Grupa HHLA z wzrostem przychodów w pierwszym kwartale 2022 r.
W pierwszym kwartale 2022 spółka Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) zanotowała pozytywny wynik finansowy. Przychody wzrosły o 10,7% do poziomu 386,2 mln euro. Wpłynęło na to kilka czynników z których najważniejszymi są wzrost wpływów z opłat za składowanie kontenerów w terminalach oraz rozwój segmentu intermodalnych przewozów kolejowych. Wynik operacyjny EBIT grupy HHLA w pierwszym kwartale wzrósł o 15,9% i osiągnął wielkość 53,7 mln euro.

— Niepewność na światowych rynkach wywołana pandemią koronawirusa została dodatkowo wzmocniona przez eskalację konfliktu rosyjsko-ukraińskiego. Od kilku miesięcy mamy do czynienia z ogromnymi opóźnieniami statków w wyniku zakłóceń w łańcuchu dostaw, co doprowadziło do zaległości kontenerowych w porcie w Hamburgu. Jednak niezależnie od trudnych, niespokojnych czasów, HHLA dobrze wystartowało w roku finansowym 2022 — skomentowała Angela Titzrah, przewodnicząca rady zarządzającej HHLA.
Segment logistyki portowej zanotował wzrost przychodów o 10,4% (342 mln euro), choć marża EBIT spadła o 0,3%. Terminale morskie grupy HHLA przeładowały w pierwszym kwartale 1,75 mln TEEU. Głównym czynnikiem napędzającym wzrost przeładunków były przewozy na szlakach z i do Dalekiego Wschodu oraz żegluga feederowa między Hamburgiem a portami bałtyckimi. Żegluga bliskiego zasięgu w pierwszym kw. 2022 odpowiadała za 21,2% przeładunków terminali morskich HHLA co jest wyższym poziomem niż w poprzednich latach. Pozwoliło to negatywny wpływ sankcji nałożonych przez UE na Rosję.
Większe przychody terminali
Występujące cały czas opóźnienia w światowej żegludze powodują, że kontenery są dłużej przetrzymywane w terminalach, co z kolei przyczynia się do wzrostu wpływów operatorów terminali z tytułu opłat za składowanie ładunków. W przypadku grupy HHLA wyniosły one 37,8 mln euro w I kw. co oznacza wzrost o 15,5%.
Rozwija się także segment kolejowy grupy reprezentowany przez przewoźnika Metrans. Przewozy kolejowe wzrosły w I kw. o 7,3% (361 tys. TEU) a przewozy intermodalne ogółem o 3,1% (431 tys. TEU). Przychody segmentu intermodalnego wyniosły 138,7 mln euro (wzrost o 11,3%). Jednakże na wynik operacyjny negatywny wpływ miał wzrost cen energii elektrycznej. W efekcie marża EBIT segmentu intermodalnego spadła o 1,7% do poziomu 15,6%