego miasta Chop, wokół którego zlokalizowanych jest kilka terminali przeładunkowych. Jeszcze nie skończyłem oceniać tej trasy, bo czekam na dane z kolei słoweńskich. Jednak tranzyt przez Węgry zawsze był drogi w porównaniu np. ze Słowacją, a jego koszt wciąż rośnie. Dlatego tak naprawdę nie wierzę w perspektywy tej trasy. Ale mamy już około trzech pięciu wolnych ciężarówek tygodniowo, które mogą dostarczać towary z Chop do Koper w celu dalszego przewożenia kontenerów.

Czy więc taniej będzie przewieźć kontenery przez Słowację?

Tak. Jednak nie to jest kluczowe. Moim pomysłem jest wykorzystanie istniejących połączeń europejskich przewoźników takich jak Metrans. W szczególności wspomniana czeska firma regularnie przewozi kontenery ze słowackiego miasta Koszyce do Kopru. Ładunek może być dostarczony z Ukrainy do Koszyc krytymi wagonami lub transportem drogowym. To samo dotyczy importu.

fot. Metrans

Czy mógłbyś wyjaśnić, dlaczego wagony kryte?

Możesz również użyć kontenerów 40-stopowych. Na Ukrainie są już dostępne, ale 20-stopowe jednostki są prawie niemożliwe do znalezienia. Z kolei kryte wagony, zarówno prywatne, jak i należące do Kolei Ukraińskiej (Ukrzaliznytsia), są swobodnie dostępne. Co więcej, nawet jeśli znajdziemy kontener, to i tak trzeba będzie go przeładować w Koszycach lub bezpośrednio w porcie Koper, ponieważ tamtejszy terminal Metrans nie ma dostępu do szerokiego toru, więc lepiej nadaje się do transportu drogowego. W Koszycach znajduje się kolejny terminal intermodalny, którego właścicielem jest Interport. Ma dostęp do toru o szerokim rozstawie, więc towary można do niego przywozić wagonami. Innymi słowy, możliwe jest połączenie pojemności dwóch terminali w Koszycach.

A co z czasem dostawy towaru z Ukrainy do Kopru?

Wszystko zależy od lokalizacji ładunku, jego objętości itp. Generalnie czynników jest wiele, dlatego koszt transportu należy obliczyć dla każdego klienta osobno. Na dzień dzisiejszy mogę tylko powiedzieć o czasie dostawy z Koszyc do Kopru. Jest to około 10 dni. Mówię o maksymalnym czasie, biorąc pod uwagę wszystkie możliwe opóźnienia. Ogólnie szacuję, że bardziej realistyczny czas dostawy wynosi od pięciu do siedmiu dni.

Skąd taka różnica?

Przede wszystkim chciałbym wyjaśnić, że czas ten obejmuje przeładunek ładunku z wagonów lub ciężarówek na terminalu w Koszycach. Taka różnica zależy od dwóch czynników, które należy wziąć pod uwagę. Pierwszy to na miejsce w pociągu. Chodzi o sytuację, gdy ładunek dotarł już do Koszyc, ale nie ma wolnego miejsca w najbliższym pociągu, wtedy trzeba będzie poczekać na następny.

Po drugie, ruch z Koszyc do Kopru jest dość intensywny, ale ma swoją specyfikę. Metrans nie ma bezpośredniego pociągu z Koszyc do Kopru, ale z łatwością łączy swoje trasy. W szczególności kontener z Koszyc jedzie do terminalu w Dunajskiej Stredzie, a stamtąd do Kopru. Między Koszycami a Dunajską Stredą kursuje sześć pociągów tygodniowo, czyli codziennie z wyjątkiem niedzieli, oraz 17 pociągów tygodniowo między Dunajską Stredą a Koperem. W tym drugim przypadku liczba pociągów zależy od dnia tygodnia. Na przykład w soboty odjeżdża tylko jeden pociąg, a w piątki aż cztery.

 O wyzwaniach dla branży logistycznej jakie przyniosła wojna w Ukrainie, będą debatować uczestnicy konferencji „INTERMODAL IN POLAND 2022”. Agenda wydarzenia, informacje organizacyjne i rejestracja uczestnictwa dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close