Partnerzy portalu

Zaawansowane prace nad technologią twardych żagli MOL – Wind Challenger

Tagi: MOL,

Brytyjska firma energetyczna Drax Group, wytwarzająca prąd głównie w oparciu o OZE (odnawialne źródła energii) współpracuje z japońskim przewoźnikiem towarowym MOL Drybulk, spółką zależną z grupy Mitsui OSK Lines, nad rozwojem technologii żeglugi z wykorzystaniem twardych, teleskopowych żagli.

fot. MOL

Według założeń, pierwszy taki statek ma rozpocząć próby wodne pod koniec br., a przed 2025 r. zainicjować przewóz peletu Drax do japońskich klientów z sektora energetycznego, wykorzystujących biomasę – w miejsce paliw kopalnych. 

  • Inicjatywa jest częścią planów Drax zmniejszenia emisji w łańcuchu dostaw i osiągnięcia do 2030 r. ujemnego poziomu emisji dwutlenku węgla. Jednym w elementów jest użycie bioenergii z wychwytywaniem i składowaniem dwutlenku węgla (BECCS). Kolejnym będzie zmniejszenie emisji CO2 podczas transportu morskiego peletu, dzięki stosowaniu przez statki technologii twardych żagli.
  • Drax przypomina, że sektor transportu morskiego wytwarza ok. 940 milionów ton CO2 rocznie, ma ok. 2,5 proc. udział w całkowitej emisji CO2 na świecie.

Prace trwają od kilku lat

Realizacja planów opracowania takiej technologii żeglugi (zwanej pierwotnie Hard Sail Wind Challenger) rozpoczęły się w 2009 roku, jako wspólny projekt badawczy przemysłu i środowiska akademickiego, prowadzony przez Uniwersytet Tokijski. MOL przejął kontrolę nad planem w 2018 r. i od tego czasu rozwija technologię (Mol Wind Challenger). Już obecnie umożliwia ona przekształcanie za pomocą teleskopowego twardego żagla energię wiatru w siłę napędową. Umowa z MOL Drybulk jest kontynuacją wcześniejszej współpracy Drax z Smart Green Shipping Alliance w celu zbadania potencjału dopasowania technologii żagli na statkach transportujących biomasę z USA do Wielkiej Brytanii.

„To partnerstwo mające na celu rozwój nowej technologii wesprze zaangażowanie Drax w redukcję emisji CO2 własnego łańcucha dostaw, ale także może przynieść daleko idące korzyści w wielu różnych sektorach, które polegają na statkach do przewozu towarów na całym świecie. Technologia twardych żagli MOL Drybulk ma potencjał, aby przekształcić przemysł morski, zmniejszyć emisje i koszty paliwa oraz wspierać globalne wysiłki na rzecz rozwiązania kryzysu klimatycznego” – powiedział Will Gardiner, dyrektor generalny Drax Group.

Nowe ustalenia

Zgodnie z protokołem ustaleń między Drax i MOL obie firmy zbadają wykonalność wdrożenia pierwszej i drugiej generacji przyjaznego dla środowiska masowca (EFBC) do przewozu biomasy Drax. Pierwszy EFBC wykorzysta zautomatyzowaną technologię teleskopowych żagli twardych MOL – Wind Challenger, co posłuży do oceny zastosowania innych technologii napędu wiatrowego, w tym żagli wirnikowych.

Równolegle trwają prace nad konstrukcją napędu drugiego EFBC, który ma zmniejszyć emisje CO2 co najmniej o połowę dzięki nowym konstrukcjom statków, ale także wykorzystaniu żagli Wind Challenger oraz innych technologii niskoemisyjnych (znajdujących się nadal w fazie rozwoju) i wykorzystanie paliw alternatywnych, takich jak: amoniak, skroplony gaz ziemny i paliwa syntetyczne. W prace te włączona jest stocznia, w której budowany jest pierwszy EFBC, a także porty i terminale za- i wyładunkowe.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close