MSC chce uczynić z le Havre większego rywala dla portów Morza Północnego
Terminal Investment Limited (TIL), spółka zależna od włosko-szwajcarskiego, największego na świecie przewoźnika kontenerowego – Mediterranean Shipping Company (MSC), nabyła na wyłączną własność dwa terminale kontenerowe w porcie le Havre.

Według planów, MSC chce uczynić z niego miejsce, który będzie rywalizować z największymi portami kontenerowymi nad Morzem Północnym. TIL kupiła zarówno większy terminal TNMSC, który został uruchomiony dziesięć lat temu jako wspólne przedsięwzięcie MSC i Terminaux de Normandie, jak i sąsiedni Terminal Porte Oceane (TPO), który był własnością Ocean Terminal. W Hawrze znajduje się również trzeci terminal kontenerowy, obsługiwany przez DP World.
Zmiana właściciela otwiera MSC drogę do zainwestowania w rozbudowę dwu pierwszych terminali 700 mln USD. Terminal TNMSC, który był bramą MSC w porcie, jest obecnie w stanie obsłużyć 1,5 miliona TEU rocznie, mającym nabrzeże dla do cumowania czterech statków. Może obsługiwać kontenerowce o pojemności do 20 000 TEU. Obiekt zajmuje powierzchnię 70 hektarów. Obok znajduje się mniejszy terminal TPO, o zdolności przeładunku 550 tys. TEU rocznie, który może obsłużyć dwa duże kontenerowce. Po rozbudowie, zdolności przeładunkowe portu le Havre mają się potroić. Będzie on też w stanie przyjmować największe kontenerowce, zabierające do 24 000 TEU.
W 2021 roku Havre obsłużył towary w prawie 2,8 mln TEU, co stanowi wzrost o ponad 15 proc. w stosunku do 2020 r. Według zarządu, port jest idealnie przygotowany do pełnienia roli głównego obiektu w Europie Północnej, a także miejsca operacji przeładunkowych na obszary takie jak Irlandia i Wielka Brytania. Port ten jest dziesiątym co do wielkości portem kontenerowym w Europie, a ponieważ zarówno w Rotterdamie, jak i Antwerpii kończą się zdolności przeładunkowe i rosną zaległości w obsłudze statków, ekspansja le Havre jest dobrze zaplanowana, aby wspierać przyszły rozwój MSC, oceniają analitycy.
MSC zawarło długoterminowe umowy z terminalami na zwiększone dostawy ładunków w kontenerach, które mają być obsługiwane w porcie. TiL zapowiedział podwojenie liczby suwnic bramowych ze statku na ląd, do 20-tu. Planuje również zainstalować suwnice na wszystkich sześciu nabrzeżach.