Partnerzy portalu

Są technologie, statki, brakuje portów z bunkrowaniem paliwami alternatywnymi

Przyspiesza zmiana pokoleniowa floty statków napędzanych alternatywnymi paliwami. W kwartale br. przypadło na nie prawie 62 proc. zamówionych nowych kontenerowców, masowców i tankowców. Sprzyja tej rewolucji rozwijająca się produkcja tych paliw oraz doskonalona technologia, a także porty, budujące lub już mające infrastrukturę do ich tankowania.

Według Clarksons Research, w rozbiciu na rodzaj paliwa w I kwartale br. 57 proc. zamówionych nowych statków ma być napędzanych LNG (48 proc. wyłącznie LNG, 9 proc. LNG lub z wykorzystaniem amoniaku, zamienianego na wodór), 3,4 proc. metanolem, 0,6 proc. – etanem, a 0,7 proc. wykorzysta napęd hybrydowy, z użyciem prądu z akumulatorów. Ale zarazem 12 proc. statków będzie przystosowanych do wykorzystania w „bliskiej przyszłości” amoniaku (napędu wodorowego), a 0,1 proc. – bezpośrednio wodoru.To duża zmiana, w porównaniu z poprzednimi latami. W całym 2021 r. 32,7 proc. zamówionych statków miało wykorzystywać paliwa alternatywne, a w całym 2020 r. – tylko 209 jednostek.

Obecnie 4,5 proc. światowej floty handlowej (w ujęciu GT) jest już napędzane paliwem alternatywnym lub hybrydowym. Clarksons przewiduje, że ich udział wzrośnie na początku 2023 r. do 5 proc. Ponadto na 23 proc. statków zamontowano płuczki (scrubbery), oczyszczające ropę z siarki. Clarksons ostrzega, że średni wiek światowej floty starzeje się, a w 2023 r. tylko ok. 29 proc. dzisiejszych flot tankowców, masowców i kontenerów otrzyma ocenę D lub E, tj. będą spełnić normy emisji gazów cieplarnianych (w zależności od specyfikacji i prędkości handlowej).

Wodór wchodzi do gry

Paliwa LNG, metanol i etan można uznać jako przejściowe, bowiem nadal w różnym stopniu emitują podczas spalania gazy cieplarniane, w tym CO2. Wolny od emisji jest wodór, przetwarzany w instalacjach statku z amoniaku (NH3). Szczególnie, jeżeli amoniak jest produkowany „zieloną” metodą, tj. z wykorzystaniem energii odnawialnej, z wychwytywania np. CO2, a nie z gazu ziemnego lub z węgla. 

Technologie takie są już dostępne, rozwijana jest też produkcja – na razie w małej skali. Jednak i tu sytuacja szybko się zmienia. Np. 20 kwietnia norweska firma Scatec, specjalizująca się w systemach energii odnawialnej oraz indyjski konglomerat ACME minęły kamień milowy we wdrażaniu tej nowej technologii napędu w transporcie, nie tylko morskim. Jako pierwsi na świecie zdobyli certyfikat TÜV Rheinland produkcji zielonego amoniaku i zielonego wodoru. Będzie on wytwarzany w zakładzie w specjalnej strefie ekonomicznej Duqm w Omanie, gdzie ACME w marcu 2021 r. zainwestował łącznie 3,5 mld dolarów, budując farmy solarne i wiatrowe, mające osiągnąć produkcję 3,5 GWzielonej energii. Scatec oferuje technologię produkcji energii z OZE i amoniaku.

Projekt będzie realizowany w dwóch etapach. W pierwszym inwestorzy zakładają produkcję 100 tys. ton zielonego amoniaku rocznie, z wykorzystaniem ok. 300 MW mocy elektrolizerów i zasilanych przez 500 MW energii słonecznej. Po osiągnięciu pełnej wydajności zakład będzie produkował 1,2 mln ton zielonego amoniaku rocznie. Scatec ogłosił, że będzie realizował podobny projekt w Egipcie, sytuując produkcję amoniaku w pobliżu Kanału Sueskiego, co umożliwi tankowanie przepływających nim statków.

Brakuje infrastruktury

Istnieje już wielu producentów na świecie, którzy wytwarzają zielony amoniak i wodór lub którzy wkrótce rozwiną ich produkcję, nie tylko w Europie, ale m.in. w Australii, Chile i RPA. Nadal natomiast brakuje globalnie stacji bunkrowania tych paliw, bowiem mają je pojedyncze porty – np. Rotterdam i Singapur. Jest to zatem wyzwanie dla portów, które obsługują statki w żegludze oceanicznej, bowiem brak możliwości tankowania paliwami alternatywnymi może stać się barierą we wzroście ich przeładunków. Problem także w tym, że stacje bunkrowania muszą mieć „dystrybutory” na różne rodzaje paliw alternatywnych.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close