Partnerzy portalu

Rynek morskich przewozów drobnicy w kontenerach przekroczył swój szczyt

Prawdopodobnie mija właśnie szczyt epickiego boomu żeglugi kontenerowej. Armatorzy po I kwartale nadal zgłaszają duże zyski, ale wskazują, że perspektywy na kolejne okresy się pogorszą. To odwrócenie trendu, jaki występował do końca stycznia br., a był nakręcany m.in. pośpiechem, by zdążyć z zakupami przed chińskim Nowym Rokiem.

fot. Pixabay

Powodów jest kilka naraz. Są to: spadek popytu konsumpcyjnego na zachodzie,wzrost potencjału przewozowego linii żeglugowych, malejące stawki frachtu, zakłócenia w logistyce, wywołane głównie ograniczeniami pandemicznymi w Chinach.

Zyski nadal dobre

Według wstępnych danych, zysk netto Hapag-Lloyd po I kwartale br. miał wartość 4,7 mld USD, w porównaniu z 1,5 mld USD w I kwartale 2021 r. i rekordową EBITDA – 5,3 mld USD. Zarząd spodziewa się, że w całym 2022 r. EBITDA wyniesie 14,5 – 16,5 mld USD, w porównaniu z 12,8 mld USD w 2021 r. Także tajwański przewoźnik Yang Ming odnotował w I kwartale br. rekordowy zysk netto w wysokości 2,2 mld USD, m.in. dzięki większemu o 71 proc. wzrostowi przychodów w porównaniu rdr, które z kolei były „napędzane wyższym poziomem stawek frachtu i wysokim popytem na transport”. O „najlepszych w historii kwartalnych zyskach” poinformował również południowokoreański przewoźnik HMM. Zarazem zarządy tych spółek wskazują, że sytuacja rynkowa się zmienia.

Rosną moce przewozowe

Firma analityczna Alphaliner podaje, że w końcu kwietnia światowa zdolność przewozowa kontenerowców wzrosła o 24,7 proc. rdr. Obecnie obejmuje 702 kontenerowce o łącznej pojemności 5,75 miliona TEU. Ta nowa moc nie jest rozkładana równomiernie pomiędzy główne trasy. Aż o 28,1 proc. zwiększyła się ona w żegludze wschodnim wybrzeżu Azji, a o 20,5 proc. między Azją a Ameryką Północną, z Azji do Europy znacznie wolniej.

Co równie istotne, zmienia się udział trzech sojuszy armatorów w łącznych przewozach na niektórych trasach. Np. w połowie 2020 r. kontrolowały one 89 proc. transpacyficznych zdolności przewozowych, a obecnie 82,2 procent, według Alphaliner. Sojusze nadal zwiększają zdolności transpacyficzne w ujęciu nominalnym, lecz w bardziej umiarkowanym tempie niż cały rynek i mali przewoźnicy, co powoduje spadek ich udziału. Według prognoz, duża fala nowych kontenerowców uderzy w rynek w 2023 r., bowiem w I kwartale br. nadal złożono dużej ilości zamówienia budowy statków. Wskaźnik portfela zamówień wynosi już ok. 25 proc. obecnego stanu operacyjnego światowej floty. 

Stawki frachtu

Stawki frachtu w umowach nadal maleją, po szczycie w styczniu br. Np. ogólny wskaźnik Shanghai Containerized Freight Index 13 bm. miał wartość 4 147,8 USD/TEU, tj. był o 18,8 proc. mniejszy (o 962 dolary) niż w rekordowym notowaniu 7 stycznia br., a SCFI dla trasy Szanghaj – porty Morza Północnego 5 859 USD/TEU, wobec 7 797 USD w notowaniu z 14 stycznia (spadek o 24,8 proc.).

W podobnej skali maleją stawki w notowaniach Drewry  – ogólny wskaźnik Drewry’s World Container Index miał wartość 7 657 USD/FEU i był o 21 proc. mniejszy niż 22 stycznia, w tym na trasie Szanghaj – Rotterdam 9 824 USD/FEU, w porównaniu z 14 053 dol. 22 stycznia. W sprawozdaniach dla inwestorów giełdowych spółki armatorów informują, że ten spadek stawek może mieć więcej wspólnego z niedostępnością ładunków z Chin podczas surowych blokad spowodowanych pandemią Covid. 

Według jednych ocen (Yang Ming) zaczną znów rosnąć, gdy złagodzone zostaną te obostrzenia i ponownie zwiększy się popyt na uzupełnienie stanów magazynowych. Innego zdania są przedstawiciele Hapag-Lloyd. Dopóki nie zostanie zahamowany trend rosnącej inflacji w krajach zachodnich, stawki spot frachtu nadal będą maleć. „W drugim kwartale pojawiły się oznaki, że rynek przekroczył swój szczyt” – stwierdził dyrektor generalny Rolf Habben Jansen, komentując wyniki finansowe po  I kwartale. Dlatego prognozy Hapag-Lloyd zakładają spadek zysków w drugiej połowie br. o 50 proc. w porównaniu z pierwszą połową. Dodajmy, że w tych przekazach armatorzy nie mówią, że stawki w umowach spot powrócą w tym roku do poziomu np. z 2019 r. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close