Klasa Aurora: kluczowe cechy największych na świecie samochodowców
Höegh Autoliners, norweska linia żeglugowa skoncentrowana na transporcie samochodów, stopniowo przekształca swoją flotę. Zamawia większe i bardziej innowacyjne statki. Najnowsza ich seria, klasa Aurora, zostanie oddana do eksploatacji w drugiej połowie 2024 roku. Nowoczesne statki pozwolą norweskiemu przewoxnikowi na zwiększenie konkurencyjności, sprostanie wymaganiom klientów, a także uczynią jego działalność bardziej zrównoważoną.

W listopadzie 2016 r. Höegh Autoliners, linia żeglugowa z siedzibą w Oslo, zajmująca się transportem samochodów osobowych i innych rodzajów towarów ro-ro, zakończyła wprowadzenie swojej najnowszej i największej w tym momencie serii statków do transportu wyłącznie samochodów osobowych i ciężarowych (PCTC). Była to klasa New Horizon o ładowności 8500 jednostek ekwiwalentu samochodu (CEU). Norweska linia żeglugowa dodała sześć statków tej klasy w ciągu dwóch lat.
Oprócz pojemności, rorowce New Horizon mają jeszcze jedną istotną cechę. „Zasady efektywności energetycznej były przestrzegane przez cały proces projektowania statków i wdrożono najnowszą technologię na rynku. Zwrócono również uwagę na optymalizację kształtu kadłuba w celu połączenia dużej ładowności i niskiego zużycia paliwa” – firma opisuje nową klasę statków. Teraz Höegh Autoliners przygotowuje się do wprowadzenia kolejnej, większej i nowocześniejszej klasy PCTC. W drugiej połowie 2024 roku do floty firmy dołączy seria Aurora.
Zwiększona pojemność
Podobnie jak klasa New Horizon, samochodowce Aurora będą miały zwiększoną pojemność w porównaniu z poprzednią serią jednostek. Każdy PCTC nowego typu może przewieźć do 9100 samochodów w jednej przesyłce. „Będzie to największy i najbardziej przyjazny dla środowiska samochodowiec, jaki kiedykolwiek zbudowano” – powiedział Andreas Enger, dyrektor generalny Höegh Autoliners. Norweska linia żeglugowa złożyła już zamówienie na osiem statków nowej serii. Wszystkie zostaną zbudowane przez China Merchants Heavy Industry (Jiangsu). Statki będą również dostarczane w ciągu dwóch lat, od drugiej połowy 2024 do drugiej połowy 2026: Höegh Autoliners ma otrzymywać dwa statki co sześć miesięcy.
Norweska linia żeglugowa ma dwie opcje dla ośmiu dodatkowych przewoźników. Cztery jednostki można było zamówić do końca lipca 2023 roku, a kolejne cztery w latach 2026-2027. Jeśli Höegh Autoliners skorzysta z obu opcji, zwiększy swoją flotę z 34 do 50 statków, a większość z nich będzie miała ładowność ponad 6000 CEU. Pozwoli to firmie na zwiększenie swojej oferty.
Silniki wielopaliwowe
Statki klasy Aurora będą się znacznie różnić, ponieważ zostały zaprojektowane przez DNV jako wielopaliwowe PCTC. MAN zmodernizował układ napędowy, aby umożliwić jazdę na różnych rodzajach paliw, w tym paliwach konwencjonalnych, takich jak LNG, biopaliwo, zielony amoniak i metanol.
Ponadto każdy statek będzie wyposażony w panele słoneczne o łącznej powierzchni 1500 metrów kwadratowych. Klasa Aurora została również zaprojektowana do odbioru energii elektrycznej z lądu do operacji bezemisyjnych podczas cumowania w portach. Wszystkie te opcje pozwolą firmie Höegh Autoliners osiągnąć cel IMO 2030 dotyczący zmniejszenia śladu węglowego o 40 procent. „W latach 2008-2021 osiągnęliśmy poprawę intensywności emisji dwutlenku węgla o 37 procent w całej naszej flocie i już jesteśmy na dobrej pozycji” – zauważyła linia żeglugowa.