Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Captrain France inwestuje w wodorowe lokomotywy manewrowe

Tagi: Captrain, wodór,

Captrain France we współpracy z firmą Hydrogène de France (HDF Energy) będzie rozwijać projekt lokomotyw manewrowych z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe. To jeden z kroków ku dekarbonizacji przewozów towarowych we Francji. 

fot. Captrain France

Pierwszym etapem współpracy towarowego przewoźnika z grupy francuskich kolei państwowych SNCF z firmą technologiczną specjalizującą się w rozwijaniu systemów do produkcji zielonego wodoru będzie modernizacja lokomotyw manewrowych z silnikami diesla, która zakłada wyposażenie ich w nowy napęd wodorowy o mocy 700 kW. Pojazdy te są wiekowe – wyprodukowano je w latach 50-tych, jednak dzięki modernizacji, ich czas użytkowania będzie wydłużony. HDF Energy wyprodukuje i zintegruje system ogniw paliwowych, które będą wykorzystywać wodór zielony lub też wytwarzany w procesach niskoemisyjnych. Urządzenia te będą dostarczone  w 2023 r. Lokomotywy będą wykorzystywane na bocznicach przyzakładowych obsługiwanych przez Captrain.

— Cieszę się, że mogę podpisać tę umowę z HDF, którego poziom wiedzy jest wyjątkowy. W Captrain France jesteśmy bardzo entuzjastycznie nastawieni do pomysłu opracowania pierwszej bezemisyjnej lokomotywy dla zakładów przemysłowych naszych klientów. Pilne obawy dotyczące globalnego ocieplenia powodują przystosowanie się wszystkich stron, a transport towarowy nie jest wyjątkiem. Ta lokomotywa będzie całkowicie innowacyjna i wyposażona w przyszłościową technologię. Dzięki temu nie ma już gazów cieplarnianych, które są szkodliwe dla naszego zdrowia i naszej planety — powiedział Stéphane Derlincourt, prezes Captrain France.

Ambitne cele

Francja ma niski udział kolei w przewozach towarów: zaledwie 9% podczas gdy średnia dla Unii Europejskiej wynosi 17,3%. Francuski rząd chce, by udział transportu szynowego w przewozach cargo wzrósł do 18% w 2030 i 25% w 2050 r. Ponieważ aż 42% linii kolejowych we Francji jest niezelektryfikowanych konieczne jest opracowanie zeroemisyjnych lokomotyw, które mogą napędzać pociągi na liniach bez elektrycznej sieci trakcyjnej. 

Projekt Captrain i HDF będzie pierwszą lokomotywą wodorową wykorzystywaną we Francji. Będzie to część wodorowego ekosystemu rozwijanego w regionie Grand-Est w ramach doliny technologicznej tworzonej przez firmy z Francji, Niemiec i Luksemburga. Captrain France jest trzecim co do wielkości przewoźnikiem towarowym we Francji i świadczy usługi logistyki kolejowej dla 30 przedsiębiorstw przemysłowych z branż chemicznej, motoryzacyjnej, drzewnej, spożywczej itp. 

Czytaj też: Pesa zaprezentowała lokomotywę wodorową na targach Trako

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close