Partnerzy portalu

Spedytorzy stracili do 10 mld dol. z powodu spóźnień statków

Ponieważ nadal niezawodność rejsów kontenerowców utrzymuje się na „tragicznie niskim poziomie”, bowiem 70 proc. z nich przybywa z opóźnieniem w stosunku do zakładanego harmonogramu, świat marnuje miliardy dolarów.

fot. Pixabay

Licząc od początku pandemii, spedytorzy na całym świecie ponieśli z tego powodu straty  wartości co najmniej 5 mld dolarów, ale prawdopodobnie aż dwukrotnie większe, tj. sięgające 10 mld dolarów. Proces ten zaczął się wraz z wybuchem pierwszej fali pandemii covid-19, tj. w połowie 2020 r. Niestety, z różnym nasileniem utrzymuje się na podobnym, niekorzystnym poziomie. Takie wnioski wynikają z nowego badania przeprowadzonego przez duńską firmę analityczną Sea-Intelligence. 

Metodologia

Rekordowy poziom opóźnień kontenerowców prowadzi do konieczności utrzymywania zapasów przez dłuższy czas, niż było by to możliwe w przypadku braku zakłóceń w łańcuchach dostaw. W badaniu Sea-Intelligence analizował szczegółowe dane o niezawodności w głównych połączeniach morskich, wraz z danymi szczegółowymi o regionalnych przepływach  wolumenów, zgodnie ze statystykami handlu kontenerami (CTS). Następnym krokiem było wykorzystanie tych danych do obliczenia liczby „TEU/dni” (teudays) utraconych z powodu opóźnionych przyjazdów statków. 

Podczas gdy przed pandemią poziom bazowy wynosił średnio 8 mln TEU/dni traconych każdego miesiąca, gwałtownie wzrósł w okresie pandemii. Szczyt strat wystąpił w styczniu br. i szacowany jest na 70 mln TEU/dni. Niestety, straty te wolno są niwelowane, a okresowo rosną. Najnowsze dostępne statystyki (za marzec br.) pokazują, że wskaźnik ten wynosił 57 mln straconych TEU/dni. 

Rosną – wymuszane – zapasy

Przed pandemią z powodu opóźnień statków szacowano, że na całym świecie stałe zapasy towarów w kontenerach niepotrzebnie utrzymywane wynosiły 260 000 TEU. Obecnie ich poziom wylicza się na 1,8 mln TEU, czyli prawie siedmiokrotnie większy. Sea-Intelligence wyjaśnia, że „Posiadanie zapasów to dodatkowe koszty w łańcuchu dostaw. Koszt zapasów zależy od wartości ładunku w kontenerze, a także stopy procentowej (IRR), którą firma przypisuje do ich wartości zapasów.” 

Analitycy Sea-Intelligence szacują, że „rozsądny globalny standard odniesienia” kosztów tych zapasów wynosi 40 000 USD za TEU. „Rozsądna” IRR jest trudniejsza do oceny, ponieważ jest w dużym stopniu zależna od branży, w której działa firma. W rezultacie Sea-Intelligence dokonał dwóch obliczeń; jednego dla IRR wynoszącego 5 proc. i jednego dla IRR wynoszącego 10 proc. 

To dlatego podawane straty, jakie ponieśli spedytorzy na całym świecie są ujęte w tak dużej rozpiętości, od 5 do 10 mld dolarów. Należy też dodać, że badaniem objęto wyłącznie opóźnienia kontenerowców w połączeniach oceanicznych, nie uwzględniając dodatkowych opóźnień kontenerów odwożących dalej ładunki, które traciły czas bo towary nie dotarły punktualnie. W sumie – straty dotychczas poniesione z powodu opóźnień transportu kontenerowego sięgają znacznie więcej, niż szacuje to Sea-Intelligence.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close