Hutchison Ports inwestuje w zielony wodór w Felixstowe
Operator portu Felixstowe spółka Hutchison Ports we współpracy z firmą ScottishPower zbudują instalację do produkcji zielonego wodoru. Projekt ten jest krokiem w kierunku dekarbonizacji przemysłu i branży logistycznej w regionie południowo wschodniej Anglii.

Hutchison Ports i Scottish Power planują budowę instalacji wykorzystującej zieloną energię do produkcji wodoru, który może być wykorzystywany do zasilania pojazdów w transporcie lądowym, a potencjalnie do produkcji płynnych nośników energii jak zielony amoniak czy syntetyczny metanol, które mogłyby być wykorzystane do napędów statków. Z wodoru będą mogły korzystać ciężarówki i pociągi wjeżdżające do terminalu kontenerowego oraz okoliczne zakłady przemysłowe. Instalacja ma mieć moc setek MW. Projekt jest realizacją idei „Zielony Port”. Produkcja ekologicznego paliwa w Felixstowe ma się rozpocząć w 2025 r.
— Ten strategicznie ważny projekt może potencjalnie stworzyć centrum czystych paliw, które może rozpocząć dekarbonizację o znaczeniu krajowym dla regionu, a także odegrać istotną rolę na rynkach międzynarodowych. Jest doskonale zlokalizowany niedaleko naszych obecnych i przyszłych morskich farm wiatrowych w regionie Anglii Wschodniej i pokazuje, w jaki sposób odnawialna energia elektryczna i ekologiczny wodór mogą teraz pomóc w dekarbonizacji dróg, kolei, żeglugi i przemysłu — komentuje Barry Carruthers, dyrektor projektów wodorowych ScottishPower.
Sektor transportowy jest jednym z głównych emitentów gazów cieplarnianych w Wielkiej Brytanii. Zielony wodór w największym porcie tego kraju pozwoli nie tylko ograniczyć emisję gazów cieplarnianych, ale także zmniejszyć zależność od importowanych surowców. Jest to szczególne ważne w obecnej sytuacji geopolitycznej.
Czytaj też: Port Gdynia kontynuuje prace związane z rozwojem gospodarki wodorowej