Humanitarny korytarz do eksportu zboża z ukraińskich portów morskich nabiera tempa
Po pierwszej próbnej wysyłce zboża z Odessy do Libanu humanitarny korytarz morski do eksportu zboża z ukraińskich portów morskich zaczął działać regularnie. W ciągu pierwszych 10 dni jego funkcjonowania z trzech portów na Ukrainie wypłynęło około 400 tys. ton zbóż do siedmiu krajów świata, głównie Europy i Azji.

Wieczorem 10 sierpnia 2022 r. Ukraiński Zarząd Portów Morskich (USPA) poinformował, że masowiec OSPREY zawinął do portu w Czarnomorsku, aby odebrać 30 000 ton kukurydzy. Jest to drugi statek w tym ukraińskim porcie od początku rosyjskiej agresji wojskowej na Ukrainę. W ciągu pierwszych dziewięciu dni rozpoczęcia humanitarnego korytarza morskiego, czyli od 1 do 9 sierpnia, drogą morską wywieziono z Ukrainy ponad 370 tys. ton produktów rolnych.
Łącząc te dwie liczby, ilość zboża i innych produktów, które zostały wywiezione za granicę, przekroczyła 400 000 ton. „Możemy już stwierdzić, że „korytarz zbożowy” działał w dwóch kierunkach – do wyjścia i do wejścia do portów Ukrainy… Jeszcze raz pragnę zaznaczyć, że „korytarz zbożowy” jest bezpieczną i, co najważniejsze, korzystną dla armatorów możliwością powrotu do ukraińskich portów – powiedział Oleksiy Vostrikov, prezes Ukraińskiego Zarządu Portów Morskich.
Statki i miejsca docelowe
Według USPA z trzech ukraińskich portów, w tym Odesy, Czarnomorska i Piwdennego, wypłynęło już 12 statków, podczas gdy dwa inne, takie jak masowce OSPREY i FULMAR S, wpłynęły do portu w Czarnomorsku, aby odebrać nową partię produktów rolnych. Większość statków opuściła port w Odessie, który był pilotażowym miejscem wodowania i weryfikacji możliwości humanitarnego korytarza morskiego. Port w Czarnomorsku został ponownie otwarty dla zawinięć statków 5 sierpnia, a pierwszy statek wypłynął z Portu Piwdennyj, dotychczas największego pod względem ruchu towarowego portu na Ukrainie, trzy dni później, 8 sierpnia.
W ciągu 10 dni zorganizowano dwie grupy statków oraz pojedyncze transporty. Mają różne destynacje w siedmiu krajach świata. Na przykład pierwsza grupa statków, która wypłynęła 5 sierpnia, skierowała się do Turcji, Wielkiej Brytanii i Irlandii. Dwa dni później druga opuściła ukraińskie porty, by dostarczać produkty rolne do Włoch, Chin i Turcji. Niektóre ilości zboża przeznaczone są dla Holandii i Korei Południowej.
Perspektywy na przyszłość
Przed rosyjską inwazją porty Odessa, Czarnomorsk i Piwdennyj przeładowywały miesięcznie ponad 5 mln ton zboża. Na chwilę obecną ukraińscy spedytorzy spodziewają się przeładowywać nie więcej niż 2 mln ton miesięcznie. Władze ukraińskie mają jednak dużo ambitniejszy cel. „Otrzymujemy wnioski od armatorów gotowych wejść do naszych portów w celu załadunku. Naszym celem są co miesiąc trzy i więcej milionów ton produktów rolnych z portów Odessa, Czarnomorsk i Piwdenny – zaznaczył minister infrastruktury Ukrainy Ołeksandr Kubrakow. Aby odpłynąć takie ilości, trzy porty na Ukrainie muszą przyjąć do 150 statków miesięcznie.
O skutkach wojny w Ukrainie na sytuację branży logistycznej w tym kraju jak i państwach sąsiednich debatować będą uczestnicy konferencji „INTERMODAL IN POLAND 2022”.
Program wydarzenia, rejestracja uczestnictwa oraz informacje organizacyjne dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/