Firma Laude otworzyła terminal intermodalny w Zamościu
23 czerwca odbyło się oficjalne otwarcie nowego terminalu firmy Laude Smart Intermodal zlokalizowanego przy stacji kolejowej Zamość Bortatycze na szerokotorowej linii LHS. Terminal będzie mógł obsługiwać 10 pociągów dziennie.

Zrealizowana inwestycja pozwoliła na zwiększenie zdolności przeładunkowej terminalu do 15 tys. kontenerów TEU rocznie. Daje to możliwość wywiezienia dużo większego niż do tej pory wolumenu ładunków z Ukrainy. Wykorzystanie własnych opatentowanych innowacji w konstrukcji kontenerów i taboru to wynik naszego wieloletniego doświadczenia i dążenia do tworzenia nowoczesnych rozwiązań transportowo-logistycznych.
W rozbudowę terminalu w Zamościu Laude Smart Intermodal S.A. zainwestowała prawie 30 mln zł. To już kolejna inwestycja zrealizowana zgodnie z misją spółki, zakładającą tworzenie nowej jakości usług logistycznych oraz wdrażanie wydajnych i ekologicznych rozwiązań z wykorzystaniem zalet transportu intermodalnego. Nie byłoby to możliwe bez skutecznego pozyskiwania dotacji unijnych. – Na przestrzeni ostatnich piętnastu lat, w ramach programów pomocowych UE zrealizowaliśmy 14 projektów o łącznej wartości ponad 436 mln zł skierowanych na rozwój przewozów kontenerowych i innych nowoczesnych rozwiązań zwiększających konkurencyjność transportu kolejowego – podkreśla Marcin Witczak, prezes Laude Smart Intermodal.
Większy potencjał przeładunkowy blisko granicy
Przetarg na wykonanie robót budowlanych związanych z rozbudową terminalu intermodalnego na stacji kolejowej Zamość Bortatycze został ogłoszony w sierpniu 2020 r. W ramach tego projektu od strony zachodniej powstały nowy szeroki tor (o prześwicie 1520 mm), który umożliwi bezkolizyjne wprowadzenie składu kontenerowego na teren terminalu, a od strony południowej – nowy tor normalny (o szerokości 1435 mm). Długość każdego z tych torów wynosi 900 m. Wydłużone zostały także tory odstawcze dla wagonów normalno- i szerokotorowych oraz zbudowano splot toru normalnego i szerokiego, który umożliwi bezkolizyjne odstawianie uszkodzonych kontenerów do naprawy. Rozbudowany układ torowy (łącznie ponad 6,4 km) pozwoli na przeładunek kontenerów z wagonów szerokotorowych na normalnotorowe, zwiększając wydajność prac przeładunkowych. Możliwości przeładunkowe po rozbudowie terminalu to 6-10 pociągów dziennie. Terminal jest wyposażony w dwie suwnice 40-tonowe, pięć wózków kontenerowych typu reachstacker, których zadaniem jest usprawnienie obsługiwanego ruchu kolejowego i samochodowego, a także wagę. Nowy plac umożliwia składowanie 2000 kontenerów TEU. Dodatkowo powstało kilka placów parkingowych i manewrowych. Łączna powierzchnia placów utwardzonych wynosi 38 tys. mkw. Do końca roku zostanie zainstalowana trzecia suwnica.
Kolejowe wsparcie dla eksportu z Ukrainy
Ważne jest, że inwestycja ta zbiegła się z zakończeniem prac na stacji Zamość Majdan, realizowanych przez PKP LHS. Wybudowano m.in. pięć torów o łącznej długości 6 km wraz z rozjazdami wyposażonymi w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także plac ładunkowy o powierzchni 14 tys. mkw. oraz drogę dojazdową. Budowa mijanki zwiększa zdolność przepustową całej tej linii.
– Inwestycje te pozwalają wesprzeć ukraiński eksport do europejskich odbiorców. Tak naprawdę dziś jedyną możliwością są szlaki kolejowe, w tym szczególnie linia LHS od granicy polsko-ukraińskiej do Sławkowa, a także zaplecze przeładunkowe, jakie mogą zapewnić terminale zlokalizowane na liniach kolejowych łączących Polskę z Ukrainą, jak nasz w Zamościu – mówi prezes Marcin Witczak.
Obecny stan techniczny LHS pozwala na przejazd 12 par pociągów na dobę. – Sukcesem przy obecnej organizacji pracy na przejściach granicznych i przewozów na linii LHS byłby transport 2 mln ton zbóż z Ukrainy miesięcznie. Wykorzystanie specjalistycznych kontenerów do przewozu ładunków sypkich, do których można załadować m.in. zboże, usprawniłoby logistykę, redukując koszty i czas niezbędny do przeładunku w terminalach. W przypadku przeładunku na stacjach i w terminalach, gdzie następuje zmiana szerokości torów, całkowity czas na obsługę pociągu z węglarkami liczy się w dniach. Obsługa pociągu kontenerowego jest dużo szybsza. Spółka Laude potrafi przewozić do 4000 ton w jednym pociągu i właśnie to w połączeniu ze zmianą organizacji ruchu na linii LHS może sprawić, że cel wywozu ziarna koleją z Ukrainy zostanie zrealizowany – zapewnia prezes Witczak. – Nasze relacje w pracy z klientami z Ukrainy budujemy od 2008 r.
Źródło: Laude