Captrain France inwestuje w wodorowe lokomotywy manewrowe
Captrain France we współpracy z firmą Hydrogène de France (HDF Energy) będzie rozwijać projekt lokomotyw manewrowych z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe. To jeden z kroków ku dekarbonizacji przewozów towarowych we Francji.

Pierwszym etapem współpracy towarowego przewoźnika z grupy francuskich kolei państwowych SNCF z firmą technologiczną specjalizującą się w rozwijaniu systemów do produkcji zielonego wodoru będzie modernizacja lokomotyw manewrowych z silnikami diesla, która zakłada wyposażenie ich w nowy napęd wodorowy o mocy 700 kW. Pojazdy te są wiekowe – wyprodukowano je w latach 50-tych, jednak dzięki modernizacji, ich czas użytkowania będzie wydłużony. HDF Energy wyprodukuje i zintegruje system ogniw paliwowych, które będą wykorzystywać wodór zielony lub też wytwarzany w procesach niskoemisyjnych. Urządzenia te będą dostarczone w 2023 r. Lokomotywy będą wykorzystywane na bocznicach przyzakładowych obsługiwanych przez Captrain.
— Cieszę się, że mogę podpisać tę umowę z HDF, którego poziom wiedzy jest wyjątkowy. W Captrain France jesteśmy bardzo entuzjastycznie nastawieni do pomysłu opracowania pierwszej bezemisyjnej lokomotywy dla zakładów przemysłowych naszych klientów. Pilne obawy dotyczące globalnego ocieplenia powodują przystosowanie się wszystkich stron, a transport towarowy nie jest wyjątkiem. Ta lokomotywa będzie całkowicie innowacyjna i wyposażona w przyszłościową technologię. Dzięki temu nie ma już gazów cieplarnianych, które są szkodliwe dla naszego zdrowia i naszej planety — powiedział Stéphane Derlincourt, prezes Captrain France.
Ambitne cele
Francja ma niski udział kolei w przewozach towarów: zaledwie 9% podczas gdy średnia dla Unii Europejskiej wynosi 17,3%. Francuski rząd chce, by udział transportu szynowego w przewozach cargo wzrósł do 18% w 2030 i 25% w 2050 r. Ponieważ aż 42% linii kolejowych we Francji jest niezelektryfikowanych konieczne jest opracowanie zeroemisyjnych lokomotyw, które mogą napędzać pociągi na liniach bez elektrycznej sieci trakcyjnej.
Projekt Captrain i HDF będzie pierwszą lokomotywą wodorową wykorzystywaną we Francji. Będzie to część wodorowego ekosystemu rozwijanego w regionie Grand-Est w ramach doliny technologicznej tworzonej przez firmy z Francji, Niemiec i Luksemburga. Captrain France jest trzecim co do wielkości przewoźnikiem towarowym we Francji i świadczy usługi logistyki kolejowej dla 30 przedsiębiorstw przemysłowych z branż chemicznej, motoryzacyjnej, drzewnej, spożywczej itp.
Czytaj też: Pesa zaprezentowała lokomotywę wodorową na targach Trako