Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Jakie są główne relacje pociągów intermodalnych w Polsce?

W 2021 r. w transporcie intermodalnym przewieziono 26,5 mln ton ładunków, o 2,7 mln ton więcej niż rok wcześniej. Najbardziej popularnymi trasami przewozów intermodalnych były te wiodące z portów morskich w Gdańsku i Gdyni np. do Brzegu Dolnego czy Warszawy oraz przez przejścia graniczne z Niemcami i Białorusią. Dużą rolę w transporcie międzynarodowym odgrywają terminale w Małaszewiczach, Gdańsku i Gdyni — informuje Urząd Transportu Kolejowego.

fot. ŁK, IntermodalNews.pl

Z danych zebranych przez UTK wynika, że w 2021 r. przewozy intermodalne cechowały się dużym zainteresowaniem. Po słabszym 2020 r. w przeładunkach w polskich portach, w 2021 r. o 8, 9% zwiększył się obrót przeładowywanych TEU[1]. W 2021 r. w transporcie intermodalnym przewieziono 26,5 mln ton ładunków, podczas gdy w 2020 r. było to 23,8 mln ton. Oznacza to wzrost o 2,7 mln ton (ok. 11,6%). W 2021 r. udział masy przewiezionej w ramach transportu intermodalnego w masie ładunków ogółem osiągnął 10,9%. Dla porównania w 2020 r. udział ten wyniósł 10,7%, podczas gdy w 2019 r. kształtował się na poziomie 8,3%.

W 2021 r. na rynku w Polsce funkcjonowały 43 terminale intermodalne. Ich łączna powierzchnia składowania wyniosła 228 528 TEU, a deklarowana roczna przepustowość ponad 9,6 mln TEU. Największym terminalem w Polsce był DCT w Gdańsku. Na drugim miejscu uplasował się BCT w Gdyni. Łączna roczna przepustowość obu tych terminali morskich stanowiła blisko 43% wartości całego potencjału wszystkich tego typu obiektów. Są one częścią globalnych łańcuchów dostaw obsługujących największe kontenerowce.

Intermodalna komunikacja krajowa

Spora część pociągów intermodalnych w komunikacji krajowej wiąże się z przewozem ładunków pomiędzy terminalami intermodalnymi. Uruchamiane są m.in. do przewozu próżnych kontenerów czy przy zestawianiu pociągów z wagonów, które trzeba przewieźć z innych lokalizacji w kraju (stąd relacje pociągów pomiędzy Poznaniem a Pruszkowem, Starą Wsią k/Kutna a Kolbuszową, czy Brzegiem Dolnym a Gliwicami).

Głównymi relacjami pociągów intermodalnych z portu w Gdańsku w 2021 r. były – Brzeg Dolny, Gądki, Kąty Wrocławskie, Kutno, Łódź, Poznań, Radomsko, Sławków oraz Warszawa. Te relacje stanowiły ponad 70% wszystkich zrealizowanych tras z portu w Gdańsku.

pociągów intermodalnych
Rys.1 Główne relacje intermodalne uruchamiane z Portu Gdańsk w 2021 r. źródło: UTK

Połączenia z portu w Gdyni realizowane były głównie do: Ciechanowa, Gądek, Kutna, Łodzi, Nowych Skalmierzyc, Poznania, Radomska, Rypina, Warszawy oraz Terespola Pomorskiego. Wymienione połączenia stanowiły ok. 61% wszystkich zrealizowanych z portu w Gdyni w 2021 r. W przypadku przewozów do Ciechanowa, Rypina czy Terespola Pomorskiego, przewozy intermodalne realizowane były nie na potrzeby działalności operatorów logistycznych i terminali intermodalnych w celu dalszej wysyłki do klienta końcowego, a na potrzeby zakładów przemysłowych. W tym przypadku przewożone towary zapewniają funkcjonowanie zakładów m.in. w branży meblarskiej, papierniczej czy w sektorze rolniczo/spożywczym.

