Pierwsze wyniki nacjonalizacji wagonów na Ukrainie
Cztery miesiące temu, 3 marca, ukraiński parlament przyjął ustawę „O podstawowych zasadach przymusowego zajęcia praw majątkowych Federacji Rosyjskiej na Ukrainie”. Prawo to przewiduje zajęcie mienia Federacji Rosyjskiej i jej mieszkańców na rzecz państwa ukraińskiego. Nowe przepisy umożliwiły także nacjonalizację wagonów rosyjskich i białoruskich, które utknęły na ukraińskiej sieci kolejowej. Ukrzaliznytsia, państwowe przedsiębiorstwo kolejowe Ukrainy, naliczyło ponad 15 000 rosyjskich wagonów.

Na początku marca rosyjskie media dowiedziały się, że 3000 wagonów na Ukrainie może być własnością WEB-Leasing, VTB-Leasing, Gazpromtrans, GTLK i Sbierbank Leasing. Powołując się na własne źródło, rosyjska gazeta Wiedomosti napisała, że około 3000 sztuk może być własnością Grupy Globaltrans. Novotrans i BaltTransServis mogły posiadać po 1000 sztuk, Eurosib na Ukrainie około 700 wagonów. Było też sporo mniejszych rosyjskich przewoźników, którzy na początku marca mieli po kilkadziesiąt pojazdów na terytorium Ukrainy. Twierdzono również, że wagony dwóch spółek zależnych Kolei Rosyjskich są zagrożone wywłaszczeniem, ale tej informacji nie można potwierdzić. Właściwie tylko kilka firm oficjalnie potwierdziło, że posiadało swoje wagony na Ukrainie w momencie, gdy ustały połączenia kolejowe między dwoma krajami.
Według Kolei Ukraińskich wspomniane 15 076 wagonów należy do następujących typów: 10 956 otwartych, 2057 cystern, 587 krytych, 158 platform i 1318 innych typów. Do listy dodano także wagony należące do białoruskich przewoźników. Wiedomosti twierdził, że firmy z tego kraju mogą mieć na terytorium Ukrainy do 7 tys. wagonów. Stwierdzenia tego nie można ani potwierdzić, ani obalić, o ile władze ukraińskie publikują łącznie statystyki dotyczące zajętych pojazdów szynowych należących do rosyjskich i białoruskich firm.
Masowa konfiskata wagonów
Po podpisaniu nowej ustawy przez prezydenta Wołodymyra Zełenskiego, konfiskaty wozów nastąpiły w całej Ukrainie. Kilka przykładów: 100 białoruskich wozów samowyładowczych wypełnionych nawozami potasowymi zatrzymano 28 marca w obwodzie żytomierskim. Na początku maja znaleziono tam również 191 pustych wagonów rosyjskich.
Pod koniec marca w Mukaczewie przy granicy węgierskiej wykryto 29 cystern LNG firmy Gazpromtrans. W obwodzie iwanofrankowskim znaleziono 176 pojazdów kolejowych należących do biznesmenów z Rosji i Białorusi. W tym samym czasie w obwodzie czerkaskim wykryto 400 wagonów rosyjskich i białoruskich. Jeden z nich zawierał bardzo cenne przedmioty (silniki elektryczne trakcyjne i ich części zamienne).
W pierwszej dekadzie kwietnia ukraińskie Państwowe Biuro Śledcze znalazło 2286 rosyjskich i białoruskich wagonów w obwodach połtawskim, dniepropietrowskim i zaporoskim oraz 757 pojazdów szynowych (cysterny, półwagony, kryty wagony towarowe) w obwodzie winnickim. 30 kwietnia w obwodzie czernihowskim skonfiskowano 51 białoruskich cystern wypełnionych olejem napędowym. Jak wspomniano, po inwazji rosyjskiej wozy te zapewniały logistykę wojskom posuwającym się w kierunku Czernihowa i Sum. 5 maja sąd w Kijowie poinformował również, że skonfiskował 470 wagonów z potasem, należących do rosyjskich przedsiębiorstw.
17 800 wagonów do połowy maja
Według stanu na 18 maja 2022 r. Biuro Bezpieczeństwa Gospodarczego Ukrainy poinformowało o przejęciu 17 800 wagonów należących do firm i osób z Rosji i Białorusi o wartości około 15 mld hrywien (500 mln euro). 1625 z nich zawierało towary warte około 3 miliardy hrywien. Ale ukraińskie władze nie poprzestały na tym kamieniu milowym.
8 czerwca prokuratura ukraińska poinformowała o zatrzymaniu 420 wagonów (całkowity koszt ponad 500 mln hrywien) i produktów o wartości ponad 130 mln hrywien. Należały one do przedsiębiorstw z Rosji i Białorusi. Pod koniec czerwca poinformowano o przejęciu kolejnych 94 kontenerów uniwersalnych należących do firm kontrolowanych przez Federację Rosyjską.
4 lipca Prokuratura Generalna Ukrainy poinformowała o konfiskacie 315 wagonów i kontenerów kolejowych z nawozami mineralnymi należących do firm białoruskich i rosyjskich. Łączna wartość skonfiskowanych towarów wyniosła 12,2 mln USD. Kolejnych 111 rosyjskich i białoruskich wagonów o wartości rynkowej 80 mln hrywien zatrzymano 9 lipca.