Partnerzy portalu

Spadek stawek frachtu kontenerowego wyhamowuje

Tagi: Freightos,

Strajki w niemieckich portach i zatłoczenie w północnoeuropejskich węzłach logistycznych powodują, że stawki frachtu morskiego przewozów towarów w kontenerach w umowach spot przestały maleć, po ok. 30-to procentowym spadku w czerwcu.

fot. Pixabay

Koszty transportu towarów z Dalekiego Wchodu do portów Europy Północnej i Morza Śródziemnego utrzymywały się w ub. tygodniu niemal na stałym poziomie, w porównaniach tydzień/tydzień, wynosząc odpowiednio ok. 10 000 USD i 12 000 USD za FEU, wskazują odczyty indeksów spot WCI, FBX i XSI. Dzieje się tak pomimo tego, że kilka statków wypłynęło w ub. tygodniu z Azji do Europy Północnej ze współczynnikami obciążenia poniżej 90 proc., podaje na podstawie informacji z własnych źródeł portal Loadstar.

Globalny Freightos Baltic Index (FBX) zmalał w ub. tygodniu tylko o 1 proc. (6 414 USD/FEU), w tym FBX-11 dla trasy z Chin/Dalekiego Wschodu do Europy Północnej o 2 proc. (10 393 USD). Najbardziej zmalały koszty transportu z Europy do wschodnich portów Ameryki Łacińskiej (-19 proc.). Z kolei wskaźnik WCI (World Container Index) na trasie z Szanghaju do Rotterdamu 7 lipca podrożał w porównaniu z 30 czerwca (z 9 240 do 9 280 USD/TEU), a 14 bm. zmalał do 9 182 dol.

Zatłoczone porty

Ta tendencja dużych przecen frachtu ma wspomniane fundamentalne przyczyny – zatłoczenie w portach Europy Północnej, co z powrotem przechyla szalę popytu nad podażą usług transportowych, na korzyść linii żeglugowych. Dodatkowym powodem był 48-godzinny strajk dokerów w Hamburgu, Bremerhaven i Wilhelmshaven. Jeszcze przed ostatnią akcją protestacyjną pojawiły się doniesienia o tym, że statki muszą czekać do dwóch tygodni w ruchliwych terminalach w Hamburgu.

Spadek kontynuowały też w ub.  tygodniu stawki frachtu z Azji na zachodnie wybrzeże USA, o kolejne 2 proc. – do 7 271 USD za kontener 40-sto stopowy, zgodnie z odczytem FBX. Co więcej, stawki spot z Europy do wschodniego wybrzeża USA wzrosły o 1 proc. – do 10 020 USD/FEU, zgodnie z odczytem FBX, co przypisuje się również wpływowi zatorów w portach amerykańskich.

Jednym z powodów rozdźwięku między słabnącym popytem a utrzymującym się zatłoczeniem portów w Europie i USA jest to, że zapasy są wysokie, a możliwości magazynowania poza terminalami wyczerpane. „Przy pełnych półkach w sklepach i w magazynach obserwowany spadek popytu na transport, przynajmniej w krótkim okresie, może pogorszyć zatłoczenie w portach” – powiedział Judah Levine, szef badań w Freightos. Sugeruje on, że rozwikłanie tego problemu zajmie „trochę czasu”, co nadal będzie spowalniać tendencję spadku stawek frachtu.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close