Partnerzy portalu

Białoruś szuka nowych szlaków transportowych dla eksportu

Białoruś szuka nowych dróg dla wysyłki swoich towarów eksportowych po tym jak porty w krajach bałtyckich przestały obsługiwać białoruskie ładunki. Obecnie eksporterzy z tego kraju organizują transport przez Azerbejdżan i Kazachstan. 

fot. Koleje Białoruskie

Białoruś wsparła inwazję Rosji na Ukrainę pod koniec lutego br. poprzez udostępnienie rosyjskiej armii swych baz wojskowych i lotnisk. Kraje Unii Europejskiej potraktowały to jak udział w agresji militarnej i nałożyły na Białoruś kolejne sankcje gospodarcze, które rozszerzyły zakres restrykcji w stosunku do sankcji nałożonych w 2021 r. po tym jak reżim Łukaszenki uprowadził samolot pasażerski z aktywistą opozycyjnym na pokładzie. Konflikt dyplomatyczny ma poważne konsekwencje gospodarcze. UE wstrzymała import szeregu towarów z Białorusi w tym nawozów, które stanowiły dużą część eksportu tego kraju. Ponadto porty w krajach bałtyckich przestały przyjmować białoruskie towary eksportowe. Wymusiło to na tym kraju zmianę łańcuchów dostaw.

Białoruscy załadowcy przekierowali znaczną część swoich wysyłek z Europy do krajów azjatyckich. Od stycznia do lipca 2022 liczba kontenerów wysyłanych z wschodnioeuropejskiego kraju do Chin wzrosła czterokrotnie. Wzrósł także wolumen ładunków przewożonych między Białorusią, a Rosją (w tym także do rosyjskich portów), Azerbejdżanem, Gruzją, Kazachstanem, Tadżykistanem i Uzbekistanem. 39 proc. białoruskiego eksportu na wschód wysyłane jest pociągami — informuje tamtejsze Ministerstwo Transportu i Komunikacji. Białoruski rząd nie podaje jednak informacji, czy wzrost eksportu do państw azjatyckich zrekompensował stratę rynków zachodnich. 

Nowe połączenia

Ogółem od lutego utworzono 40 nowych połączeń kolejowych z Białorusi do 20 państw. Do przewozu ładunków wykorzystywany jest tabor Kolei Białoruskich oraz przewoźników innych krajów Wspólnoty Niepodległych Państw. Rząd w Mińsku zapewnia, że liczba taboru jest „wystarczająca” by zrealizować zlecenia eksporterów, co jednak pokazuje, że były w tej kwestii wątpliwości. 

Sankcje przeciw Białorusi uderzyły nie tylko w tamtejszych eksporterów, ale też w firmy logistyczne państw bałtyckich, które wcześniej obsługiwały białoruski eksport. Pewne perturbacje widoczne były także na Nowym Jedwabnym Szlaku. O wyzwaniach dla branży logistycznej jakie przyniosła wojna w Ukrainie, będą debatować uczestnicy konferencji „INTERMODAL IN POLAND 2022”. Agenda wydarzenia, informacje organizacyjne i rejestracja uczestnictwa dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close