Partnerzy portalu

Pomimo problemów, Europa wchodzi w szczyt przewozów morskich

Tagi: Maersk,

Globalne nastroje w przemyśle i usługach pozostają pozytywne, ale nie ma wątpliwości, że nasilają się obawy o rosnącą inflację i szerszy wpływ konfliktu rosyjsko-ukraińskiego na gospodarki świata – ocenia duński gigant transportu morskiego, Maersk w okresowej analizie uwarunkowań makroekonomicznych. Pochodną tego był obserwowany spadek wydatków konsumpcyjnych w Europie. 

fot. Maersk

Maersk podkreśla zarazem, że w zbliżającym się letnim szczycie zakupów i przewozów towarów morzem popyt na towary z Azji zgłaszane przez główne rynki, w tym Amerykę Północną, Europę i Afrykę, pozostanie stabilny. Ale problemy z podażą nadal występują, ponieważ całe Chiny, w tym Szanghaj, powoli „wracają do normy” po długim lockdownie.

Trendy rynkowe

Z powodu trwających wstrząsów gospodarczych i geopolitycznych istnieją obawy, że globalna gospodarka traci impet, stwierdza Maersk. Konsensus prognoz sugeruje, że globalna gospodarka wzrośnie w tym roku o 3 proc., a w przyszłym roku tempo wzrostu prawdopodobnie zmniejszy się do 2,9 proc. Dane różnych ośrodków analitycznych wskazują, że globalny indeks Purchasing Manager’s Index, który odzwierciedla nastroje biznesowe w sektorach produkcyjnym i usługowym, był w maju zasadniczo stabilny na poziomie 51,5.

Dane analityczne pokazują również, że podczas gdy Stany Zjednoczone doświadczają „bezprecedensowego popytu konsumpcyjnego”, wydatki konsumpcyjne w Europie i Wielkiej Brytanii spadły poniżej historycznych trendów, a obecny boom tych wydatków osiągnął szczyt.

Szanghaj zmierza w kierunku normalności

Wraz z dwumiesięcznym lockdownem Szanghaju, zjawisko braku ładunków i niepełnego załadunku statków wrócił od połowy czerwca do wcześniejszych wysokich poziomów, podczas gdy odbiór kontenerów z towarami z importu  „prawie powrócił do normalnego poziomu”. Maersk ocenia, że popyt na transport morski zacznie rosnąć w lipcu, wraz z sezonowym szczytem wielu transakcji. Przewiduje też, że wysoki wzrost wolumenu eksportu wystąpi z krajów Afryki, Ameryki Łacińskiej i Oceanii, podczas gdy rynki transpacyficzne i rynki Europy Północnej cechować się będą powolnym wzrostem. Problemem, w ocenie Maersk, jest dyslokacja pustych kontenerów z różnych regionów do Azji, by przywrócić  równowagę i móc wywozić zgromadzone zapasy.

Zatłoczenie portów

Maersk wskazuje, że w całej Europie Północnej krytyczne jest zatłoczenie terminali kontenerowych. Szczególnie silnie występuje ten problem w Rotterdamie i Bremerhaven, powodując ciągłe zakłócenia operacyjne w całym globalnym łańcuchu dostaw. Oczekuje się, że „niepokoje pracownicze”, w tym strajki, w portach niemieckich i belgijskich, spowodują dalsze zakłócenia w łańcuchach dostaw. Maersk spodziewa się, że popyt na transport morski w Europie Północnej w lipcu pozostanie stabilny, a wzrośnie na przełomie lipca i sierpnia. Chcąc rozładować problem zatłoczeń w portach, Maersk „szuka alternatywnych opcji minimalizacji opóźnień statków”. Obejmują one np. dodanie połączenia w Zeebrugge w pętlach AE1 i AE6.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close