Białoruś szuka nowych szlaków transportowych dla eksportu
Białoruś szuka nowych dróg dla wysyłki swoich towarów eksportowych po tym jak porty w krajach bałtyckich przestały obsługiwać białoruskie ładunki. Obecnie eksporterzy z tego kraju organizują transport przez Azerbejdżan i Kazachstan.

Białoruś wsparła inwazję Rosji na Ukrainę pod koniec lutego br. poprzez udostępnienie rosyjskiej armii swych baz wojskowych i lotnisk. Kraje Unii Europejskiej potraktowały to jak udział w agresji militarnej i nałożyły na Białoruś kolejne sankcje gospodarcze, które rozszerzyły zakres restrykcji w stosunku do sankcji nałożonych w 2021 r. po tym jak reżim Łukaszenki uprowadził samolot pasażerski z aktywistą opozycyjnym na pokładzie. Konflikt dyplomatyczny ma poważne konsekwencje gospodarcze. UE wstrzymała import szeregu towarów z Białorusi w tym nawozów, które stanowiły dużą część eksportu tego kraju. Ponadto porty w krajach bałtyckich przestały przyjmować białoruskie towary eksportowe. Wymusiło to na tym kraju zmianę łańcuchów dostaw.
Białoruscy załadowcy przekierowali znaczną część swoich wysyłek z Europy do krajów azjatyckich. Od stycznia do lipca 2022 liczba kontenerów wysyłanych z wschodnioeuropejskiego kraju do Chin wzrosła czterokrotnie. Wzrósł także wolumen ładunków przewożonych między Białorusią, a Rosją (w tym także do rosyjskich portów), Azerbejdżanem, Gruzją, Kazachstanem, Tadżykistanem i Uzbekistanem. 39 proc. białoruskiego eksportu na wschód wysyłane jest pociągami — informuje tamtejsze Ministerstwo Transportu i Komunikacji. Białoruski rząd nie podaje jednak informacji, czy wzrost eksportu do państw azjatyckich zrekompensował stratę rynków zachodnich.
Nowe połączenia
Ogółem od lutego utworzono 40 nowych połączeń kolejowych z Białorusi do 20 państw. Do przewozu ładunków wykorzystywany jest tabor Kolei Białoruskich oraz przewoźników innych krajów Wspólnoty Niepodległych Państw. Rząd w Mińsku zapewnia, że liczba taboru jest „wystarczająca” by zrealizować zlecenia eksporterów, co jednak pokazuje, że były w tej kwestii wątpliwości.
Sankcje przeciw Białorusi uderzyły nie tylko w tamtejszych eksporterów, ale też w firmy logistyczne państw bałtyckich, które wcześniej obsługiwały białoruski eksport. Pewne perturbacje widoczne były także na Nowym Jedwabnym Szlaku. O wyzwaniach dla branży logistycznej jakie przyniosła wojna w Ukrainie, będą debatować uczestnicy konferencji „INTERMODAL IN POLAND 2022”. Agenda wydarzenia, informacje organizacyjne i rejestracja uczestnictwa dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/
