Przewoźnicy towarowi w Polsce zmniejszają zatrudnienie
Na kolei najwięcej osób pracuje u zarządców infrastruktury – niemal 40 tys. pracowników. Przewoźnicy towarowi zatrudniają niemal 26 tys., a pasażerscy niemal 23,5 tys. osób. W ostatnim roku przewoźnicy pasażerscy zwiększyli zatrudnienie, a u przewoźników towarowych i zarządców infrastruktury liczba pracowników się zmniejszyła – informuje Urząd Transportu Kolejowego.

Przewoźnicy towarowi w 2021 r. zatrudniali najmniejszą liczbę pracowników na przestrzeni dekady. W ubiegłym roku kolejny raz z rzędu odnotowano spadek liczby zatrudnionych w sektorze przewozów towarowych. Na dzień 31 grudnia 2021 r. przewoźnicy towarowi zatrudniali 25 973 osoby – oznacza to spadek o 956 osób (-3,6%) względem 2020 r. Pomimo, że na rynku pojawiają się nowi przewoźnicy, a większość z dotychczasowych zwiększa zatrudnienie lub pozostawia je niezmienne, redukcje etatów u największego pracodawcy – PKP Cargo – wpływają na dane całego sektora. Przewoźnik ten na koniec 2021 r. odnotował redukcję liczby pracowników o 6,6% w porównaniu do wcześniejszego roku. Miało to także wpływ na zmniejszenie się udziału tego przewoźnika w łącznej strukturze zatrudnienia do poziomu 56,7% (spadek o 1,9 punktu procentowego w porównaniu do 2020 r.). Z pozostałych największych pracodawców mniejsze zatrudnienie wykazały również Grupa DB (-9,3%), PUK Kolprem (-5,8%), Pol-Miedź (-1,9%) oraz Grupa CTL (-2,6%).
W 2021 r. na drugim miejscu pod względem wielkości zatrudnienia uplasowała się spółka Lotos Kolej, która odnotowała wzrost liczby pracowników o 1,1%. Spółki Grupy DB w 2020 r. zajmowały trzecie miejsce na rynku pod względem liczby pracowników. Wzrost odnotowano również w spółce PKP LHS (0,6%). Większość spółek odnotowała wzrost zatrudnienia lub zachowała tę samą liczbę pracowników, a spadek zatrudnienia dotyczył 32 spółek na rynku.
Ponad połowę całego zatrudnienia w przewozach towarowych to stanowiska regulowane (52,1%), a wśród nich największa grupa to maszyniści, ustawiacze i rewidenci taboru. Pod względem liczebności, znaczącą grupą stanowisk są także dyspozytorzy i pracownicy utrzymania taboru. Pod koniec 2021 r. 21,2% zatrudnionych stanowiły kobiety, a pozostałe 78,8% mężczyźni (zmiana struktury o 0,6 punktu procentowego na korzyść kobiet).