CTL Logistics włącza się w obsługę transportu ładunków z Ukrainy
Wojna w Ukrainie spowodowała duże zmiany w strukturze przewozów towarowych przez polską wschodnią granicę. Dla ukraińskich i polskich przewoźników nowym wyzwaniem jest przekierowanie ładunków z Ukrainy do portów bałtyckich.
Autor: Krzysztof Pietrzyk, członek zarządu ds. handlu i rozwoju CTL Logistics, prezes zarządu CTL Logistics GmbH.
Sytuacja w transgranicznych przewozach kolejowych po wybuchu wojny w Ukrainie diametralnie się zmieniła. Odnotowujemy spadek przewozów na relacjach białoruskich przez Brześć, Bruzgi czy Sokółkę a także większe wyzwania czasowo-organizacyjne w relacjach Gdynia Port czy Gdańsk Port Północny co wynika z przekierowania potoku ładunków do portów (towary z Ukrainy – zboża, kukurydza, ruda i towary płynne) oraz z portów morskich (w tym również węgiel kamienny mający zastąpić objęty sankcjami węgiel rosyjski oraz kontenery) .
CTL Logistics już teraz aktywnie włącza się w obsługę logistyczną towarów z Ukrainy (zboża, kukurydza, rudy, towary płynne). Uruchamiamy przeładunki materiałów płynnych i zboża na swoich terminalach w Chałupkach Medyckich i Żurawicy, które w ostatnich latach nie były wykorzystywane, albo wykorzystywane w minimalnym stopniu. Terminal przeładunkowy materiałów sypkich CTL Logistics w Żurawicy przeznaczony jest do przeładunku w relacji wagon – wagon tj. zsyp grawitacyjny z wagonu 1520 mm do silosu na międzytorzu i zasyp górny kubełkowy do wagonów 1435 mm. Odbudowujemy struktury i wracamy do przeładunku w Żurawicy w ramach dostępnej infrastruktury kolejowej natomiast po planowanej modernizacji możliwy będzie także przeładunek wagon – samochód. Drugi nasz wschodni punkt przeładunkowy, czyli terminal surowców płynnych w Medyce już rozpoczął swoją działalność. Pierwsze przeładunki wagon-wagon i wagon-samochód zostały zrealizowane. Z uwagi na znajdującą się na terminalu w Medyce infrastrukturę przeładunkową – trzy podwójne stanowiska przeładunkowe umieszczone pod halą, przystosowane do przeładunku metanolu, olejów roślinnych a wkrótce także paliw, terminal ten już teraz jest atrakcyjny dla Klientów.
Widzimy ogromne zainteresowanie zwłaszcza przeładunkami zbóż, paliw i oleju. Zbóż i oleju w imporcie, paliw w eksporcie. O ile od strony infrastruktury przeładunkowej jesteśmy przygotowani do współpracy z naszymi Klientami o tyle od strony zasobowej napotykamy przeszkody, które wydają się być bardzo trudne do rozwiązania tu i teraz. Mówiąc o stronie zasobowej mamy na myśli dostępność wagonów – ziarnowozów i cystern po torze normalnym, które są niezbędne, aby w krótkim czasie zabezpieczyć potrzeby eksportowo-importowe rynku ukraińskiego a także przeciwdziałać zjawisku kongestii, które jest zauważalne i odczuwalne na polsko-ukraińskich przejściach granicznych.
Aby ta współpraca mogła się rozwijać konieczne jest podjęcie natychmiastowych działań rozwojowych dla odbudowy dawnego potencjału przeładunkowego w rejonie Medyki i Żurawicy jak również w rejonie Dorohuska i Chełma. W naszej opinii należy także:
- uprościć procedury celne i fitosanitarne na obu przejścia, aby skrócić do minimum oczekiwanie pociągów na odprawy celne;
- wprowadzić stałe roczne rozkłady jazdy przez PKP PLK tak aby wyjazd z przejść granicznych z Ukraina mógł odbywać się w miarę priorytetowo i o każdej porze dnia (również w dzień, kiedy kursują pociągi pasażerskie) – kierunki – na porty morskie, granice z Czechami i Niemcami;
- zamontować ogólnodostępną dla przewoźników kolejowych kolejową wagę dynamiczną;
- zintensyfikować w rejonie przejść granicznych działania SOK celem zapobieżenia kradzieżom towarów z dodatkowego potoku ładunków w tym rejonie;
- zawrzeć ogólnopaństwowe porozumienie z kolejami Ukraińskimi i dopuścić kursowanie ich lokomotyw spalinowych 1520 mm wprost do terminali po stronie polskiej, aby zwiększyć przepustowość przejścia (dziś wjeżdżają tylko do Medyki);
- wprowadzić dla personelu kolejowego (obu stron) uproszczenia w przekraczaniu granicy w obszarze nadgranicznym
Ukraińska gospodarka potrzebuje także dostępu do portów morskich. Obecnie trwają prace nad uruchomieniem połączeń do głównych terminali morskich w Europie, w tym także portów w Gdyni i Gdańsku. Możliwości wykorzystania polskich portów morskich, lotnisk i terminali intermodalnych w obsłudze eksportu ukraińskich produktów będą jednym z zagadnień omawianych podczas „Spotkania Biznesowego Polska Ukraina”, które odbędzie się odbędzie się 26 — 27 maja w Gdańsku.
Informacje organizacyjne oraz rejestracja uczestnictwa dostępne są na tej stronie: https://intermodalinpoland.eu/gdansk-2022/
więcej informacji: biuro@intermodalinpoland.eu