Ukraina eksportuje zboże dzięki nowym drogom transportu
Pomimo zablokowania przez marynarkę rosyjską portów nad Morzem Czarnym w kwietniu Ukraina zdołała wyeksportować ponad 1 mln ton zboża. Ukraiński eksport wysyłany jest liniami kolejowymi do Rumunii, Austrii i Polski.

Ukraiński eksport zboża w ubiegłym miesiącu wyniósł 1,090 ton, a rolnicy zasiali 7 milionów hektarów pól, czyli 25 — 30% mniej niż rok wcześniej — poinformował minister rolnictwa Ukrainy Mykola Solskyi. Po wybuchu wojny Rosja zablokowała ukraińskie porty, co stanowi ogromny problem dla handlu zagranicznego tego kraju, a w szczególności eksportu zbóż, których Ukraina jest jednym z największych producentów na świecie. Rosjanie na okupowanych terenach zrabowali zapasy ziaren i próbują sprzedawać je krajom trzecim.
Blokada portów jest jedną z form agresji Rosji, która chce doprowadzić do załamania gospodarczego naszego wschodniego sąsiada. Z tego powodu pilnym zadaniem jest uruchomienie nowych kanałów eksportu i importu dla Ukrainy. Uczestniczą w tym europejscy przewoźnicy kolejowi. Należący do Kolei Austriackich ÖBB Rail Cargo Group zorganizował od marca do kwietnia 30 pociągów transportujących 60 tys. ton zbóż do północnych Niemiec. W maju ruszyły z kolei przewozy ziaren z Ukrainy do Austrii. Ważnymi krajami tranzytowymi dla ukraińskiego eksportu produktów rolnych stały się także Bułgaria, Rumunia i kraje bałtyckie. Minister Solskyi liczy także na uruchomienie eksportu zbóż przez polskie porty bałtyckie.
Duże zapasy
Ukraina szuka wszelkich dostępnych kanałów eksportu gdyż w kraju tym zgromadzone jest obecnie aż 25 mln ton ziaren a ich przetransportowanie jest dużym wyzwaniem logistycznym. Problemem jest niewystarczająca przepustowość sieci kolejowej, drogowych przejść granicznych, kolejowych terminali przeładunkowych a także zbyt mała liczba specjalistycznych wagonów do przewozu ziaren dostosowanych do europejskiej sieci kolejowej. Infrastruktura ta nie była bowiem budowana z myślą o przyjęciu tak dużej ilości produktów rolnych jakie Ukraina wysyłała przez swoje porty. Z tego powodu obecnie pilną potrzebą jest zacieśnienie współpracy między przedsiębiorstwami logistycznymi i zarządcami infrastruktury z różnych krajów aby zwiększyć drożność szlaków transportowych.
Możliwości wykorzystania terminali w Porcie Gdańsk w obsłudze eksportu ukraińskich produktów będą jednym z zagadnień omawianych podczas „Spotkania Biznesowego Polska Ukraina”, które odbędzie się odbędzie się 26 — 27 maja w Gdańsku.
Informacje organizacyjne oraz rejestracja uczestnictwa dostępne są na tej stronie: https://intermodalinpoland.eu/gdansk-2022/
więcej informacji: biuro@intermodalinpoland.eu
