Partnerzy portalu

Port Gdynia dopasowuje się do zmian w łańcuchach logistycznych

W najbliższych latach w polskich portach morskich realizowanych będzie szereg inwestycji, które będą odpowiedzią na zmieniające się otoczenie makroekonomiczne Polski. Port Gdynia staje się jednym z kluczowych graczy w rejonie Bałtyku — uważają uczestnicy Forum Wizja Rozwoju.

fot. Port Gdynia

Konteneryzacja w ostatnich latach obejmuje coraz więcej kategorii ładunków, takich jak zboża, oleje, czy surowce. Polski transport towarowy jest w mniejszym stopniu skonteneryzowany niż w krajach zachodnich, co powoduje m.in. konieczność inwestycji w nowe morskie i lądowe terminale intermodalne. 

Czytaj też: Inwestycje Portu Gdynia stymulują rozwój polskiej gospodarki morskiej

— Generalnie perspektywy biznesowe dla rozwoju portów kontenerowych w naszej części Europy są korzystne. Wskaźnik konteneryzacji jest u nas niższy niż w Europie Zachodniej. Polska była jeszcze do niedawna traktowana jako miejsce przecięcia się szlaków wschód — zachód i północ — południe. Niestety wojna w Ukrainie spowodowała zmniejszenie znaczenia szlaków równoleżnikowych, gdyż sankcje na Rosję i Białoruś utworzyły nową barierę handlową. Wzrosło natomiast znaczenie szlaku północ — południe, gdyż produktu takie jak węgiel, czy ropa naftowa będziemy musieli sprowadzać drogą morską — zauważył Bogdan Ołdakowski prezes zarządu Actia Forum, podczas Forum Wizja Rozwoju. 

W polskich portach realizowany jest obecnie największy program inwestycyjny od czasu budowy Portu Gdynia zainicjowanej blisko 100 lat temu. W najbliższych latach widoczny będzie duży skok zarówno możliwości przeładunkowych jak też jakości obsługi w hubach logistycznych na polskim wybrzeżu. 

— Inwestycje w portach i gospodarce morskiej są dziś bezpieczne. Realizowane są ogromne projekty we wszystkich polskich portach morskich. Warto podkreślić, że nie tylko zarządy portów, ale też operatorzy terminali w tym podmioty prywatne realizują duże inwestycje. Dotyczą one zarówno infrastruktury jak i nowych technologii związanych z cyfryzacją i ochroną środowiska — zauważył Maciej Krzesiński dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Zmiany w łańcucha logistycznych

Pandemia oraz wojna w Ukrainie mają duży wpływ na branżę transportową, czego wyrazem jest zmiana kierunków połączeń morskich oraz przemodelowanie łańcuchów logistycznych. Nie ma to jednak większego znaczenia dla długoterminowych planów inwestycyjnych.

— Sytuacje takie jak konflikt na Ukrainie nie mają dużego znaczenia  na klimat inwestycyjny, gdyż projekty realizowane w portach morskich planowane są w perspektywie wieloletniej. Podobnie pandemia mia miała dużego wpływu na planowanie i realizację inwestycji i to pomimo perturbacji związanych z zakłóceniami łańcuchów dostaw, które pokazały że gospodarka europejska nie może opierać się wyłącznie na produkcji w Chinach. W sytuacji gdy w imporcie z Azji pojawiły się zakłócenia Port Gdynia postawił na nowe kierunki takie jak połączenia z USA, Indiami czy Pakistanem, które okazały się dobrą alternatywą wobec Chin — skomentował Maciej Krzesiński.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close