Partnerzy portalu

Porty Morza Północnego per saldo obsłużyły mniej ładunków w kontenerach

Spośród trzech największych portów kontenerowych w Europie, dwa – Rotterdam i Antwerpia-Brugia – obsłużyły znacznie mniej kontenerów w pierwszej połowie 2022 r. niż w tym samym okresie rok wcześniej, a trzeci – Hamburg –  zanotował niewielki wzrost. Wszystkie poddane były podobnym zakłóceniom, w tym szczególnie spóźnieniom statków, zatłoczeniom w terminalach z powodu wydłużonego składowania kontenerów oraz utracie ładunków do i z Rosji (dwa pierwsze porty).

Rotterdam

Rotterdam

Największy w Europie port, w Rotterdamie, w I połowie br. przeładował 7,3 miliona TEU, tj. o 6,2 proc. mniej niż w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2021 r. Zarząd przypisał ten spadek dwu głównym przyczynom: utracie od marca wolumenu ładunków rosyjskich oraz faktowi, że kontenerowce „nie są już w stanie przestrzegać swoich harmonogramów żeglugi”. 

Charakterystyczne jest to, że port ten obsłużył w pierwszej połowie tego roku o 5,5 proc. mniej zawinięć w porównaniu rdr, podczas gdy statki te odnotowały wzrost wymiany kontenerów o 6,1 proc. Ta zmiana „Powoduje szczyty aktywności w terminalach, które są już bardzo zajęte, ponieważ kontenery są w nich składowane na dłuższe okresy z powodu bardziej zawodnego przypływania statków” – oświadczył zarząd portu w komunikacie.

Antwerpia-Brugia

W I półroczu port Antwerpia-Brugia przeładował ogółem 147,2 mln ton towarów, co stanowi wzrost o 1,4 proc. rdr, w tym wolumen i liczba ładunków w kontenerach jednak zmalał, o 9,8 proc. w tonach i o 6,2 proc. w TEU (do 6,8 miliona TEU). Także tam mniejsze przeładunki kontenerowe objaśniane są globalnymi zakłóceniami w żegludze, opóźnieniami statków i dużymi ilościami składowanych ładunków importowych. Ponadto w związku z wojną w Ukrainie, przeładunki towarów w kontenerach do/z Rosji zmniejszyła się o 39 proc. 

Zarząd informuje z kolei, że konwencjonalne ładunki drobnicowe wzrosły w I połowie br. aż o 22 proc. w porównaniu rdr i odnotowały najwyższy wolumen od 2011 r. Głównym tego powodem jest wzrost importu stali, najważniejszej grupy cargo w tym segmencie. Zakazany sankcjami import stali z Rosji jest zastępowany importem z innych krajów. Jacques Vandermeiren, dyrektor generalny Portu Antwerpia-Brugia informując o wzroście także przeładunków roll-on/roll-off (+8,9 proc.) i ro/ro do Wielkiej Brytanii i Irlandii  (o 6,8 proc.) stwierdził: „Liczby te potwierdzają, że razem jesteśmy silniejsi jako jednolity port. Kontekst ten nadal stwarza istotne wyzwania, szczególnie w segmencie kontenerowym”.

Hamburg

Trzeci pod względem wielkości europejski port kontenerowy, w Hamburgu, przeładował w swoich trzech terminalach w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 3,167 mln TEU, w porównaniu z 3,073 mln TEU rok wcześniej, tj. o 3,1 proc. więcej. Na pozytywnym wynik miały wpływ też większa liczba usług feederowych w trzecim kwartale 2021 r. i w pierwszym kwartale 2022 r. „To z nawiązką zrekompensowało załamanie wolumenów do i z Rosji od marca 2022 r., w wyniku sankcji nałożonych przez UE”, podkreśla zarząd portu. W pierwszych sześciu miesiącach 2022 r. usługi feederowe stanowiły 20,9 proc. przeładunków morskich (rok wcześniej: 19,8 proc). 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close