Autonomiczne kontenerowce na wodór połączą Holandię i Norwegię do 2025 roku
Komunikacja morska pomiędzy portami Rotterdamu i Oslo, głównymi portami w Holandii i Norwegii, będzie realizowana za pomocą kontenerowców napędzanych wodorem. Tak ambitny cel będzie realizowany wspólnie przez Samskip i Ocean Infinity do 2025 roku. Ponadto statki wodorowe mają być obsługiwane zdalnie.

Dwa miesiące temu, w kwietniu 2022 r., Samskip, holenderski operator żeglugi bliskiego zasięgu i transportu intermodalnego, oraz Ocean Infinity, amerykańska firma inżynierska zajmująca się robotyką morską, nawiązały partnerstwo w celu wspólnej realizacji projektu SeaShuttle, który ma na celu budowę zdalnie sterowanych i gotowych do autonomii statków kontenerowych z napędem wodorowym. Teraz obu partnerom udało się pozyskać fundusze na projekt. Norweskie przedsiębiorstwo państwowe ENOVA, które promuje przejście na bardziej przyjazne dla środowiska zużycie i produkcję energii, przeznaczy 15 mln euro na dekarbonizację linii żeglugowej między Holandią a Norwegią.
Wysyłka zdalnie sterowana
Według Samskipa, od 2025 r. między Rotterdamem a Oslo będą pływać dwa kontenerowce napędzane wodorem SeaShuttle o pojemności 500 TEU. Każdy statek będzie wyposażony w 3,2-megawatowe wodorowe ogniwa paliwowe. Dodatkowo Samskip i Ocean Infinity planują uczynić statki SeaShuttle bezzałogowymi. „Zabezpieczenie tego finansowania zapewnia platformę do urzeczywistnienia bezemisyjnego transportu kontenerowego. Wspólnie Samskip i Ocean Infinity przyspieszą również swoje plany rozwoju technologii statków autonomicznych oraz zdalnej obsługi statków i sprzętu do obsługi ładunków – powiedział Are Gråthen, dyrektor generalny Samskip Norway.