Partnerzy portalu

Kluczowe korytarze rozwoju transportu kombinowanego w Europie

Tagi: Kombiverkehr,

Ponieważ Niemcy odgrywają znaczącą rolę w gospodarce kontynentalnej Europy, wiele szlaków transportowych zaczyna się, kończy lub przebiega przez ich terytorium. Dotyczy to w szczególności transportu kombinowanego. W związku z tym większość bezobsługowych ładunków przemieszcza się z Niemiec na południe. Tymczasem kierunki wschodni i południowo-wschodni stają się coraz bardziej popularne wśród załadowców.

Pociąg kontenerowy Kombiverkehr w Hannover Lehrte MegaHub, źródło: Kombiverkehr

Takie wnioski można wysnuć na podstawie rocznego raportu Kombiverkehr, niemieckiego operatora logistycznego skoncentrowanego na rozwoju połączeń transportu kombinowanego. W czwartek 22 czerwca frankfurcki specjalista ujawnił wyniki za miniony rok. „W 2021 roku firma zwiększyła wolumeny przewozów w transporcie kombinowanym o 79 881 ciężarówek, czyli o 9,3 proc. w stosunku do roku poprzedniego, osiągając łącznie 937 959 przesyłek. Po przeliczeniu na TEU (jednostka ekwiwalentu dwudziestu stóp), wielkość przesyłek wyniosła około 1,88 miliona TEU” – stwierdził Kombiverkehr. Większość przesyłek ciężarowych, 747 438, czyli prawie 80 procent, była przeznaczona poza granicami Niemiec. Niektóre kluczowe korytarze można zdefiniować wśród międzynarodowych destynacji firmy.

Niemcy/Benelux – Włochy

Ponad połowa międzynarodowych przesyłek Kombiverkehr jest związana z trasą Niemcy/Benelux – Włochy przez Szwajcarię. Tradycyjnie ważne dla działalności firmy, zwłaszcza w ostatnich latach, były połączenia Niemcy-Włochy przez Szwajcarię i Austrię. „Wolumeny na tym ważnym rynku podstawowym wzrosły zatem łącznie o 1,5 procent w porównaniu z poprzednim rokiem, przy czym poszczególne korytarze międzynarodowe wykazują znaczne różnice pod względem trendu” — zauważył dostawca usług logistycznych z siedzibą we Frankfurcie.

Ostatnie lata to także wzrost popytu na przewozy na trasie Benelux – Włochy. Z kolei Kombiverkehr uruchomił kilka nowych usług, które w rzeczywistości opierały się na połączeniach Niemcy – Włochy. Dlatego firma traktuje korytarz Niemcy/Benelux – Włochy jako jeden segment rynku. Ponadto w związku z rosnącą popularnością wśród klientów (ponad 24 000 przesyłek ciężarowych w 2021 r.) firma utworzyła specjalny region sprzedaży dla krajów Beneluksu.

Niemcy – Holandia

Drugim najpopularniejszym korytarzem w sieci Kombiverkehr są połączenia transportu kombinowanego między Niemcami a Holandią. W 2021 r. niemiecki operator wraz z holenderską spółką zależną KombiRail przewiózł 58 263 przesyłek, czyli o 6 proc. więcej w porównaniu z rokiem poprzednim. „Zwyżki w tym segmencie przewozów to przede wszystkim zasługa wzrostu ogólnej liczby odjazdów oraz nieznacznej poprawy wykorzystania przepustowości pociągów” – wyjaśniła firma swój sukces w korytarzu. Obecnie Kombiverkehr świadczy 18 przewozów tygodniowo między Niemcami a Holandią, które łączą kluczowe ośrodki w obu krajach: Duisburg, Neuss i Ludwigshafen w Niemczech, Rotterdam i Moerdijk w Holandii.

Pociąg towarowy Kombiverkehr z naczepami, źródło: Kombiverkehr

Niemcy – Półwysep Iberyjski

„Na korytarzu między Niemcami a Półwyspem Iberyjskim, na którym operujemy wspólnie z naszym hiszpańskim partnerem Combiberia, odnotowaliśmy najwyższy wzrost w wartościach bezwzględnych w tym segmencie rynku, ze wzrostem o 6 777 przesyłek” – zauważył niemiecki dostawca usług logistycznych. W 2021 r. przewiozła 54 352 ciężarówki, czyli o 14,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Taki wzrost można wytłumaczyć pozytywnymi trendami w gospodarce Hiszpanii, zwłaszcza w przemyśle chemicznym Katalonii. Dlatego Kombiverkehr zwiększył częstotliwość pociągów na linii KTL Ludwigshafen – Barcelona Morrot – KTL Ludwigshafen z trzech do czterech tygodniowo.

Niemcy – Austria

Innym popularnym korytarzem transportu kombinowanego wśród klientów Kombiverkehr jest korytarz Niemcy – Austria. W 2021 r. segment ten wykazał wzrost o 3,1 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Spowodowało to, że pomiędzy dwoma krajami przewieziono prawie 25 000 ciężarówek. W ubiegłym roku firma logistyczna wprowadziła pewne ulepszenia w korytarzu: zwiększyła liczbę pociągów między Neuss i Wels oraz dodała dodatkowy przystanek w Monachium dla połączenia Ludwigshafen – Wels – Ludwigshafen. Warto zauważyć, że niektóre austriackie destynacje mają dogodne połączenia na terenie całego kraju, a także w kierunku Węgier i Turcji.

Obiecujący wzrost w Europie Środkowo-Wschodniej

W przeciwieństwie do Austrii, kraje Europy Środkowo-Wschodniej nie odnotowały tak imponujących wyników pod względem wolumenów: 14 280 przesyłek dla segmentu Czechy-Słowacja, 7 230 dla Węgier i 6 163 dla Polski. Jednak kraje te są obiecujące pod względem wzrostu. „Dobre wykorzystanie pojemności zapewniło, że nasze pociągi na trasach między Niemcami a Węgrami, Czechami i Polską mogły kursować zgodnie z planem. Spowodowało to dwucyfrowe tempo wzrostu ruchu z Polską (+46,4 proc.), Węgrami (+36,8 proc.) i Czechami (+19,8 proc.)” – podsumował Kombiverkehr.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close