Partnerzy portalu

Duże zmiany na rynku transportu kontenerowego w regionie Morza Czarnego

Agresja militarna Rosji na Ukrainę spowodowała znaczące zmiany na rynku transportu kontenerowego na Morzu Czarnym. Niektóre porty odnotowują spadek ruchu kontenerowego, inne odnotowują wzrost.

transportu kontenerowego
Zdjęcie poglądowe. Kontenerowiec MSC, źródło: Mediterranean Shipping Company (MSC)

Przeładunki kontenerów w portach Morza Czarnego (Bułgaria, Rumunia, Ukraina, Rosja i Gruzja) spadły o ok. 1 mln TEU w 2022 roku. Do końca bieżącego roku przeładunki w tych portach osiągną poziom nieco ponad 2 mln TEU. Taka prognoza została sporządzona przez Informall BG, firmę konsultingową z siedzibą w Odessie, która przeprowadziła badanie rynku przewozów towarowych w regionie Morza Czarnego.

Spadek ruchu kontenerowego spowodowany jest rosyjską inwazją na Ukrainę, która rozpoczęła się 24 lutego 2022 r. oraz jej skutkami. Po pierwsze rosyjską blokadą ukraińskich portów. „Ukraińskie porty morskie są zablokowane od prawie 5 miesięcy i jeśli będą zamknięte dłużej, kraj ten stanie w obliczu 85% spadku przeładunku kontenerów w portach pod koniec 2022 r.” – powiedział Alexander Khromov, kierownik projektu w Informall BG. Drugim czynnikiem są sankcje nałożone przez UE na Rosję. Według skromnych szacunków rosyjskie porty czarnomorskie mogą stracić nawet 30 proc. obrotów kontenerowych.

Nadzieja w Korytarzu Środkowym

„Ponieważ sankcje tworzą presję na rosyjski sektor logistyczny, jesteśmy świadkami zmian w morskich i intermodalnych trasach łączących Azję z Europą. – dodał Vassiliy Vesselovski, dyrektor generalny Informall BG. Doprowadzi to do wzrostu ruchu kontenerowego na Środkowym Korytarzu, a co za tym idzie w portach morskich Rumunii, Bułgarii i Gruzji.

Według analizy Informall BG, terminale kontenerowe w rumuńskim porcie Konstanca mają osiągnąć 10-proc. wzrost przeładunków w 2022 r., głównie ze względu na obsługę ukraińskiego handlu zagranicznego oraz ładunki transportowane Korytarzem Środkowym. Dlatego niektórzy operatorzy terminali rozpoczęli już nowe inwestycje. Na przykład DP World planuje budowę nowego terminalu ro-ro w porcie Konstanca. Jeśli chodzi o Gruzję, to jej porty w Poti i Batumi również zwiększą przeładunki kontenerów ze względu na wzrost przewozów na Korytarzu Środkowym, który przebiega przez Azję Środkową i region kaukaski.

Wpływ wojny w Ukrainie na sektor logistyczny w Europie będzie jednym z tematów konferencji „INTERMODAL IN POLAND 2022, która odbędzie się 27-29 września w Janowie Podlaskim, Terespolu i Małaszewiczach. Program konferencji oraz informacje organizacyjne dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close