Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Konieczny jest centralny program budowy terminali i centrów logistycznych

Następstwa wojny w Ukrainie obnażyły braki w kolejowej infrastrukturze na wschodniej granicy Polski. W dłuższej perspektywie konieczne jest uchwalenie centralnego programu budowy terminali i centrów logistycznych – uważa Józef Marek Kowalczyk, prezes Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego.

budowy terminali

Jakie są obecnie największy wyzwania z jakimi mierzą się koleje towarowe po wybuchu wojny w Ukrainie?

Nieoczekiwanie dla strony polskiej wzrosły znacznie przewozy ładunków z Ukrainy do Polski. Jest to skutek blokady czarnomorskich portów Ukrainy. Rok 2022 może być rekordowy w przeładunkach i przewozach na wszystkich przejściach z Ukrainą. Te zwiększone przewozy obnażyły braki w kolejowej infrastrukturze granicznej.

Wojna na Ukrainie, w szczególności zaś sankcję nałożone na Rosję, zachwiały wieloletnim wzrostowym trendem przewozów w Nowym Jedwabnym Szlaku. Na szczęście dla Polski państwa UE nie zdecydowały się na zablokowanie w ramach sankcji przewozów przez przejścia graniczne z Białorusią.

Jakie powinny być priorytety w inwestycjach kolejowych aby odwrócić trend wzrostu udziału transportu samochodowego kosztem kolei w przewozach towarowych?

Niezbędne są inwestycje w infrastrukturę terminalową. Potrzebny jest centralny – państwowy Program Budowy Terminali i Centrów Logistycznych. Inwestycje te powinny być finansowane z wykorzystaniem środków pomocowych z UE. Program tych inwestycji powinien zostać przygotowany i realizowany przez spółkę PKP S.A i/lub PKP PLK S.A. Tylko te spółki dysponują niezbędnymi dla takich inwestycji terenami i odpowiednimi kompetencjami.

Jakie działania trzeba podjąć aby Polska wykorzystała szanse jakie tworzy położenie geograficzne dla rozwoju branży logistycznej?

W pierwszej kolejności należy wyrównać warunki konkurencji kolei z transportem samochodowym. Stawki opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej i z infrastruktury dróg publicznych powinny być takie same i naliczane od jednostki ładunkowej. Równolegle należy zwiększyć istotnie rozmiary inwestowania w infrastrukturę logistyczną, zarówno twardą jak i systemy wspomagające sterowanie logistyką ładunków.

Jak Pan ocenia podejście merytoryczne Ministerstwa Infrastruktury i PKP PLK do specyfiki transportu intermodalnego? Czy powinno się powołać odrębny departament, który zajmowałby się analizami i opracowaniem projektów dla tej branży?

Ministerstwo koncentruje swoje działania na przygotowywaniu i realizacji inwestycji w infrastrukturę kolejową. Niezbędne są również inicjatywy legislacyjne mające na celu wyrównywanie warunków konkurencji kolei z transportem samochodowym. Bez niezbędnych zmian regulacyjnych inwestycje w infrastrukturę kolejową nie będą należycie spożytkowane.

O koniecznych zmianach regulacyjnych i nowych wyzwaniach branży logistycznej będą debatować uczestnicy „INTERMODAL IN POLAND 2022”. Prezes Józef Marek Kowalczyk będzie jednym z prelegentów tej największej konferencji branży intermodalnej w Polsce. Program wydarzenia i informacje organizacyjne dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close