Partnerzy portalu

Nowe ładunki z Ukrainy w Porcie Gdańsk

Pod koniec maja Port Gdański Eksploatacja, największy uniwersalny operator przeładunkowy w Porcie Gdańsk obsłużył pierwszy statek m/v Sarocha Naree, który zabrał w swoich ładowniach ok 30 tys. ton tzw. „gąsek” z Ukrainy. Od maja spółka przeładowała łącznie 245 893 tys. ton towarów z Ukrainy w tym blachę w kręgach, kęsy, rudę żelaza i surówkę hutniczą.

 Port Gdański Eksploatacja
fot. PGE

Do Portu Gdańsk ładunek przybywa drogą kolejową z odległej Ukrainy tj. z huty Krzywy Róg. Projekt ten wpisuję się w bardzo ważny plan powrotu do normalności miasta Krzywy Róg, gdzie huta to główny pracodawca dla mieszkańców miasta oraz okolic. Stal i wszelkie wyroby gotowe ze stali to jedna z czołowych grup ładunkowych obsługiwanych przez PGE od wielu lat. Od maja ta grupa ładunkowa powiększyła się o kolejny ładunek tj. surówkę hutniczą lub tzw. „gąski”. Jest to żelazo otrzymane z wytopu rudy żelaza w piecu, a dokładnie z wylewki z pieca hutniczego tworząc bloki zwane gąskami (stąd też druga potoczna nazwa tego ładunku). Otrzymany zaś produkt przetwarza się na lane żelazo lub stal.

Łańcuch logistyczny nie jest łatwy, bo nie tylko musi wydostać się z rejonu świata objętego działaniami wojennymi, ale również na granicy polsko-ukraińskiej musi być przeładowany z układu szerokotorowego na normalnotorowy. Oznacza to nie tylko dodatkowy czas, ale również zmianę wagonów (mniej więcej na jeden skład szerokotorowy przypada 2 składy normalnotorowe). Po paru dniach podróży z granicy towar zostaje przeładowywany na plac na Nabrzeżu Wiślanym w Porcie Gdańsk. Docelowo ładunek ten czeka daleka podróż przez ocean.

– Od momentu blokady portów ukraińskich otrzymujemy bardzo wiele zapytań ze strony firm ukraińskich dotyczących możliwości przeładunkowych na naszym terenie. Bierzemy również czynny udział w spotkaniach biznesu polskiego i ukraińskiego. Dynamiczny początek roku w Porcie Gdańskim Eksploatacja oraz plany na kolejne miesiące pokazują, że jest szansa na podwojenie zeszłorocznego wyniku – mówi Paweł Nowak, prezes spółki.

Surówka hutnicza zwiększa portfolio obsługiwanych towarów przez Port Gdański Eksploatacja. Nietypowy towar w Porcie Gdańsk wyróżnia się metodą przeładunku w relacji wagon – plac, która wymaga użycia półzamkniętych chwytaków oraz elektromagnesu. Aktualnie na nabrzeżu Szczecińskim stoi kolejna jednostka pod załadunkiem m/v HAKO, która zabierze około 29 tysięcy ton towaru. Surówka hutnicza podobnie jak inne towary masowe z Ukrainy musi zostać przeładowana na terminalach przygranicznych do wagonów normalnotorowych.

Wspólnie z Vetro spółka obsłużyła również statek Federal Yellowstone z kęsami stalowymi z Ukrainy. Statek zabierał 30,7 tys. ton kęsów. Obsługa statku wykonywana była wspólnie. Była to pierwsza tego typu współpraca, a drugi z kolei statek pod załadunek kęsów. Pierwszy statek Federal Delta zabierał około 20 tys. ton. Kęsy płyną do Kostaryki, Dominikany, Kanady.

O skutkach wojny w Ukrainie na sytuację branży logistycznej w tym kraju jak i państwach sąsiednich debatować będą uczestnicy konferencji „INTERMODAL IN POLAND 2022”. 

Program wydarzenia, rejestracja uczestnictwa oraz informacje organizacyjne dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close