Partnerzy portalu

CTL Logistics włącza się w obsługę transportu ładunków z Ukrainy

Wojna w Ukrainie spowodowała duże zmiany w strukturze przewozów towarowych przez polską wschodnią granicę. Dla ukraińskich i polskich przewoźników nowym wyzwaniem jest przekierowanie ładunków z Ukrainy do portów bałtyckich.

Autor: Krzysztof Pietrzyk, członek zarządu ds. handlu i rozwoju CTL Logistics, prezes zarządu CTL Logistics GmbH.

Sytuacja w transgranicznych przewozach kolejowych po wybuchu wojny w Ukrainie diametralnie się zmieniła. Odnotowujemy spadek przewozów na relacjach białoruskich przez Brześć, Bruzgi czy Sokółkę a także większe wyzwania czasowo-organizacyjne w relacjach Gdynia Port czy Gdańsk Port Północny co wynika z przekierowania potoku ładunków do portów (towary z Ukrainy – zboża, kukurydza, ruda i towary płynne) oraz z portów morskich (w tym również węgiel kamienny mający zastąpić objęty sankcjami węgiel rosyjski oraz kontenery) .

CTL Logistics już teraz aktywnie włącza się w obsługę logistyczną towarów z Ukrainy (zboża, kukurydza, rudy, towary płynne). Uruchamiamy przeładunki materiałów płynnych i zboża na swoich terminalach w Chałupkach Medyckich i Żurawicy, które w ostatnich latach nie były wykorzystywane, albo wykorzystywane w minimalnym stopniu.  Terminal przeładunkowy materiałów sypkich CTL Logistics w Żurawicy przeznaczony jest do przeładunku w relacji wagon – wagon tj. zsyp grawitacyjny z wagonu 1520 mm do silosu na międzytorzu i zasyp górny kubełkowy do wagonów 1435 mm. Odbudowujemy struktury i wracamy do przeładunku w Żurawicy w ramach dostępnej infrastruktury kolejowej natomiast po planowanej modernizacji możliwy będzie także przeładunek wagon – samochód. Drugi nasz wschodni punkt przeładunkowy, czyli terminal surowców płynnych w Medyce już rozpoczął swoją działalność. Pierwsze przeładunki wagon-wagon i wagon-samochód zostały zrealizowane. Z uwagi na znajdującą się na terminalu w Medyce infrastrukturę przeładunkową – trzy podwójne stanowiska przeładunkowe umieszczone pod halą, przystosowane do przeładunku metanolu, olejów roślinnych a wkrótce także paliw, terminal ten już teraz jest atrakcyjny dla Klientów.

Widzimy ogromne zainteresowanie zwłaszcza przeładunkami zbóż, paliw i oleju. Zbóż i oleju w imporcie, paliw w eksporcie. O ile od strony infrastruktury przeładunkowej jesteśmy przygotowani do współpracy z naszymi Klientami o tyle od strony zasobowej napotykamy przeszkody, które wydają się być bardzo trudne do rozwiązania tu i teraz. Mówiąc o stronie zasobowej mamy na myśli dostępność wagonów – ziarnowozów i cystern po torze normalnym, które są niezbędne, aby w krótkim czasie zabezpieczyć potrzeby eksportowo-importowe rynku ukraińskiego a także przeciwdziałać zjawisku kongestii, które jest zauważalne i odczuwalne na polsko-ukraińskich przejściach granicznych.

Aby ta współpraca mogła się rozwijać konieczne jest podjęcie natychmiastowych działań rozwojowych dla odbudowy dawnego potencjału przeładunkowego w rejonie Medyki i Żurawicy jak również w rejonie Dorohuska i Chełma. W naszej opinii należy także:

  • uprościć procedury celne i fitosanitarne na obu przejścia, aby skrócić do minimum oczekiwanie pociągów na odprawy celne;
  • wprowadzić stałe roczne rozkłady jazdy przez PKP PLK tak aby wyjazd z przejść granicznych z Ukraina mógł odbywać się w miarę priorytetowo i o każdej porze dnia (również w dzień, kiedy kursują pociągi pasażerskie) – kierunki – na porty morskie, granice z Czechami i Niemcami;
  • zamontować ogólnodostępną dla przewoźników kolejowych kolejową wagę dynamiczną;   
  • zintensyfikować w rejonie przejść granicznych działania SOK celem zapobieżenia kradzieżom towarów z dodatkowego potoku ładunków w tym rejonie;
  • zawrzeć ogólnopaństwowe porozumienie z kolejami Ukraińskimi i dopuścić kursowanie ich lokomotyw spalinowych 1520 mm wprost do terminali po stronie polskiej, aby zwiększyć przepustowość przejścia (dziś wjeżdżają tylko do Medyki);
  • wprowadzić dla personelu kolejowego (obu stron) uproszczenia w przekraczaniu granicy w obszarze nadgranicznym

Ukraińska gospodarka potrzebuje także dostępu do portów morskich. Obecnie trwają prace nad uruchomieniem połączeń do głównych terminali morskich w Europie, w tym także portów w Gdyni i Gdańsku. Możliwości wykorzystania polskich portów morskich, lotnisk i terminali intermodalnych w obsłudze eksportu ukraińskich produktów będą jednym z zagadnień omawianych podczas „Spotkania Biznesowego Polska Ukraina”, które odbędzie się odbędzie się 26 — 27 maja w Gdańsku. 

Informacje organizacyjne oraz rejestracja uczestnictwa dostępne są na tej stronie: https://intermodalinpoland.eu/gdansk-2022/

więcej informacji: biuro@intermodalinpoland.eu

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close