Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Globalny transport nie może odzyskać od dwóch lat równowagi

Wartość ładunków w kontenerach oczekujących na statkach na rozładunek w USA i Europie szacowana jest na 31 mld dol. Powodem są zatory w portach, które potęgują lokalne strajki dokerów lub pracowników firm transportu lądowego. Według MarineTraffic, który dostarcza informacje o ruchach statków w czasie rzeczywistym, tylko w USA na wschodnim wybrzeżu na początku tygodnia czekało na rozładunek 460 tys. TEU, a na zachodnim – 180 tys. TEU.

globalny transport
fot. Pixabay

Ponad 60 proc. wszystkich kontenerów oczekujących w portach Los Angeles i Long Beach jest przeznaczonych do nadania na kolej. W pierwszym z nich czekało na początku tygodnia 19,6 tys. kontenerów, w drugim 13,8 tys. – średnio w obu po dziewięć dni. Wartość towarów w nich przekraczała 1,5 mld dol.

Rekordowe przeładunki

Jednym z powodów zatorów z jakimi boryka się globalny transport jest utrzymująca się tendencja dużej podaży towarów nadawanych do przewozu. Według danych MDS Transmodal, nominalna wartość towarów przewożonych w kontenerach, mierzona na poziomie globalnym, w latach 2019-2021 wzrosła o prawie 9 proc. Choć wiele portów bije własne rekordy przeładunków, do takiej dynamiki wzrostu nie są one nadal przygotowane infrastrukturalnie, podobnie jak transport lądowy.

Jednak według Antonella Teodoro, starszego konsultanta w MDS Transmodal, biorąc pod uwagę, że średni roczny wzrost obrotów portach w poprzednich kilku latach mieścił się w przedziale 0,7 procent, „można sądzić, że główną przyczyną wzrostu szacowanego w ciągu ostatnich dwóch lat jest eskalacja stawek frachtowych”. Zaznacza on też, że zakłócenia płacą w zasadzie głównie odbiorcy końcowi towarów.

Strajki i protesty

Około 450 dokerów nie było w stanie zgłosić się wczoraj do pracy w Oakland, w trzecim najbardziej ruchliwym porcie w Kalifornii, ponieważ kierowcy ciężarówek blokowali im dostęp w proteście przeciwko prawu gig-work (sektor niezależnych kontrahentów i pracowników tymczasowych). Protesty rozpoczęły się w całej Kalifornii w zeszłym tygodniu po tym, jak Sąd Najwyższy 30 czerwca odmówił rozpatrzenia sprawy kwestionującej zastosowanie Assembly Bill 5 do kierowców ciężarówek. Ustawa ta, uchwalona w 2019 r., wymaga, aby pracownicy zdali trzyczęściowy test, dzięki czemu będą mogli zostać uznani za niezależnych wykonawców. Nowe przepisy dotyczą ok. 70 tys. właścicieli ciężarówek.

Groźba chaosu kolei amerykańskich

W ubiegły poniedziałek w USA zakończył się 30-dniowy okres karencji ustawy o pracy na kolei, co nasiliło obawy przed strajkiem i zmusiło administrację Bidena do wydania w piątek rozporządzenia wykonawczego zapobiegającemu strajkom związków kolejowych. Negocjacje kontraktowe trwają od czasu wygaśnięcia umowy w 2020 r. 

Biden powołał w piątek komisję nadzwyczajną, aby zbadać spory między kolejami a związkami zawodowymi, ponieważ „grożą one zakłóceniem handlu międzystanowego w stopniu, który pozbawiłby część kraju podstawowych usług transportowych”.  Ostatni strajk kolejowy w USA w 1992 r. kosztował amerykańską gospodarkę 50 mld dolarów dziennie, a stopa ta prawdopodobnie byłaby wyższa w przypadku dzisiejszego strajku. 

Według firmy logistycznej Woodland Group, związki zawodowe twierdzą, że impas spowodował niebezpieczny niedobór personelu na kolei i przepracowanie pracowników, którego nie rekompensuje propozycja Krajowej Konferencji Pracy Kolei znacznych podwyżek płac i rekompensat wypłacanych wstecz. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close