Rosną międzynarodowe przewozy ładunków w Polsce
W 2021 r. w stosunku do 2020 r. zwiększył się przewóz ładunków w komunikacji międzynarodowej. Koleją przetransportowano 86,2 mln ton ładunków, wykonując przy tym pracę przewozową na poziomie 24,8 mld tono-km. W porównaniu rok do roku masa przewiezionych towarów wzrosła o 13,2%, a praca przewozowa o 7%.
W 2021 r. w przewozach międzynarodowych największą przewiezioną masę i największą wykonaną pracę przewozową odnotowano w imporcie – było to odpowiednio prawie 48 mln ton i ponad 11,9 mld tono-km. W 2021 r. w imporcie o 10% rok do roku wzrosła przewieziona masa towarów oraz o 7% zwiększyła się wykonana praca przewozowa o 7%. W eksporcie to przewieziona masa to 30,7 mln ton, a praca przewozowa – 8,5 mld tono-km. W porównaniu do roku 2020 w eksporcie wzrósł wolumen przewiezionej masy o 22,6%, przy jednoczesnym wzroście pracy przewozowej o 12,5%.
„W 2021 r. odnotowano wzrost masy oraz pracy przewozowej w przewozie ładunków w komunikacji międzynarodowej w stosunku do 2020 r. Wyniki były również lepsze niż w 2019 r., czyli przed pandemią koronawirusa. Pandemia wpłynęła na zmiany zachowania konsumentów. Nastąpił dynamiczny rozwój rynku e-commerce, który wpłynął na zwiększenie zapotrzebowania na przewozy w komunikacji międzynarodowej. W kierunkach wymiany nadal dominuje import, ale z zadowoleniem należy przyjąć fakt, że na przestrzeni ostatnich 2 lat systematycznie rośnie eksport” – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
W tranzycie przez Polskę przewieziono blisko 7,6 mln ton towarów i zrealizowano pracę przewozową na poziomie ponad 4,4 mld tono-km. Porównując do 2020 r. w tranzycie nastąpił wzrost w przewiezionej masie o 0,8%, przy niewielkim spadku wykonanej pracy przewozowej o 0,02%. W strukturze towarów transportowanych w komunikacji międzynarodowej, podobnie jak w latach poprzednich, znaczący udział posiadał węgiel kamienny. W 2021 r. koleją przetransportowano blisko 20,2 mln ton tego surowca, podczas gdy w 2020 r. było to 18,1 mln ton. Wysoki udział w rynku miały również przewozy ładunków zakwalifikowanych do grupy: rudy metali i pozostałe produkty górnictwa i kopalnictwa.
W 2021 r. głównymi partnerami wymiany międzynarodowej w eksporcie towarów z Polski były Niemcy, Czechy, Ukraina, Austria, Chiny, Indie, Wielka Brytania, Hiszpania oraz Słowacja. Głównymi partnerami międzynarodowej wymiany w imporcie do Polski była Rosja, Ukraina, Białoruś, Niemcy i Czechy. W 2021 r. przewozy towarowe w komunikacji międzynarodowej wykonywało 41 licencjonowanych przewoźników.
Przedstawiciele UTK będą brali udział w konferencji „INTERMODAL IN POLAND 2022” podczas której eksperci z branży debatować będą o zmianach na rynku przewozów intermodalnych w Polsce.
Program wydarzenia, rejestracja uczestnictwa i informacje organizacyjne dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/