Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Humanitarny korytarz do eksportu zboża z ukraińskich portów morskich nabiera tempa

Po pierwszej próbnej wysyłce zboża z Odessy do Libanu humanitarny korytarz morski do eksportu zboża z ukraińskich portów morskich zaczął działać regularnie. W ciągu pierwszych 10 dni jego funkcjonowania z trzech portów na Ukrainie wypłynęło około 400 tys. ton zbóż do siedmiu krajów świata, głównie Europy i Azji.

korytarz
Masowiec NAVI STAR dostarcza 30 000 ton kukurydzy z Odessy do Irlandii, źródło: Ukraiński Zarząd Portów Morskich (USPA)

Wieczorem 10 sierpnia 2022 r. Ukraiński Zarząd Portów Morskich (USPA) poinformował, że masowiec OSPREY zawinął do portu w Czarnomorsku, aby odebrać 30 000 ton kukurydzy. Jest to drugi statek w tym ukraińskim porcie od początku rosyjskiej agresji wojskowej na Ukrainę. W ciągu pierwszych dziewięciu dni rozpoczęcia humanitarnego korytarza morskiego, czyli od 1 do 9 sierpnia, drogą morską wywieziono z Ukrainy ponad 370 tys. ton produktów rolnych.

Łącząc te dwie liczby, ilość zboża i innych produktów, które zostały wywiezione za granicę, przekroczyła 400 000 ton. „Możemy już stwierdzić, że „korytarz zbożowy” działał w dwóch kierunkach – do wyjścia i do wejścia do portów Ukrainy… Jeszcze raz pragnę zaznaczyć, że „korytarz zbożowy” jest bezpieczną i, co najważniejsze, korzystną dla armatorów możliwością powrotu do ukraińskich portów – powiedział Oleksiy Vostrikov, prezes Ukraińskiego Zarządu Portów Morskich.

Statki i miejsca docelowe

Według USPA z trzech ukraińskich portów, w tym Odesy, Czarnomorska i Piwdennego, wypłynęło już 12 statków, podczas gdy dwa inne, takie jak masowce OSPREY i FULMAR S, wpłynęły do ​​portu w Czarnomorsku, aby odebrać nową partię produktów rolnych. Większość statków opuściła port w Odessie, który był pilotażowym miejscem wodowania i weryfikacji możliwości humanitarnego korytarza morskiego. Port w Czarnomorsku został ponownie otwarty dla zawinięć statków 5 sierpnia, a pierwszy statek wypłynął z Portu Piwdennyj, dotychczas największego pod względem ruchu towarowego portu na Ukrainie, trzy dni później, 8 sierpnia.

W ciągu 10 dni zorganizowano dwie grupy statków oraz pojedyncze transporty. Mają różne destynacje w siedmiu krajach świata. Na przykład pierwsza grupa statków, która wypłynęła 5 sierpnia, skierowała się do Turcji, Wielkiej Brytanii i Irlandii. Dwa dni później druga opuściła ukraińskie porty, by dostarczać produkty rolne do Włoch, Chin i Turcji. Niektóre ilości zboża przeznaczone są dla Holandii i Korei Południowej.

Perspektywy na przyszłość

Przed rosyjską inwazją porty Odessa, Czarnomorsk i Piwdennyj przeładowywały miesięcznie ponad 5 mln ton zboża. Na chwilę obecną ukraińscy spedytorzy spodziewają się przeładowywać nie więcej niż 2 mln ton miesięcznie. Władze ukraińskie mają jednak dużo ambitniejszy cel. „Otrzymujemy wnioski od armatorów gotowych wejść do naszych portów w celu załadunku. Naszym celem są co miesiąc trzy i więcej milionów ton produktów rolnych z portów Odessa, Czarnomorsk i Piwdenny – zaznaczył minister infrastruktury Ukrainy Ołeksandr Kubrakow. Aby odpłynąć takie ilości, trzy porty na Ukrainie muszą przyjąć do 150 statków miesięcznie.

O skutkach wojny w Ukrainie na sytuację branży logistycznej w tym kraju jak i państwach sąsiednich debatować będą uczestnicy konferencji „INTERMODAL IN POLAND 2022”. 

Program wydarzenia, rejestracja uczestnictwa oraz informacje organizacyjne dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close