Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rynek transportu kontenerowego wchodzi w szczyt letnich przewozów, problemów nie ubywa

Nie widać końca zakłóceń w łańcuchach dostaw z udziałem transportu morskiego, a w ostatnich dniach doszedł nowy czynnik – groźba strajków dokerów i kierowców ciężarówek, obsługujących porty. 

fot. Pixabay

Z tych m.in. powodów stawki frachtu, od kilku tygodni malejące niemal z tygodnia na tydzień, w minionym tygodniu dostały impulsu i znów zaczęły rosnąć. Ale głównymi czynnikami determinującymi sytuację są utrzymujące się: zatłoczenia w węzłowych portach Azji, USA i Europy Północnej, opóźnienia w przybyciu statków, brak pustych kontenerów oraz wysoka zajętość miejsc składowych w portach. 

Większe zdolności przewozowe

Od strony podaży usług, sytuacja powinna być w tym roku znacznie korzystniejsza. Światowa flota kontenerowa wzrosła w pierwszych pięciu miesiącach br. o 15 proc. w porównaniach rdr i wynosi 51,4 miliona TEU zdolności przewozowej. Przed covid średnioroczny wzrost te floty wynosił po ok. 5 proc. Trzykrotnie wyższe tempo przyrostu mocy jest efektem wysokiej rentowności przewozów morskich, co spowodowało uruchomienie wszystkich rezerw na rynku, także włączenie do pracy starych statków oraz dużej skali zamówień w ciągu dwu lat na nowe jednostki – które systematycznie wchodzą do eksploatacji.

Charakterystyczne jest, jak wynika z webinarium zorganizowanego w ub. tygodniu przez hamburski Container xChange, że w ub.r. na rynku odsprzedano kontenerowców o łącznej zdolności przewozowej tylko 400 tys. TEU, w porównaniu z 1,6 mln TEU w 2019 r. Linie żeglugowe trzymają silnie karty przy zamówieniach. Nie ma się czemu dziwić – w 2021 r. ich zysk netto sięgał 150 mld dol., a w tym roku być może się on podwoi. W sumie jednak z powodu dużych opóźnień statków, efekt zwiększenia mocy przewozowych jest niemal nieodczuwalny.

Drożeją kontenery

Od czasu wojny ukraińsko-rosyjskiej i blokad covidowych w Chinach ceny kontenerów zaczęły spadać, choć utrzymywały się na wyższym poziomie niż w 2019 r. Są one jednak zróżnicowanego, w zależności od portu. Według danych Container xChange, ceny kontenerów 20-sto stopowych w Duisburgu odnotowały największy spadek w kwietniu – o 16,8 proc. do 1 933 USD, nieco mniej w Dubaju – o 14,4 proc. do 2 182 USD. 

W maju ceny kontenerów znów zaczęły rosnąć. Najdroższe 20-sto stopowe 23 maja były w Los Angeles (2 523 USD/TEU),  Mundra (2 413 USD) i Mediolanie (2 348 USD). Natomiast najdroższe kontenery 40-stopowe notowano w Ho Chi Minh (4 443 USD/FEU), Szanghaju (4 400 USD) i Mundra (4 369 USD). „Rynek jest niezwykle niestabilny. Obserwujemy osłabienie popytu i presję na obniżenie cen zarówno nowego, jak i używanego sprzętu. Widzimy, że więcej jednostek jest sprzedawanych na rynku wtórnym w Azji”- powiedział Danny den Boer, dyrektor ds. globalnej sprzedaży firmy notowanej na Bermudach – SeaCube Containers. „Długoterminowe ceny naprawdę zależą od tego, jak długo sytuacja zakłóceń będzie występować w Chinach, gdyż np. w przypadku odblokowania portów ceny znów zaczną rosnąć”.

Groźba strajku dokerów

Według komentarza Ningbo Containerized Freight Index (NCFI), stawki frachtowe z Azji do Europy odzwierciedlały w ostatnich tygodnia „stabilne fundamenty podaży i popytu na rynku”i dlatego były praktycznie niezmienione. Malejące wyraźnie do połowy maja stawki frachtu w umowach spot przewozów ładunków w kontenerach znów zaczęły rosnąć. Niektórzy analitycy upatrują w tym nie tylko wejścia rynku w okres szczytu letnich przewozów, co groźby nowych zakłóceń: akcji protestacyjne ze strony dokerów oraz kierowców ciężarówek (te ostatnie trwają w Korei Płd., okresowo ustały w USA).

Przedstawiciele zarządów portów podkreślają, że płace dokerów na zachodnim wybrzeżu zbliżają się do 195 000 USD rocznie, więc nie powinni żądać podwyżek. Z kolei szefowie związków zawodowych ILWU / PMA przypominają, że linie żeglugowe zarobiły w ub.r. 150 mld dol. i nie dzielą się zyskiem z innymi ogniwami w łańcuchu dostaw. Groźba strajku jest całkiem realna i przypomina się, że 10-dniowy strajk dokerów w 2002 r. kosztował gospodarkę USA „miliardy dolarów”.

Stawki frachtu w górę

W notowaniach z 9 czerwca Drewry’s Composite World Container Index miał wartość 7 579 USD/FEU, wobec 7 326 tydzień wcześniej. Stawki frachtu na trasie Szanghaj – Rottertdam wynosiły odpowiednio: 9 799 i 9 736 USD/FEU, a na trasie Szanghaj-Genua: 11 485 i 11 676 USD.O gólny wskaźnik Shanghai Containerized Freight Index wzrósł w minionym tygodniu o 0,6 pp (do 4 233,3 USD/TEU). Natomiast w notowaniach Freightos indeks FBI nadal malał i 10 czerwca miał wartość 7 261 USD/FEU (spadek tydzień/tydzień o 1,5 proc.), choć na linii Chiny – Europa Północna wskaźnik wynosił 10 697 USD/FEU i wzrósł o 1 proc.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close