Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Inteligentne kontenery zdobywają rynek

W ciągu najbliższych pięciu lat światowa flota kontenerów wyposażonych w rozwiązania telematyczne wzrośnie ośmiokrotnie. W 2026 r. co piąte „urządzenie kontenerowe”, czyli coś więcej niż metalowe pudełko – opakowanie towarów, będzie podpięte pod sieć Internetu, łącznie – 8,7 mln sztuk.

Dane te przedstawia brytyjska firma konsultingowa Drewry w raporcie „Container Census & Leasing Annual Review & Forecast 2022/23“. Jeszcze w końcu 2021 r. kontenery z rozwiązaniami telepatycznymi stanowiły ok. 3,6 proc. globalnej floty kontenerów, po silnym wzroście – o ponad 30 proc. – w ciągu roku.

Te inteligentne kontenery zyskały na znaczeniu po wybuchu pandemii covid i wynikających z niej zakłóceń w łańcuchu dostaw. Uwypukliło to potrzebę lepszej widoczności ładunku, aby poradzić sobie z dłuższymi i bardziej niestabilnymi czasami tranzytu. 

Kontener staje się „inteligentny”, gdy jest wyposażony w urządzenie telematyczne, bo to ono zapewnia śledzenie i monitorowanie w czasie rzeczywistym jego miejsca. Wiedza ta pomaga operatorom wydłużać czas obrotu kontenerów, a tym samym – poprawę dostępności sprzętu. Pozwala również beneficjentom rzeczywistym (BCO) zrozumieć lokalizację i status ich ładunku, aby mogli lepiej kontrolować swoje łańcuchy dostaw.

Prognozowany, dynamiczny wzrost inteligentnych kontenerów ma związek z tym, że nadal występują zakłócenia w łańcuchu dostaw i zatłoczenie w wielu portach, a ponadto – telematyka sprawdza się w logistyce. Dlatego w szczególności przewoźnicy oceaniczni, mający wolną gotówkę do inwestowania dzięki wysokim stawkom frachtu, chętnie inwestują w te rozwiązania, bo widzą możliwości poprawy wydajności swoich operacji poprzez wdrażanie inteligentnych kontenerów.

Jednak dalszy rozwój inteligentnych kontenerów będzie wymagał sporych inwestycji w integrację ich z systemami IoT (sztucznej inteligencji) przewoźników oraz współpracy między interesariuszami z branży, stwierdzają autorzy raportu. Chodzi o to, by umożliwić wymianę danych, w szczególności między partnerami w sojuszach armatorskich.

Drewry informuje też, że popyt na inteligentne kontenery różni się znacznie w zależności od segmentu, w którym są używane. Najczęściej telematyka jest instalowana w kontenerach chłodniczych i służących do przewozów intermodalnych, znacznie wolniej w sektorze kontenerów „suchych” (zapewniających niski poziom wilgotności). Już teraz aż jedna trzecia floty kontenerów morskich jest inteligentna, a w przypadku kontenerów intermodalnych – ponad 40 proc. Drewry ocenia, że niedawny komunikat Hapag-Lloyd informujący, że zamierza wyposażyć całą swoją flotę „suchych” kontenerów w inteligentne urządzenia, zmusi innych wiodących przewoźników do pójścia w ich ślady.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close