Partnerzy portalu

Polski projekt innowacyjnego wagonu może zwiększyć dostępność transportu intermodalnego

Nowatorski projekt wagonu intermodalnego, który umożliwia załadunek samochodów ciężarowych lub naczep na wagon na zwykłej rampie, bez skomplikowanych systemów przeładunkowych, a także umożliwia transport kontenerów i montaż instalacji do zasilania jednostek chłodniczych – to pomysł polskich inżynierów na upowszechnienie transportu intermodalnego, zaprezentowany 7 czerwca w Warszawie.

Przeniesienie większej ilości ładunków z transportu drogowego na kolejowy, które jest jednym z elementów transportowego Zielonego Ładu jest hamowane przez szereg barier finansowych, organizacyjnych i technologicznych. Jednym z głównych problemów jest fakt, że 79% towarów transportowanych wewnątrz Unii Europejskiej przewożonych jest samochodami z naczepami nieprzystosowanymi do przeładunku za pomocą urządzeń terminalowych. Niewiele terminali intermodalnych wyposażono w systemy umożliwiające załadunek standardowych naczep na wagony. Z kolei jednostki dostosowane do załadunku pionowego ciągle stanowią niewielką część sprzętu używanego przez przewoźników. 

Wysokie ceny paliw i problemy z brakiem kierowców sprawiają jednak, że coraz więcej firm interesuje się uruchomieniem przewozów intermodalnych. Konteneryzacja i inwestycje w naczepy intermodalne wymagają jednak nakładów inwestycyjnych poniesionych przez przewoźników drogowych. Innym podejściem jest zwiększenie możliwości przewozu samochodów ciężarowych koleją poprzez udostępnienie większej liczby miejsc, w których możliwy jest załadunek pojazdów lub naczep na wagony. Taką możliwość proponuje koncepcja nowoczesnego wagonu intermodalnego zaprezentowano dziś w Domu Technika w Warszawie.

Wizjonerski projekt

Wynalazek opracowany przez zespół prof. dr hab. inż. Mirosława Nadera i dr inż. Stanisława Nadera umożliwi załadunek zestawów drogowych, kontenerów lub naczep na wagony na zwykłych rampach kolejowych. Nie trzeba w tym celu dostosowywać terminala intermodalnego, ani inwestować w specjalne urządzenia przeładunkowe jak to ma miejsce w obecnie stosowanych systemach. Wystarczy zapewnić rampę o odpowiedniej wysokości, a załadunek lub rozładunek wykonają same wagony. System transportu intermodalnego zaproponowany przez polskich inżynierów obejmuje dwie koncepcje wagonów: jedną przeznaczoną do przewozu zestawów drogowych lub kontenerów, drugą do przewozu naczep i kontenerów. Omawiane rozwiazanie jest rozwinięciem pomysłu przedstawionego w 2009 r. na który przyznano patent w 2013 r. ale początkowo nie spotkał się z dużym zainteresowaniem przedsiębiorców ani firm taborowych

— Rozwiązanie zaproponowane w patencie wyprzedzało swój czas i nie było odważnych, którzy podjęliby decyzję o inwestycji w wynalazek. Obecnie w związku z rozwojem transportu intermodalnego coraz częściej postrzega się korzyści takie jak ograniczenie emisji C2 i hałasu, czy mniejsze zużycie infrastruktury drogowej, stąd większe zainteresowanie technologiami umożliwiającymi przeniesienie ładunków z drug na kolej — skomentował prof. Mirosław Nader podczas prezentacji projektu.

Rozwój projektu

Obecnie trwają prace nad projektami wagonów, w które zaangażowane są firmy Vis Systems i APS Energia. Projekt zakłada załadunek poziomy z wykorzystaniem elementów wysuwanych z wagonów. Dzięki temu przeniesienie ciężarówek lub naczep na wagon i z wagonu będzie można wykonywać na zwykłych rampach kolejowych. Zwiększy to dostępność transportu intermodalnego. 

— Załadunek samochodów lub naczep na wagony w systemie, który zaproponowaliśmy zajmuje mniej czasu niż w innych stosowanych obecnie rozwiązaniach, co przyniesie wyraźne oszczędności przewoźnikom. Ponadto wagony będą mieć uniwersalne zastosowania. Będzie można wykorzystać je nie tylko do przewozu naczep lub zestawów drogowych ale też kontenerów — zapewnił dr Stanisław Nader.

Ekologiczne chłodnie

Planowane jest umożliwienie wykorzystania innowacyjnych wagonów do transportu kontenerów chłodniczych zasilanych elektrycznie. Obecnie brak taboru wyposażonego w system zasilania kontenerów chłodniczych jest istotną barierą w rozwoju transportu intermodalnego w Europie, gdyż obecnie dostępne są jedynie kontenery chłodnicze z agregatami dieslowskimi, których ekologiczność jest dyskusyjna. Tymczasem produkty wymagające kontrolowanej temperatury stanową bardzo istotny wolumen ładunków transportowanych wewnątrz Europy. Firma APS Energia zaproponowała kilka koncepcji systemu zasilania wykorzystujące tzw. „wagony master” z przetwornicami, które w zależności od koncepcji mogą zasilać 5 lub 10 kontenerów chłodniczych. 

W najbliższych latach prowadzone będą badania symulacyjne oraz prace projektowe, których celem będzie opracowanie projektu gotowego do wdrożenia komercyjnego i uzyskanie homologacji. — Sporym wyzwaniem dla zespołu projektowego jest zmieszczenie wagonu i zestawu drogowego w przyjętej skrajni. Duże rozmiary ładunków sprawiają, że pozostaje niewiele miejsca na lokalizację różnych elementów konstrukcyjnych wagonów. Zakładamy jednak, że prace projektowe powinny potrwać ok. 3 lata — zapewnił Zdzisław Kotowski, wiceprezes Vis Systems.

Wagony bedą mogły być wyposażone w czujniki i być zintegrowane z narzędziami Internetu Rzeczy i systemem IT do zarządzania taborem i organizacją transportu. Te dodatkowe użyteczności wprowadzone będą w zależności od zapotrzebowania przewoźników i producentów taboru. W dalszej perspektywie projektanci rozważają opracowanie wagonu, który oprócz jednostek intermodalnych mógłby transportować pojazdy wojskowe. Taki wagon wyposażony byłby w wózki trzyosiowe.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close