Rośnie udział kolei w przewozach intermodalnych grupy HHLA
Spółka Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) operator logistyczny i zarządca terminali kontenerowych odnotowała w pierwszym półroczu 2022 r. wzrost przychodów oraz zwiększenie udziału kolei w przewozach intermodalnych, co jest wynikiem rozwoju siatki połączeń przewoźnika METRANS. Na wyniki grupy wpływ miały też sytuacje takie jak zablokowanie portu w Odessie, rozwój terminalu w Tallinie oraz kongestia w portach morskich.

W segmencie Kontenery grupa HHLA podobnie jak cała branża odczuła zawirowania w światowym handlu. Po rosyjskiej inwazji zablokowany został port Odessa, gdzie znajduje się jeden z terminali, którego operatorem jest niemiecka firma. Jednakże spadek przeładunku spowodowany przez działania wojenne na Morzu Czarnym został zrekompensowany przez zwiększenie pracy w innych terminalach w tym w Tallinie. Przeładunki kontenerów w terminalach morskich HHLA wyniosły 3 mln 368 tys. co jest wynikiem niemal identycznym jak rok temu. Wzrost przeładunków wynikał zwłaszcza z większego wolumenu kontenerów transportowanych między Hamburgiem a portami chińskimi. To pozwoliło grupie nadrobić straty wynikające z załamania przewozów z i do Rosji po wprowadzeniu sankcji UE na ten kraj. Wzrosły także przeładunki w terminalu w Trieście. Żegluga bliskiego zasięgu odpowiadała za 20.9 proc. przeładunków terminali grupy HHLA.
Ogółem niemiecka spółka zanotowała w pierwszym półroczu wzrost przychodów w segmencie Kontenery o 8,4 proc. (438,8 mln euro) co, jak zaznaczono w komunikacie jest skutkiem wyższych wpływów z opłat za przetrzymywanie kontenerów na placach terminalowych, co wynika z opóźnień w transporcie zarówno od strony morza jaki lądu.
Więcej przewozów kolejowych
Przewozy w segmencie intermodalnym grupy wzrosły o 2,2 proc. i wyniosły 851 tys TEU. Warte podkreślenia jest zwiększenie udziału transportu kolejowego, reprezentowanego przez przewoźnika METRANS. Przewozy kolejowe grupy HHLA wzrosły o 4,6 proc. i wyniosły 709 tys. TEU. Duże znaczenie dla tego wyniku miał wzrost kolejowych przewozów intermodalnych w Polsce i krajach niemieckojęzycznych. To pozwoliło zrekompensować słabsze wyniki przewozowe na liniach kolejowych do niemieckich terminali morskich, gdzie w ostatnich miesiącach ruch był często wstrzymywany z powodu remontów infrastruktury lub kongestii w portach. Pomimo tych problemów w przewozach intermodalnych HHLA widoczny jest wzrost udziału transportu kolejowego z 81,4 proc. do 83,3 proc.
Ogółem w pierwszym półroczu przychody grupy HHLA wzrosły o 9,9 proc. i wyniosły 779,5 mln euro. Wynik operacyjny EBIT spadł o 11.9 proc. do poziomu 101,3 mln euro ale zysk po opodatkowaniu wzrósł o 13,1 proc. (43,9 mln euro).
— Od ponad dwóch lat wszyscy doświadczamy, jak niestabilny jest sektor logistyczny. Ograniczenia mające na celu walkę z pandemią koronawirusa, warunki pogodowe, prace przy budowie dróg i kolei, a teraz wojna na Ukrainie z późniejszymi sankcjami wobec Rosji mają ogromny wpływ na globalne łańcuchy dostaw. HHLA mogło z powodzeniem ukończyć pierwszą połowę 2022 roku, ale zakłócenia w łańcuchach dostaw nadal stanowią dla nas poważne wyzwania operacyjne. Obecnie nie jest jasne, kiedy ta sytuacja powróci do normalności ani jakie konsekwencje będzie miał światowy kryzys dla gospodarki i społeczeństwa. HHLA robi wszystko, co w jej mocy, aby przyczynić się do niezawodnego zaopatrzenia firm i konsumentów. Nadal koncentrujemy się na realizacji naszej strategii, która opiera się na wzroście i zrównoważonym rozwoju: zwłaszcza w tych niepewnych czasach — skomentowała wyniki grupy prezes zarządu Angela Titzrah.
Z przedstawicielami firmy METRANS będzie można spotkać się podczas konferencji „INTERMODAL IN POLAND 2022”, która odbędzie się w Janowie Podlaskim.
Agenda konferencji i informacje organizacyjne znajdują się na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/