Przyspieszenie korytarza środkowego: budowa linii kolejowej Chiny-Kirgistan-Uzbekistan rozpocznie się jesienią 2022 r.
Coraz bardziej realistyczny staje się długo oczekiwany projekt infrastrukturalny, który może zrewolucjonizować logistykę w Azji Centralnej. Przynajmniej tak mówi rząd Kirgistanu. Zaplanował nawet nowy termin rozpoczęcia prac budowlanych. Jesienią 2022 r. Kirgistan planuje rozpoczęcie projektu, który przyspieszy kolejowy ruch towarowy na Korytarzu Środkowym.

Projekt kolei Chiny-Kirgistan-Uzbekistan ponownie stał się jednym z kluczowych problemów rządu Kirgistanu. W ubiegłym tygodniu, 20 maja, przyjął nową strategię rozwoju transportu kolejowego w kraju. Dokument, który przewidziany jest na lata 2022-2026, nie tylko stworzy warunki do długofalowego rozwoju i poprawy transportu kolejowego i infrastruktury, ale zapewni także poprawę przewozów pasażerskich i towarowych koleją. W tym celu budowa linii kolejowej Chiny–Kirgistan–Uzbekistan będzie w najbliższych latach kluczowym projektem w państwie Azji Centralnej.
„Rozwój kolejnictwa to jeden z priorytetowych obszarów pracy Gabinetu Ministrów. Jesienią planowane jest uruchomienie największego projektu w historii naszej niepodległości – budowy linii kolejowej na trasie Chiny-Kirgistan-Uzbekistan. Konieczne jest wsparcie tego projektu – powiedział premier Kirgistanu Akylbek Japarov.
Możliwa trasa
Planowana kolej Chiny-Kirgistan-Uzbekistan była przedmiotem dyskusji kirgiskich i chińskich urzędników przez ponad dwie dekady z rzędu. Dla Chin projekt jest ważny, gdyż ustanowi nową, szybszą drogę do Uzbekistanu, a stamtąd do Iranu i państw kaukaskich. Ponadto będzie to znaczący impuls dla rozwoju gospodarczego Regionu Autonomicznego Sinciang Uygur, najbardziej wysuniętej na zachód części Chin. To samo dotyczy Kirgistanu, ponieważ ten środkowoazjatycki kraj z trudną górzystą rzeźbą również otrzyma wielki bodziec do poprawy sytuacji gospodarczej w swoich najbardziej oddalonych regionach. Według Kolei Kirgiskich nowa linia kolejowa wygeneruje co najmniej 10 mln ton ładunków. Obecnie państwowy przewoźnik kolejowy przewozi rocznie ok. 7-8 mln ton ładunków.
Mimo tak dużego znaczenia projekt napotkał jednak kilka kluczowych przeszkód, które spowolniły jego realizację. Są to skrajnia i trasa. Chiny były zainteresowane budową linii kolejowej o rozstawie 1435 milimetrów. Po długich dyskusjach zgodził się skoncentrować na kolei szerokotorowej, która jest powszechna w Kirgistanie i całej Azji Centralnej. Trwały dyskusje na temat trasy, gdyż kirgiscy urzędnicy byli zainteresowani połączeniem wszystkich odrębnych odcinków kolejowych w całym kraju w rzeczywistą sieć, podczas gdy strona chińska nalegała na budowę linii kolejowej głównie dla tranzytowego ruchu towarowego.
Obecnie przyjęta trasa biegnie z Xinjiang do kirgiskiego miasta Jalal-Abad przez Torugart i Kazarman. Będzie miał łączną długość około 440 kilometrów: około 270 kilometrów torów zostanie rozmieszczonych w Kirgistanie i około 170 kilometrów w Chinach. Planowana linia będzie miała 95 mostów kolejowych i 48 tuneli o łącznej długości około 60 kilometrów. Ponieważ Dżalal-Abad ma bezpośrednie połączenie kolejowe z Uzbekistanem, towar można łatwo przemieścić do tego kraju.
Alternatywny transport drogowy
Podczas gdy rządy Chin i Kirgistanu dyskutowały o planowanej kolei, spedytorom udało się zorganizować alternatywny sposób wykorzystania istniejących dróg. Jesienią 2017 r. zrealizowano pilotażowy transport z Chin do Uzbekistanu przez Kirgistan. Z Kaszgaru w Sinkiangu do Taszkentu w Uzbekistanie przejeżdżało przez Irkeshtam i Osz w Kirgistanie dziewięć ciężarówek przegubowych. Kilka miesięcy później 920-kilometrowa trasa stała się regularna dla drogowych przewozów towarowych. W czerwcu 2020 roku został włączony do nowego multimodalnego (drogowo-kolejowego) połączenia między Chinami a Azją Centralną. Ciężarówki dostarczały ładunek z chińskiego miasta Lanzhou do kirgiskiego miasta Osz, a następnie przeładowywano go na pociąg jadący z Osz do Taszkentu.
