Inteligentne kontenery zdobywają rynek
W ciągu najbliższych pięciu lat światowa flota kontenerów wyposażonych w rozwiązania telematyczne wzrośnie ośmiokrotnie. W 2026 r. co piąte „urządzenie kontenerowe”, czyli coś więcej niż metalowe pudełko – opakowanie towarów, będzie podpięte pod sieć Internetu, łącznie – 8,7 mln sztuk.
Dane te przedstawia brytyjska firma konsultingowa Drewry w raporcie „Container Census & Leasing Annual Review & Forecast 2022/23“. Jeszcze w końcu 2021 r. kontenery z rozwiązaniami telepatycznymi stanowiły ok. 3,6 proc. globalnej floty kontenerów, po silnym wzroście – o ponad 30 proc. – w ciągu roku.
Te inteligentne kontenery zyskały na znaczeniu po wybuchu pandemii covid i wynikających z niej zakłóceń w łańcuchu dostaw. Uwypukliło to potrzebę lepszej widoczności ładunku, aby poradzić sobie z dłuższymi i bardziej niestabilnymi czasami tranzytu.
Kontener staje się „inteligentny”, gdy jest wyposażony w urządzenie telematyczne, bo to ono zapewnia śledzenie i monitorowanie w czasie rzeczywistym jego miejsca. Wiedza ta pomaga operatorom wydłużać czas obrotu kontenerów, a tym samym – poprawę dostępności sprzętu. Pozwala również beneficjentom rzeczywistym (BCO) zrozumieć lokalizację i status ich ładunku, aby mogli lepiej kontrolować swoje łańcuchy dostaw.
Prognozowany, dynamiczny wzrost inteligentnych kontenerów ma związek z tym, że nadal występują zakłócenia w łańcuchu dostaw i zatłoczenie w wielu portach, a ponadto – telematyka sprawdza się w logistyce. Dlatego w szczególności przewoźnicy oceaniczni, mający wolną gotówkę do inwestowania dzięki wysokim stawkom frachtu, chętnie inwestują w te rozwiązania, bo widzą możliwości poprawy wydajności swoich operacji poprzez wdrażanie inteligentnych kontenerów.
Jednak dalszy rozwój inteligentnych kontenerów będzie wymagał sporych inwestycji w integrację ich z systemami IoT (sztucznej inteligencji) przewoźników oraz współpracy między interesariuszami z branży, stwierdzają autorzy raportu. Chodzi o to, by umożliwić wymianę danych, w szczególności między partnerami w sojuszach armatorskich.
Drewry informuje też, że popyt na inteligentne kontenery różni się znacznie w zależności od segmentu, w którym są używane. Najczęściej telematyka jest instalowana w kontenerach chłodniczych i służących do przewozów intermodalnych, znacznie wolniej w sektorze kontenerów „suchych” (zapewniających niski poziom wilgotności). Już teraz aż jedna trzecia floty kontenerów morskich jest inteligentna, a w przypadku kontenerów intermodalnych – ponad 40 proc. Drewry ocenia, że niedawny komunikat Hapag-Lloyd informujący, że zamierza wyposażyć całą swoją flotę „suchych” kontenerów w inteligentne urządzenia, zmusi innych wiodących przewoźników do pójścia w ich ślady.