Silva LS inwestuje w narzędzia GPS do śledzenia kontenerów
Silva LS, polski przewoźnik kolejowy działający w segmencie transportu intermodalnego zdecydował się na zamontowanie w swoich kontenerach urządzeń do monitoringu GPS produkowanych przez LEVEL Systems i zintegrowanych z narzędziami IT firmy Oltis. To nowatorskie podejście do śledzenia przesyłek oraz zarządzania taborem dostosowane do specyfiki przewozów kombinowanych.
Nawigacja satelitarna jest na szeroką skalę stosowana w transporcie morskim i drogowym, gdzie służy m.in. do śledzenia trasy pojazdów oraz przesyłek. Jednak wykorzystanie tej technologii w transporcie intermodalnym napotykało na przeszkodę jaką jest przenoszenie ładunków między różnymi środkami transportu. Rozwiązaniem tego problemu są urządzenia GPS wyposażone w akumulatory, które można zainstalować bezpośrednio na kontenerze, które są zintegrowane z narzędziami informatycznymi pozwalającymi na śledzenie w czasie rzeczywistym pozycji setek a nawet tysięcy ładunków.
— Zdecydowaliśmy się na system GPS, gdyż zapewnia nam 100% pewność w kwestii bieżącej lokalizacji naszego taboru. O ile położenie samych wagonów można kontrolować dość łatwo, o tyle w przypadku kontenerów jest to bardziej skomplikowane. Zgodnie ze swoim przeznaczeniem wielokrotnie zmieniają środek transportu – po kilku przeładunkach prześledzenie całej ich drogi na bazie samej dokumentacji jest nazbyt pracochłonne. Zwłaszcza, kiedy dochodzi efekt skali w postaci setek, a perspektywicznie tysięcy naszych kontenerów. Korzyść w postaci łatwego śledzenia w trybie niemal ciągłym jest więc dla nas bardzo istotna. Dodatkowym benefitem jest automatyzacja monitorowania niezbędnych przeglądów taboru – to również ułatwia pracę. — skomentował Tomasz Tesche, członek zarządu i dyrektor zarządzający Silva LS.
Nowe funkcjonalności dla klientów
Możliwość obserwowania gdzie w danym momencie jest zamówiony towar, jest szczególna dla klientów branży intermodalnych takich jak sektor e-commerce. Sklepy internetowe coraz częściej oferują możliwość śledzenia przesyłki. Z tego powodu operatorzy intermodalni również inwestują w systemy pozwalające na taką funkcjonalność.
— Docelowo planujemy konfigurację platformy zarządzającej transportem kolejowym oraz systemu GPS w sposób pozwalający na łatwe śledzenie przesyłki również naszym klientom. To będzie kolejny krok do opracowania kompleksowych rozwiązań kolejowych na wzór firm kurierskich — zapowiedział Tomasz Tesche.
Niezawodność w trudnych warunkach
Konstruktorzy urządzeń do monitorowania jednostek ładunkowych używanych w przewozach kombinowanych musieli zmierzyć się z dwoma wyzwaniami jakie wiążą się z korzystaniem z tego rodzaju transportu. Po pierwsze urządzenia nie mogą być zasilane z zewnętrznego źródła energii. Po drugie muszą pracować w ekstremalnie zróżnicowanych warunkach meteorologicznych. Statek czy pociąg podróżujący z Azji do Europy po drodze często przejeżdża przez kilka stref klimatycznych. Rozwiązaniem okazały się urządzenia odporne na warunki zewnętrzne z własnymi akumulatorami.
— Jednostki TotalFinder są wodoszczelne, ognioodporne i pyłoszczelne. Urządzenia te pozwalają na monitoring wagonów, ciężkiego sprzętu lub jednostek ładunkowych wykorzystywanych w niesprzyjającym środowisku, na przykład w czasie długiego transportu w różnych warunkach pogodowych. Akumulator jednostki pozwala na 10 lat pracy bez żadnej konserwacji — zapewnił Michal Hojný, dyrektor ds. rozwoju biznesu w LEVEL Systems.
Ułatwienia dla przewoźnika kolejowego
Pełne wykorzystanie możliwości jakie dają urządzenia GPS możliwe jest dzięki ich integracji z zaawansowanymi systemami IT, które zbierają informacje i integrują je w aplikacjach pozwalających operatorom logistycznym i przewoźnikom zautomatyzować i uprościć wiele czynności. Firma Oltis zintegrowała urządzenia GPS z narzędziem Simon, który śledzi lokalizację wagonów i kontenerów oraz z aplikacją LWP Katalog Wagonów, która ułatwia zarządzanie taborem kolejowym w tym czynności takie jak: planowanie przeglądów, nadzorowanie kosztów, śledzenie lokalizacji wagonów, przebiegi wagonów, kalkulowanie przychodów osiąganych z każdego wagonu, rejestrowanie ich pracy.
— Funkcjonalność i niezawodność systemu monitoringu GPS została potwierdzona przez dużych operatorów logistycznych w Czechach i na Słowacji. Rozwijając systemy IT dla branży transportowej opieramy się na naszym 25-letnim doświadczeniu i wieloletniej współpracy z dostawcami urządzeń GPS. Ponadto udostępniamy przewoźnikom opracowaną przez Oltis mapę sieci kolejowej Europy i Azji, którą regularnie aktualizujemy. Od początku kierujemy się zasadą dostosowania narzędzi i technologii do oczekiwań i specyfiki konkretnego operatora logistycznego lub przewoźnika. Dzięki temu branża kolejowa może w pełni wykorzystać potencjał technologii takich jak GPS. Europejski transport stoi przed wyzwaniami związanymi z zmianą modalności i zmniejszenia śladu węglowego, aby osiągnąć te cele konieczna jest dziś cyfryzacja kolei towarowej i transportu intermodalnego — komentuje Tomáš Kroča, prezes zarządu Oltis Polska.
Funkcjonalność interaktywnej mapy do wyświetlania dynamicznych i statycznych informacji oraz interfejs do przekazywania dynamicznych informacji do mapy interaktywnej i pozyskiwania statycznych informacji ważnych dla realizacji przewozów, są efektami realizowanego przez OLTIS Polska i Politechnikę Warszawską projektu EPLOS – Europejski Portal Usług Logistycznych. Projekt, który otrzymał dofinansowanie z NCBR w ramach programu EUREKA był częścią większego projektu realizowanego w ramach międzynarodowego konsorcjum.
Z przedstawicielami SILVA LS, LEVEL Systems oraz Oltis Polska będzie można się spotkać podczas konferencji INTERMODAL IN POLAND 2022, która odbędzie się w Janowie Podlaskim w dniach 27-29 września 2022 r. Informacje o konferencji i rejestracji uczestników dostępne są na stronie: http://intermodalinpoland.eu