Partnerzy portalu

Białoruś może zgodzić się na tranzyt ukraińskiego zboża do portów bałtyckich

Białoruś może zgodzić się na tranzyt ukraińskiego zboża przez jej terytorium do portów w krajach bałtyckich pod warunkiem, że państwa te wznowią transport białoruskich towarów eksportowych — poinformowała agencja Belta.

Deklaracja prezydenta Białorusi Aleksandra Łukaszenki padła po jego rozmowie telefonicznej z sekretarzem generalnym ONZ Antonio Guterresem. Ukraina jest jednym z największych eksporterów zbóż na świecie, a przed rosyjską inwazją ukraiński handel zagraniczny odbywał się głownie przez porty nad Morzem Czarnym, które zostały zablokowane w wyniku działań wojennych. Obecnie w ukraińskich magazynach przechowywane jest ponad 20 mln ton ziaren, które powinny być wyeksportowane w ciągu 3 miesięcy. Jeśli nie uda się wywieźć tego zboża to w wielu krajach grozi klęska głodu. Stąd zaangażowanie Organizacji Narodów Zjednoczonych w rozwiązanie tej kryzysowej sytuacji. 

Tranzyt przez Białoruś przynieść może wiele korzyści, gdyż umożliwi przejazd szerokotorowych pociągów z wagonami zbożowymi z Ukrainy bezpośrednio do portów litewskich, czy łotewskich. Obecnie Ukraińcy starają się transportować zboże i inne produkty eksportowe przez kraje Unii Europejskiej, w tym Polskę lecz problemem jest rożny zostaw szyn, ograniczona przepustowość terminali przeładunkowych przy ukraińskiej granicy oraz zbyt mała liczba taboru przeznaczonego do przewozu zbóż w krajach europejskich. Nie jest też pewne czy europejskie terminale morskie mają wystarczająco dużo wolnych zasobów przeładunkowych, które można przeznaczyć do obsługi ukraińskiego eksportu.

Wąskie gardła

Część produktów spożywczych z Ukrainy już teraz wywożonych jest przez port Kłajpeda na Litwie. Dotyczy to ładunków skonteneryzowanych jak olej słonecznikowy transportowany w tank kontenerach, które transportowane są z Ukrainy do bałtyckiego portu przez Polskę. Jednak konieczność dwukrotnego przeładowywania tych jednostek między składami o różnym rozstawie szyn jest sporym ograniczeniem, podobnie jak przepustowość niektórych polskich linii kolejowych. Z tego powodu opcja tranzytu przez Polskę nie rozwiąże problemu ukraińskich eksporterów zbóż.

Czytaj też: Tank kontenery niezawodną opcją transportu oleju z Ukrainy

Rosja zapowiada, że może zgodzić się na odblokowanie ukraińskich portów nad Morzem Czarnym pod warunkiem zniesienia sankcji nałożonych na nią przez Unię Europejską i USA po inwazji tego kraju na Ukrainę. To jednak wydaje się w obecnej sytuacji mało prawdopodobne. Poza tym nawet gdyby rosyjska marynarka przestała blokować ukraińskie porty, problemem są miny, które stwarzają zagrożenie dla statków handlowych. Odminowanie portów zajmie kilka miesięcy, zatem nawet gdyby dziś Rosja zgodziła się na uruchomienie ukraińskich terminali morskich to nie rozwiąże problemu eksportu zbóż. Z tych powodów opcja transportu przez Białoruś i porty bałtyckie wydaje się obecnie najlepszym rozwiązaniem.

Niejasna jest tylko odpowiedź na pytanie jakie warunki stawia Łukaszenko i czy kraje zachodnie się na nie zgodzą. Dyskusyjna jest m.in kwestia transportu białoruskich towarów eksportowych przez Litwę, który został wstrzymany po tym jak UE nałożyła na Białoruś sankcje gospodarcze, po uprowadzeniu przez białoruskie lotnictwo wojskowe samolotu pasażerskiego w celu zatrzymania działacza opozycji. Kraje zachodnie uznały to za rażące naruszenie prawa międzynarodowego i zareagowały wprowadzając szereg restrykcji obejmujących m.in eksport nawozów produkcji białoruskiej.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close