Konieczny jest centralny program budowy terminali i centrów logistycznych
Następstwa wojny w Ukrainie obnażyły braki w kolejowej infrastrukturze na wschodniej granicy Polski. W dłuższej perspektywie konieczne jest uchwalenie centralnego programu budowy terminali i centrów logistycznych – uważa Józef Marek Kowalczyk, prezes Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego.

Jakie są obecnie największy wyzwania z jakimi mierzą się koleje towarowe po wybuchu wojny w Ukrainie?
Nieoczekiwanie dla strony polskiej wzrosły znacznie przewozy ładunków z Ukrainy do Polski. Jest to skutek blokady czarnomorskich portów Ukrainy. Rok 2022 może być rekordowy w przeładunkach i przewozach na wszystkich przejściach z Ukrainą. Te zwiększone przewozy obnażyły braki w kolejowej infrastrukturze granicznej.
Wojna na Ukrainie, w szczególności zaś sankcję nałożone na Rosję, zachwiały wieloletnim wzrostowym trendem przewozów w Nowym Jedwabnym Szlaku. Na szczęście dla Polski państwa UE nie zdecydowały się na zablokowanie w ramach sankcji przewozów przez przejścia graniczne z Białorusią.
Jakie powinny być priorytety w inwestycjach kolejowych aby odwrócić trend wzrostu udziału transportu samochodowego kosztem kolei w przewozach towarowych?
Niezbędne są inwestycje w infrastrukturę terminalową. Potrzebny jest centralny – państwowy Program Budowy Terminali i Centrów Logistycznych. Inwestycje te powinny być finansowane z wykorzystaniem środków pomocowych z UE. Program tych inwestycji powinien zostać przygotowany i realizowany przez spółkę PKP S.A i/lub PKP PLK S.A. Tylko te spółki dysponują niezbędnymi dla takich inwestycji terenami i odpowiednimi kompetencjami.
Jakie działania trzeba podjąć aby Polska wykorzystała szanse jakie tworzy położenie geograficzne dla rozwoju branży logistycznej?
W pierwszej kolejności należy wyrównać warunki konkurencji kolei z transportem samochodowym. Stawki opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej i z infrastruktury dróg publicznych powinny być takie same i naliczane od jednostki ładunkowej. Równolegle należy zwiększyć istotnie rozmiary inwestowania w infrastrukturę logistyczną, zarówno twardą jak i systemy wspomagające sterowanie logistyką ładunków.
Jak Pan ocenia podejście merytoryczne Ministerstwa Infrastruktury i PKP PLK do specyfiki transportu intermodalnego? Czy powinno się powołać odrębny departament, który zajmowałby się analizami i opracowaniem projektów dla tej branży?
Ministerstwo koncentruje swoje działania na przygotowywaniu i realizacji inwestycji w infrastrukturę kolejową. Niezbędne są również inicjatywy legislacyjne mające na celu wyrównywanie warunków konkurencji kolei z transportem samochodowym. Bez niezbędnych zmian regulacyjnych inwestycje w infrastrukturę kolejową nie będą należycie spożytkowane.
O koniecznych zmianach regulacyjnych i nowych wyzwaniach branży logistycznej będą debatować uczestnicy „INTERMODAL IN POLAND 2022”. Prezes Józef Marek Kowalczyk będzie jednym z prelegentów tej największej konferencji branży intermodalnej w Polsce. Program wydarzenia i informacje organizacyjne dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/