Rys.2 Główne relacje intermodalne uruchamiane z Portu Gdynia w 2021 r. źródło: UTK

Międzynarodowe pociągi intermodalne

Przewozy intermodalne stanowią ważną część komunikacji międzynarodowej. W 2021 r. przez przejście graniczne Rzepin – Oderbruecke wytrasowanych zostało 5279 pociągów, a przez przejście Węgliniec-Horka 914 pociągów (przejścia graniczne z Niemcami). Z kolei na wschodniej granicy w relacji Brest Siewiernyj – Małaszewicze Centralne/Południowe (granica z Białorusią) przejechało 5066 pociągów intermodalnych, a w relacji Kobylany – Park Bug 4333 pociągi.

Na granicy Polski z Czechami w relacji Bohumin Vrbice/Bohumin – Chałupki przejechało 1296 pociągów, Zebrzydowice – Petrovice u Karviny 647 pociągów, Lichkov – Międzylesie 87 pociągów. W dalszym ciągu liczba pociągów w bezpośrednich relacjach do południowej granicy Polski jest niska – w przypadku Gdańska do /z stacji Zebrzydowice uruchomiono łącznie 101 pociągów, głównie w ramach obsługi terminalu Paskov. Przez kolejowe przejścia graniczne między Polską a Obwodem Kaliningradzkim (Rosja) wytrasowane zostały 784 pociągi (Żeleznodorożnyj – Korsze Towarowa: 603 pociągi i Braniewo – Mamonowo: 181 pociągów).

Rys. 3 Najważniejsze przejścia graniczne dla przewozów intermodalnych

Dominującą rolę w transporcie towarów w tranzycie między krajami Europy Wschodniej i Azji odgrywał obszar Małaszewicz. W 2021 r. w kierunku zachodnim bezpośrednio uruchomiono 1643 pociągi z Małaszewicz i Chotyłowa. Warto zaznaczyć, że relacje pociągów handlowych na kierunku euroazjatyckim, w zakresie technicznego przydzielania tras przez zarządcę PKP PLK, mogą być realizowane na podstawie kilku wniosków o przydzielenie trasy (np. kończąc relację wewnątrz kraju, np. w Koluszkach, Miłkowicach, Skierniewicach, a następnie uruchamiając kolejną trasę już do stacji granicznej). W połączeniach wschód – zachód na Nowym Jedwabnym Szlaku od kilku lat wykorzystywane jest także połączenie intermodalne do Niemiec przez przejście graniczne Braniewo/Mamonowo.

Oprócz pociągów tranzytowych trasowanych przez odcinki graniczne, uruchamiane były również te bezpośrednio z/do stacji końcowych– w przypadku stacji: Oderbruecke były to 4764 pociągi, stacji Bohumin Vrbice – 1081, Petrovic u Karviny 331 pociągów.

W relacjach z i do Europy Zachodniej, rozpoczynających lub kończących się w Polsce, kluczowymi stacjami są Stara Wieś k/Kutna, Swarzędz, Gądki (ważna stacja w zakresie obsługi przewozu naczep w ruchu intermodalnym), Poznań Franowo, Pruszków oraz Gliwice – wszystkie generują ruch przez przejście graniczne Rzepin/Oderbruecke. Obiekty infrastruktury usługowej (terminale intermodalne) zlokalizowane w województwie dolnośląskim wpływają na ruch pociągów intermodalnych przez przejście graniczne Węgliniec-Horka. Dla przejścia granicznego Bohumin Vrbice/Bohumin-Chałupki duże znaczenie mają przeładunki w terminalu w Sławkowie oraz ładunki obsługiwane na stacji Jaworzno Szczakowa.

W relacjach intermodalnych, oprócz połączeń tranzytowych, w ramach idei Nowego Jedwabnego Szlaku realizowane są połączenia z terytorium Polski. Wśród nich kluczowe są te wykorzystujące terminale: Łódź (Olechów), Gądki, Poznań, Swarzędz, Stara Wieś k/Kutna. W przypadku połączeń intermodalnych z krajów zza wschodniej granicy Polski największe znaczenie mają stacje w Łodzi, Starej Wsi k/Kutna, Poznaniu, Warszawie. Dużą rolę odgrywa także stacja Połaniec, co wiąże się z potrzebami sektora energetycznego.

Przedstawiciele UTK będą brali udział w konferencji „INTERMODAL IN POLAND 2022” podczas której eksperci z branży debatować będą o zmianach na rynku przewozów intermodalnych w Polsce.

Program wydarzenia, rejestracja uczestnictwa i informacje organizacyjne dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close