Kluczowe korytarze rozwoju transportu kombinowanego w Europie
Ponieważ Niemcy odgrywają znaczącą rolę w gospodarce kontynentalnej Europy, wiele szlaków transportowych zaczyna się, kończy lub przebiega przez ich terytorium. Dotyczy to w szczególności transportu kombinowanego. W związku z tym większość bezobsługowych ładunków przemieszcza się z Niemiec na południe. Tymczasem kierunki wschodni i południowo-wschodni stają się coraz bardziej popularne wśród załadowców.

Takie wnioski można wysnuć na podstawie rocznego raportu Kombiverkehr, niemieckiego operatora logistycznego skoncentrowanego na rozwoju połączeń transportu kombinowanego. W czwartek 22 czerwca frankfurcki specjalista ujawnił wyniki za miniony rok. „W 2021 roku firma zwiększyła wolumeny przewozów w transporcie kombinowanym o 79 881 ciężarówek, czyli o 9,3 proc. w stosunku do roku poprzedniego, osiągając łącznie 937 959 przesyłek. Po przeliczeniu na TEU (jednostka ekwiwalentu dwudziestu stóp), wielkość przesyłek wyniosła około 1,88 miliona TEU” – stwierdził Kombiverkehr. Większość przesyłek ciężarowych, 747 438, czyli prawie 80 procent, była przeznaczona poza granicami Niemiec. Niektóre kluczowe korytarze można zdefiniować wśród międzynarodowych destynacji firmy.
Niemcy/Benelux – Włochy
Ponad połowa międzynarodowych przesyłek Kombiverkehr jest związana z trasą Niemcy/Benelux – Włochy przez Szwajcarię. Tradycyjnie ważne dla działalności firmy, zwłaszcza w ostatnich latach, były połączenia Niemcy-Włochy przez Szwajcarię i Austrię. „Wolumeny na tym ważnym rynku podstawowym wzrosły zatem łącznie o 1,5 procent w porównaniu z poprzednim rokiem, przy czym poszczególne korytarze międzynarodowe wykazują znaczne różnice pod względem trendu” — zauważył dostawca usług logistycznych z siedzibą we Frankfurcie.
Ostatnie lata to także wzrost popytu na przewozy na trasie Benelux – Włochy. Z kolei Kombiverkehr uruchomił kilka nowych usług, które w rzeczywistości opierały się na połączeniach Niemcy – Włochy. Dlatego firma traktuje korytarz Niemcy/Benelux – Włochy jako jeden segment rynku. Ponadto w związku z rosnącą popularnością wśród klientów (ponad 24 000 przesyłek ciężarowych w 2021 r.) firma utworzyła specjalny region sprzedaży dla krajów Beneluksu.
Niemcy – Holandia
Drugim najpopularniejszym korytarzem w sieci Kombiverkehr są połączenia transportu kombinowanego między Niemcami a Holandią. W 2021 r. niemiecki operator wraz z holenderską spółką zależną KombiRail przewiózł 58 263 przesyłek, czyli o 6 proc. więcej w porównaniu z rokiem poprzednim. „Zwyżki w tym segmencie przewozów to przede wszystkim zasługa wzrostu ogólnej liczby odjazdów oraz nieznacznej poprawy wykorzystania przepustowości pociągów” – wyjaśniła firma swój sukces w korytarzu. Obecnie Kombiverkehr świadczy 18 przewozów tygodniowo między Niemcami a Holandią, które łączą kluczowe ośrodki w obu krajach: Duisburg, Neuss i Ludwigshafen w Niemczech, Rotterdam i Moerdijk w Holandii.

Niemcy – Półwysep Iberyjski
„Na korytarzu między Niemcami a Półwyspem Iberyjskim, na którym operujemy wspólnie z naszym hiszpańskim partnerem Combiberia, odnotowaliśmy najwyższy wzrost w wartościach bezwzględnych w tym segmencie rynku, ze wzrostem o 6 777 przesyłek” – zauważył niemiecki dostawca usług logistycznych. W 2021 r. przewiozła 54 352 ciężarówki, czyli o 14,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Taki wzrost można wytłumaczyć pozytywnymi trendami w gospodarce Hiszpanii, zwłaszcza w przemyśle chemicznym Katalonii. Dlatego Kombiverkehr zwiększył częstotliwość pociągów na linii KTL Ludwigshafen – Barcelona Morrot – KTL Ludwigshafen z trzech do czterech tygodniowo.
Niemcy – Austria
Innym popularnym korytarzem transportu kombinowanego wśród klientów Kombiverkehr jest korytarz Niemcy – Austria. W 2021 r. segment ten wykazał wzrost o 3,1 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Spowodowało to, że pomiędzy dwoma krajami przewieziono prawie 25 000 ciężarówek. W ubiegłym roku firma logistyczna wprowadziła pewne ulepszenia w korytarzu: zwiększyła liczbę pociągów między Neuss i Wels oraz dodała dodatkowy przystanek w Monachium dla połączenia Ludwigshafen – Wels – Ludwigshafen. Warto zauważyć, że niektóre austriackie destynacje mają dogodne połączenia na terenie całego kraju, a także w kierunku Węgier i Turcji.
Obiecujący wzrost w Europie Środkowo-Wschodniej
W przeciwieństwie do Austrii, kraje Europy Środkowo-Wschodniej nie odnotowały tak imponujących wyników pod względem wolumenów: 14 280 przesyłek dla segmentu Czechy-Słowacja, 7 230 dla Węgier i 6 163 dla Polski. Jednak kraje te są obiecujące pod względem wzrostu. „Dobre wykorzystanie pojemności zapewniło, że nasze pociągi na trasach między Niemcami a Węgrami, Czechami i Polską mogły kursować zgodnie z planem. Spowodowało to dwucyfrowe tempo wzrostu ruchu z Polską (+46,4 proc.), Węgrami (+36,8 proc.) i Czechami (+19,8 proc.)” – podsumował Kombiverkehr.