Partnerzy portalu

Potrzeba udrożnić szlaki transportowe między UE a Ukrainą

Ukraińskie przedsiębiorstwa starają się tworzyć nowe kanały eksportu i importu po tym jak w wyniku rosyjskiej inwazji zablokowane zostały porty  nad Morzem Czarnym. Brak możliwości wywiezienia 20 mln ton zboża, które zalega w ukraińskich magazynach grozi światowym kryzysem żywnościowym. Poza tym blokada handlu zagranicznego ma katastrofalny wpływ na gospodarkę Ukrainy.

Potrzeba udrożnić szlaki transportowe między UE a Ukrainą
Vasilisa Dzehtsiarenka, prezes Clever Logistic. / Źródło Clever Logistics

W związku z brakiem możliwości korzystania z żeglugi na Morzu Czarnym oraz szlaków drogowych i kolejowych przez Białoruś i Rosję obecnie cały handel zagraniczny Ukrainy musi być kierowany przez Mołdawię i Kraje Unii Europejskiej. Przekierowanie dużej ilości ładunków na zachodnie przejścia graniczne spowodowało jednak pojawienie się wielu problemów logistycznych.

— Największe trudności, moim zdaniem, ma eksport kolejowy z Ukrainy. Na wszystkich wyjazdach z kraju stoją wagony w oczekiwaniu na przyjęcie. Na Dunaju brakuje floty, w Kolejach Mołdawskich paliwa, w Rumunii porozumienia przewoźników i przedstawicieli infrastruktury. Więc Ukraińskie Koleje wprowadzają konwencje (zakazy) nadawania określonych ładunków w pewnych kierunkach i liczą na uruchomienie niedziałających przejść granicznych, w tym z Polską (np. Rawa Ruska-Hrebenne). Polska potrzebuje czasu, żeby udrożnić szlaki. Teraz brakuje mocy przeładunkowych, możliwości składowania, wagonów. Transport drogowy na trasie Polska-Ukraina cały czas jeździ, co prawda jest drogi: tankowanie w Polsce, brak kierowców, długie kolejki na granicy, szczególnie dla fitosanitarnych ładunków w imporcie do Polski. Jest co usprawniać jednym słowem — skomentowała Vasilisa Dzehtsiarenka, prezes Clever Logistic.

W związku z trudną sytuacją ukraińskich eksporterów Komisja Europejska zaapelowała o udostępnienie dodatkowego taboru do obsługi ładunków oraz nadaniu towarom z Ukrainy priorytetu w przyznawaniu przepustowości sieci transportowej i terminali przeładunkowych. KE apeluje także o większą elastyczność działań służb skarbowych i sanitarnych dokonujących kontroli ładunków. 

Ukraińska gospodarka potrzebuje także dostępu do portów morskich. Obecnie trwają prace nad uruchomieniem połączeń do głównych terminali morskich w Europie, w tym także portów w Gdyni i Gdańsku. Możliwości wykorzystania polskich portów morskich, lotnisk i terminali intermodalnych w obsłudze eksportu ukraińskich produktów będą jednym z zagadnień omawianych podczas „Spotkania Biznesowego Polska Ukraina”, które odbędzie się odbędzie się 26 — 27 maja w Gdańsku. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close