Porty Morza Północnego per saldo obsłużyły mniej ładunków w kontenerach
Spośród trzech największych portów kontenerowych w Europie, dwa – Rotterdam i Antwerpia-Brugia – obsłużyły znacznie mniej kontenerów w pierwszej połowie 2022 r. niż w tym samym okresie rok wcześniej, a trzeci – Hamburg – zanotował niewielki wzrost. Wszystkie poddane były podobnym zakłóceniom, w tym szczególnie spóźnieniom statków, zatłoczeniom w terminalach z powodu wydłużonego składowania kontenerów oraz utracie ładunków do i z Rosji (dwa pierwsze porty).

Rotterdam
Największy w Europie port, w Rotterdamie, w I połowie br. przeładował 7,3 miliona TEU, tj. o 6,2 proc. mniej niż w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2021 r. Zarząd przypisał ten spadek dwu głównym przyczynom: utracie od marca wolumenu ładunków rosyjskich oraz faktowi, że kontenerowce „nie są już w stanie przestrzegać swoich harmonogramów żeglugi”.
Charakterystyczne jest to, że port ten obsłużył w pierwszej połowie tego roku o 5,5 proc. mniej zawinięć w porównaniu rdr, podczas gdy statki te odnotowały wzrost wymiany kontenerów o 6,1 proc. Ta zmiana „Powoduje szczyty aktywności w terminalach, które są już bardzo zajęte, ponieważ kontenery są w nich składowane na dłuższe okresy z powodu bardziej zawodnego przypływania statków” – oświadczył zarząd portu w komunikacie.
Antwerpia-Brugia
W I półroczu port Antwerpia-Brugia przeładował ogółem 147,2 mln ton towarów, co stanowi wzrost o 1,4 proc. rdr, w tym wolumen i liczba ładunków w kontenerach jednak zmalał, o 9,8 proc. w tonach i o 6,2 proc. w TEU (do 6,8 miliona TEU). Także tam mniejsze przeładunki kontenerowe objaśniane są globalnymi zakłóceniami w żegludze, opóźnieniami statków i dużymi ilościami składowanych ładunków importowych. Ponadto w związku z wojną w Ukrainie, przeładunki towarów w kontenerach do/z Rosji zmniejszyła się o 39 proc.
Zarząd informuje z kolei, że konwencjonalne ładunki drobnicowe wzrosły w I połowie br. aż o 22 proc. w porównaniu rdr i odnotowały najwyższy wolumen od 2011 r. Głównym tego powodem jest wzrost importu stali, najważniejszej grupy cargo w tym segmencie. Zakazany sankcjami import stali z Rosji jest zastępowany importem z innych krajów. Jacques Vandermeiren, dyrektor generalny Portu Antwerpia-Brugia informując o wzroście także przeładunków roll-on/roll-off (+8,9 proc.) i ro/ro do Wielkiej Brytanii i Irlandii (o 6,8 proc.) stwierdził: „Liczby te potwierdzają, że razem jesteśmy silniejsi jako jednolity port. Kontekst ten nadal stwarza istotne wyzwania, szczególnie w segmencie kontenerowym”.
Hamburg
Trzeci pod względem wielkości europejski port kontenerowy, w Hamburgu, przeładował w swoich trzech terminalach w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 3,167 mln TEU, w porównaniu z 3,073 mln TEU rok wcześniej, tj. o 3,1 proc. więcej. Na pozytywnym wynik miały wpływ też większa liczba usług feederowych w trzecim kwartale 2021 r. i w pierwszym kwartale 2022 r. „To z nawiązką zrekompensowało załamanie wolumenów do i z Rosji od marca 2022 r., w wyniku sankcji nałożonych przez UE”, podkreśla zarząd portu. W pierwszych sześciu miesiącach 2022 r. usługi feederowe stanowiły 20,9 proc. przeładunków morskich (rok wcześniej: 19,8 proc).