Partnerzy portalu

Transport intermodalny w Europie osiągnął rekordowe wyniki w 2021 roku

Operatorzy intermodalni zrzeszenie w Międzynarodowej Unii Kombinowanych Przewozów Drogowo — Kolejowych (UIRR) wykonali w ubiegłym roku pracę przewozową 100,23 mld tonokilometrów, co jest rekordowym wynikiem rocznym. Również na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku Azja — Europa osiągnięto rekord ponad 1 mln przewiezionych TEU. Łyżką dziegciu w tym obrazie jest jednak gorsza punktualność dostaw, będąca skutkiem nałożenia się wielu problemów w branży logistycznej i kolei. 

fot. Pixabay

Operatorzy zrzeszeni w UIRR przewieźli w ubiegłym roku 5,08 mln jednostek co jest odpowiednikiem 10,16 mln TEU i to również są rekordowe wyniki. Przewozy intermodalne w Europie wzrosły w 2021 r. o 10,94% licząc w tonokilometrach i 8,15% w TEU. Na wyniki przewozów kombinowanych wpływ miała pandemia koronawirusa, która spowodowała z jednej strony wyższe wydatki konsumenckie i związany z tym wyższy popyt na przewozy intermodalne. Z drugiej strony wystąpiły problemy z płynnością łańcuchów dostaw, kongestia w portach i terminalach, czy czasowe wstrzymania pracy w fabrykach w Chinach. Te czynniki m.in. stymulowały wzrost przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku. Jednakże wystąpiło tez kilka negatywnych zjawisk, będących skutkami zarówno problemów wywołanych przez pandemię, powodzi w Europie jak i ograniczeń w ruchu kolejowym wynikających z prac remontowych.

— Przewozy kolejowe, obejmujące najdłuższy odcinek łańcuchów transportu intermodalnego, uległy pogorszeniu w ciągu 2021 roku. Stopniowo spadała punktualność dostaw w czasie pandemicznej blokady, w której zawieszono wiele pociągów pasażerskich. Ekstremalne warunki pogodowe i szeroko zakrojone prace w kilku państwach członkowskich UE spowodowały gwałtowny spadek poziomu obsługi intermodalnych pociągów towarowych przez zarządców infrastruktury — zauważono w raporcie UIRR.

Organizacja branżowa zaproponowała kilka działań, które mają zapobiec powtórzeniu tych problemów w przyszłości. Po pierwsze należy uwzględnić socjoekonomiczną analizę kosztów i korzyści w planowaniu inwestycji infrastrukturalnych. Taki zapis znalazł się już w nowelizacji Dyrektywy o TEN-T. Po drugie kraje członkowskie powinny wdrożyć zalecenia zarządzania ruchem kolejowy w sytuacji ograniczonej przepustowości opracowane przez organizację Rail Net Europe. Jednym z kluczowych zagadnień jest zmiana zasad współużytkowania infrastruktury przez koleje pasażerskie i towarowe. Obecnie wielu zarządców infrastruktury nie do końca uwzględnia specyfiki i potrzeb transportu intermodalnego w rozkładach jazdy.

Poprawić infrastrukturę!

Istotnym zadaniem jest stworzenie sieci międzynarodowych magistral kolejowych dostosowanych do przewozów kombinowanych, gwarantujących skrajnię P400 i umożliwiających ruch pociągów o długości 740 m, nacisku na oś 22,5 t i prędkości 160 km/h. Poprawy wymaga przez przejrzystość zasad i współpraca zarządców infrastruktury przy przekraczaniu granic przez pociągi w zakresie alokacji przepustowości i zarządzania ruchem. 

Pozytywnym wydarzeniem w ubiegłym roku było przyjęcie Dyrektywy o Eurowiniecie, która zmniejsza uprzywilejowanie transportu drogowego względem kolei towarowej, która w niektórych krajach w tym w Polsce musi pokrywać 100% kosztów utrzymania i budowy infrastruktury. Zarazem jednak zdaniem UIRR pociągi intermodalne z trakcją elektryczną powinny być objęte ulgami w opłatach za dostęp do infrastruktury, tak jak to wprowadzono dla ciężarówek elektrycznych. Inaczej kolej dalej będzie dyskryminowana, zwłaszcza w kontekście planów całkowitej elektryfikacji transportu drogowego w najbliższych latach. 

Czytaj też: Transport intermodalny w Polsce pobił kolejny rekord w 2021 roku

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close