Zaawansowane prace nad technologią twardych żagli MOL – Wind Challenger
Brytyjska firma energetyczna Drax Group, wytwarzająca prąd głównie w oparciu o OZE (odnawialne źródła energii) współpracuje z japońskim przewoźnikiem towarowym MOL Drybulk, spółką zależną z grupy Mitsui OSK Lines, nad rozwojem technologii żeglugi z wykorzystaniem twardych, teleskopowych żagli.

Według założeń, pierwszy taki statek ma rozpocząć próby wodne pod koniec br., a przed 2025 r. zainicjować przewóz peletu Drax do japońskich klientów z sektora energetycznego, wykorzystujących biomasę – w miejsce paliw kopalnych.
- Inicjatywa jest częścią planów Drax zmniejszenia emisji w łańcuchu dostaw i osiągnięcia do 2030 r. ujemnego poziomu emisji dwutlenku węgla. Jednym w elementów jest użycie bioenergii z wychwytywaniem i składowaniem dwutlenku węgla (BECCS). Kolejnym będzie zmniejszenie emisji CO2 podczas transportu morskiego peletu, dzięki stosowaniu przez statki technologii twardych żagli.
- Drax przypomina, że sektor transportu morskiego wytwarza ok. 940 milionów ton CO2 rocznie, ma ok. 2,5 proc. udział w całkowitej emisji CO2 na świecie.
Prace trwają od kilku lat
Realizacja planów opracowania takiej technologii żeglugi (zwanej pierwotnie Hard Sail Wind Challenger) rozpoczęły się w 2009 roku, jako wspólny projekt badawczy przemysłu i środowiska akademickiego, prowadzony przez Uniwersytet Tokijski. MOL przejął kontrolę nad planem w 2018 r. i od tego czasu rozwija technologię (Mol Wind Challenger). Już obecnie umożliwia ona przekształcanie za pomocą teleskopowego twardego żagla energię wiatru w siłę napędową. Umowa z MOL Drybulk jest kontynuacją wcześniejszej współpracy Drax z Smart Green Shipping Alliance w celu zbadania potencjału dopasowania technologii żagli na statkach transportujących biomasę z USA do Wielkiej Brytanii.
„To partnerstwo mające na celu rozwój nowej technologii wesprze zaangażowanie Drax w redukcję emisji CO2 własnego łańcucha dostaw, ale także może przynieść daleko idące korzyści w wielu różnych sektorach, które polegają na statkach do przewozu towarów na całym świecie. Technologia twardych żagli MOL Drybulk ma potencjał, aby przekształcić przemysł morski, zmniejszyć emisje i koszty paliwa oraz wspierać globalne wysiłki na rzecz rozwiązania kryzysu klimatycznego” – powiedział Will Gardiner, dyrektor generalny Drax Group.
Nowe ustalenia
Zgodnie z protokołem ustaleń między Drax i MOL obie firmy zbadają wykonalność wdrożenia pierwszej i drugiej generacji przyjaznego dla środowiska masowca (EFBC) do przewozu biomasy Drax. Pierwszy EFBC wykorzysta zautomatyzowaną technologię teleskopowych żagli twardych MOL – Wind Challenger, co posłuży do oceny zastosowania innych technologii napędu wiatrowego, w tym żagli wirnikowych.
Równolegle trwają prace nad konstrukcją napędu drugiego EFBC, który ma zmniejszyć emisje CO2 co najmniej o połowę dzięki nowym konstrukcjom statków, ale także wykorzystaniu żagli Wind Challenger oraz innych technologii niskoemisyjnych (znajdujących się nadal w fazie rozwoju) i wykorzystanie paliw alternatywnych, takich jak: amoniak, skroplony gaz ziemny i paliwa syntetyczne. W prace te włączona jest stocznia, w której budowany jest pierwszy EFBC, a także porty i terminale za- i wyładunkowe.