Polscy operatorzy logistyczni odpowiadają na nowe wyzwania branży TSL
Po wybuchu wojny w Ukrainie branża logistyczna w Polsce i Europie stanęła wobec nowych wyzwań spowodowanych pojawieniem się nowy potoków ładunków na kluczowych szlakach oraz kryzysem paliwowym. Duże utrudnienia powoduje ciągle sytuacja pandemiczna w Chinach. O obecne wyzwania dla branży zapytaliśmy Tomasza Langowskiego, wiceprezesa Langowski Logistics.
Wahania cen energii elektrycznej i paliw mają istotny wpływ na działalność przewoźników. Jak na te wyzwania odpowiadają operatorzy logistyczni?
— Wysokie ceny paliw i ich duże wahania są bardzo poważnym problemem, z którym obecnie boryka się cała branża logistyczna. Z tego powodu przewoźnicy obecnie zmuszeni są do ustalania ceny frachtu indywidualnie i na bieżąco, dla każdego zlecenia, w oparciu o aktualne wskaźniki cen paliw. Jest to pewna niedogodność dla spedytorów i załadowców, gdyż wymaga od nas więcej pracy przy ustalaniu kosztorysów, ale w obecnej sytuacji gospodarczej nie ma innego wyjścia.
Jednym z wyzwań jakie stanęły przed polskimi przewoźnikami, zarządcą infrastruktury i spedytorami było obsłużenie nowych zleceń na przewozy ładunków z i do Ukrainy, po tym jak zablokowane zostały porty morskie tego kraju. Czy realizują Państwo dużo takich zleceń?
— Langowski Logistics specjalizuje się w transporcie ładunków skonteneryzowanych i realizuje transport takich ładunków także w imporcie do Ukrainy. Mamy duże doświadczenie we współpracy z przedsiębiorcami z tego kraju. Obecnie ilość zleceń na przewozy do Ukrainy, ale również na inne kierunki, jest bardzo duża. To też jeden z głównych powodów podjęcia decyzji o pracy naszego magazynu Gdańsku na trzy zmiany. Do realizacji takiej ilości zleceń wykorzystujemy wszystkie dostępne środki transportu, jednakże w tym momencie w naszej branży popyt przeważa nad podażą. Wynika to z problemów takich jak kongestie w portach zachodnioeuropejskich, opóźnienia w transporcie morskim, utrudnienia w ruchu kolejowym z powodu remontów czy też paraliżujących ruch, szczególnie w krajach południowej Europy, pożarów.
Duże opóźnienia występują również w towarowym transporcie kolejowym z Chin do Europy.
— Tak, przy czym o ile na przejściu Brześć — Terespol obecnie nie ma opóźnień i ruch odbywa się płynnie, to spore problemy pojawiają się w samych Chinach, gdzie polityka „zero tolerancji dla Covid” spowodowała duże zakłócenia w funkcjonowania łańcuchów dostaw na całym świecie.
Wojna w Ukrainie i jej następstwa spowodowały też duży wzrost zapotrzebowania na usługi Military Cargo. To również jest jedną z specjalności Langowski Logistics.
— Nasza firma ma kompetencje potwierdzone wymaganymi certyfikatami i duże doświadczenie w realizacji zleceń na przewozy różnych towarów tej kategorii od kamizelek kuloodpornych, amunicji po czołgi czy inne pojazdy i to nie tylko do Ukrainy. Realizacja takich transportów wymaga dużej wiedzy i elastyczności. My wykonujemy zlecenia na przewozy ładunków strategicznych, jak i towarów podwójnego zastosowania. W tym momencie mamy bardzo dużo pracy w tym segmencie logistyki. Do Military Cargo zaliczmy również pojazdy zdemilitaryzowane, czyli np. czołgi pozbawione cech bojowych, które przewozimy na zlecenie muzeów jak i prywatnych kolekcjonerów na całym świecie.
O nowych wyzwaniach branży logistycznej debatować będą uczestnicy konferencji „ITERMODAL IN POLAND 2022” w której będą brali udział również przedstawiciele Langowski Logistics. Agenda konferencji i informacje organizacyjne znajdują się na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/