Partnerzy portalu

Przewoźnicy towarowi w Polsce zmniejszają zatrudnienie

Na kolei najwięcej osób pracuje u zarządców infrastruktury – niemal 40 tys. pracowników. Przewoźnicy towarowi zatrudniają niemal 26 tys., a pasażerscy niemal 23,5 tys. osób. W ostatnim roku przewoźnicy pasażerscy zwiększyli zatrudnienie, a u przewoźników towarowych i zarządców infrastruktury liczba pracowników się zmniejszyła – informuje Urząd Transportu Kolejowego.

Przewoźnicy towarowi
fot. Pixabay

Przewoźnicy towarowi w 2021 r. zatrudniali najmniejszą liczbę pracowników na przestrzeni dekady. W ubiegłym roku kolejny raz z rzędu  odnotowano spadek liczby zatrudnionych w sektorze przewozów towarowych. Na dzień 31 grudnia 2021 r. przewoźnicy towarowi zatrudniali 25 973 osoby – oznacza to spadek o 956 osób (-3,6%) względem 2020 r. Pomimo, że na rynku pojawiają się nowi przewoźnicy, a większość z dotychczasowych zwiększa zatrudnienie lub pozostawia je niezmienne, redukcje etatów u największego pracodawcy – PKP Cargo – wpływają na dane całego sektora. Przewoźnik ten na koniec 2021 r. odnotował redukcję liczby pracowników o 6,6% w porównaniu do wcześniejszego roku. Miało to także wpływ na zmniejszenie się udziału tego przewoźnika w łącznej strukturze zatrudnienia do poziomu 56,7% (spadek o 1,9 punktu procentowego w porównaniu do 2020 r.). Z pozostałych największych pracodawców mniejsze zatrudnienie wykazały również Grupa DB (-9,3%), PUK Kolprem (-5,8%), Pol-Miedź (-1,9%) oraz Grupa CTL (-2,6%).

W 2021 r. na drugim miejscu pod względem wielkości zatrudnienia uplasowała się spółka Lotos Kolej, która odnotowała wzrost liczby pracowników o 1,1%. Spółki Grupy DB w 2020 r. zajmowały trzecie miejsce na rynku pod względem liczby pracowników. Wzrost odnotowano również w spółce PKP LHS (0,6%). Większość spółek odnotowała wzrost zatrudnienia lub zachowała tę samą liczbę pracowników, a spadek zatrudnienia dotyczył 32 spółek na rynku.

Ponad połowę całego zatrudnienia w przewozach towarowych to stanowiska regulowane (52,1%), a wśród nich największa grupa to maszyniści, ustawiacze i rewidenci taboru. Pod względem liczebności, znaczącą grupą stanowisk są także dyspozytorzy i pracownicy utrzymania taboru. Pod koniec 2021 r. 21,2% zatrudnionych stanowiły kobiety, a pozostałe 78,8% mężczyźni (zmiana struktury o 0,6 punktu procentowego na korzyść kobiet).

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close