Partnerzy portalu

Polskie terminale morskie zaczynają przeładowywać ładunki eksportowe z Ukrainy

Spośród wielu problemów logistycznych jakie spowodowała wojna największymi są przerwanie lądowych łańcuchów dostaw i blokada ukraińskich portów czarnomorskich. Przekierowanie transportu towarowego w kierunku terminali lądowych i portów morskich Polski i państw UE jest dużym wyzwaniem logistycznym, ale też okazją do budowy nowych łańcuchów logistycznych oraz wzmocnienia współpracy gospodarczej przedsiębiorstw z Polski i Ukrainy. O możliwościach rozwoju tej współpracy rozmawiają uczestnicy „Spotkania Biznesowego Polska — Ukraina”, które odbywa się w Gdańsku. 

fot. Port Gdańsk

Obecnie trwają starania by uruchomić nowe kanały eksportu i importu dla Ukrainy z wykorzystaniem portów w krajach Unii Europejskiej w tym Polski. Część z tych potoków ładunków może trafić do Portu Gdańsk, który w ostatniej dekadzie rozwijał się najszybciej w Europie. — W ostatnich latach zrealizowano szereg kluczowych inwestycji drogowych i kolejowych, które usprawniły połączenia Portu Gdańsk z zapleczem lądowym. Równolegle modernizowano i rozbudowywano infrastrukturę portową. Dziś Port Gdańsk obsługuje już nie tylko regularne przewozy ładunków do szeregu destynacji w Polsce, ale też posiada połączenia kolejowe z Czechami i Słowacją. W ostatnich miesiącach prowadzone były rozmowy ws. uruchomienia korytarza Morze Czarne — Bałtyk, który połączyłby Gdańsk z portami ukraińskimi. Jednak wybuch wojny sprawił, że dziś musimy stworzyć nowe łańcuchy logistyczne dla ukraińskiej gospodarki — powiedział Michał Stupak, menedżer klienta w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk. 

Port Gdańsk obsługuje obecnie rosnące potoki ładunków z i do Polski. Przeniesienie tu obsługi eksportu i importu Ukrainy możliwe będzie jeśli terminale dysponują niezagospodarowanymi możliwościami przeładunkowymi. Trzeba jednak pamiętać, że w ubiegłym roku 5 ukraińskich portów przeładowało ponad 130 mln ton ładunków, a więc więcej niż polskie porty. Aby obsłużyć te ładunki konieczne będzie uruchomienie przeładunków nie tylko w Gdańsku, czy Gdyni ale też w wielu innych europejskich portach. W przypadku Gdańska wolne moce przerobowe, które można wykorzystać, dostępne są w Porcie Wewnętrznym. 

Priorytetowy ładunek

Szczególnie pilnym wyzwaniem jest konieczność wywozu 20 mln ton zbóż, które zalegają w ukraińskich magazynach. Część tych ziaren może być wyeksportowane przez polskie porty. Wymagać to jednak będzie nie tylko zwiększenia pracy terminali ale też usprawnienia transportu lądowego.

— Obecnie przy Ministerstwie Infrastruktury trwają prace polsko — ukraińskiej grupy roboczej, która zajmuje się udrożnieniem szlaków transportowych. Trzeba zwiększyć dwukrotnie liczbę pociągów przekraczających granicę z Ukrainą. Dotychczas potencjał kolejowych przejść granicznych nie był rozwijany bo ukraiński eksport zbóż, rud metali czy produktów stalowych przechodził przez porty czarnomorskie.  — zauważył Adam Kłos, dyrektor handlowy w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk. 

Współpraca międzynarodowa

Polscy operatorzy mają spore doświadczenie współpracy z ukraińskimi załadowcami i spedytorami. — Od początku naszej współpracy z Portem Gdańsk, byliśmy otwarci na rynek państw Europy Środkowo — Wschodniej. Od 2014 organizowaliśmy transport samochodów Nissan na Ukrainę. Przewozy te zawieszono po wybuchu wojny, ale obecnie powoli takie usługi są przywracane — powiedział Mateusz Chajewski, zastępca dyrektora departamentu rozwoju terytorialnego ds. projektów.

Część dotychczasowego eksportu ukraińskiej rudy żelaza i produktów stalowych dotychczas była realizowana przez Polskę. Jednak gro z tych ładunków przechodziło przez porty ukraińskie. Ich zablokowanie spowodowało spore problemy dla eksporterów. — Eksport rudy żelaza spadł z poziomu 2 mln t miesięcznie do 1 mln, natomiast stali z 1 mln t do 300 — 400 tys. t. Nasze huty cały czas pracują przy zachowaniu reżimu bezpieczeństwa pracowników. Priorytetem jest jednak przekierowanie produktów, które zostały zablokowane w portach. Już udało się wysłać pierwszy statek z rudą z Portu Świnoujście i surówką z Portu Gdańsk — powiedziała Yuliya Myezyentseva, przedstawicielka górniczo — hutniczej grupy Metinvest. 

— Mamy już potwierdzone zlecenia na wywóz produktów stalowych z Ukrainy i zarezerwowane są statki dla tych ładunków. Na Nabrzeżu Wiślanym już przeładowujemy surówkę żelaza. Jest to dla nas nowy ładunek, który wymagał pewnych przygotowań, które zrealizowaliśmy. Mamy też możliwość obsługi produktów rolnych, stali i wielu innych. Jednak możliwości przyjęcia większej liczby ładunków zależeć będą od tego jak działa transport kolejowy — stwierdził Szymon Mikołajczak z Portu Gdańsk Eksploatacja. 

Usprawnić procedury

Ukraina jest jednym z największych eksporterów zbóż na świecie. Blokada wysyłki tych ładunków może spowodować światowy kryzys żywnościowy. — Największym problemem dla ukraińskiego sektora rolnego jest blokada portów. Konieczne jest jak najszybsze udrożnienie dróg i linii kolejowych. Polska i Ukraina nie były przygotowane na wysyłkę tak dużych wolumenów zbóż drogą lądową. Trzeba rozwiązać wiele problemów technicznych i uprościć procedury celne oraz przyspieszyć kontrole fitosanitarne. — zauważyła Ivanna Medvid, z COFCO Agri Resources Ukraine.

— Trzeba przyspieszyć procedury i potrzeba więcej osób wykonujących kontrole weterynaryjne i fitosanitarne. Polskie porty przygotowane są głównie do obsługi krajowego rynku. Obecnie szukamy miejsca na nowe ładunki. Od początku kwietnia udało nam się przetransportować 50 tys. ton kukurydzy z Ukrainy. Trzeba też zwiększyć powierzchnie składowania. Już we wrześniu będziemy mieli nowe miejsca składowe pod namiotami — zapewnił Rafał Różański, prezes Gdańskiego Terminala Masowego.

Jednym z sposobów na udrożnienie łańcuchów logistycznych jest konteneryzacja. — Od dawna mieliśmy pomysł wykorzystania kontenerów jako pudeł do transportowania i składowania ładunków. Takie możliwości wykorzystujemy w przypadku niektórych ładunków wrażliwych. Konteneryzacja to najszybszy sposób udrożnienia portów i transportu kolejowych — stwierdził Paweł Zastawny, prezes zarządu SPEED sp. z o. o. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close