Kolej dominuje w transporcie kontenerów z i do Portu Hamburg
Port w Hamburgu, trzeci co do wielkości port kontenerowy w Europie, kontynuuje poprawę połączeń kolejowych z zapleczem. W tym celu z portu do licznych terminali intermodalnych odjeżdża co tydzień prawie 2000 pociągów towarowych. To sprawia, że Hamburg jest największym portem kolejowym w Europie, gdzie ponad połowa kontenerów z głębi lądu jest dostarczana do portu lub odwrotnie koleją.
Port Hamburg ujawnił pewne dane dotyczące środków transportu wykorzystywanych do przemieszczania kontenerów. Prawie 65 procent ruchu kontenerowego jest generowane przez terminale położone w głębi lądu, a pozostałe 35 procent jest przeładowywane bezpośrednio z bardzo dużych statków do mniejszych statków dowozowych. Większość kontenerów (51,5%), jest przewożona koleją do i z terminali położonych w głębi lądu. Mniejszą część wspomnianego ruchu stanowi transport drogowy i żegluga śródlądowa: odpowiednio 46,1 i 2,4 proc. Obliczenia opierają się na danych z roku 2020, kiedy port w Hamburgu obsłużył 8,5 miliona TEU. W 2021 r. niemiecki port miał prawie taki sam ruch kontenerowy: 8,7 mln TEU.
Około 2000 pociągów tygodniowo
Ponieważ Zarząd Portu w Hamburgu (HPA) zarządza dobrze rozwiniętą infrastrukturą kolejową o łącznej długości około 300 kilometrów, ponad 160 operatorów kolejowych przemieszcza towary na terenie portu. Skutkuje to przeładunkiem ponad 5500 wagonów dziennie.
Jeśli chodzi o połączenia kolejowe, z portu w Hamburgu do terminali w głębi lądu odjeżdża 1958 pociągów tygodniowo. Niemcy odgrywają kluczową rolę w generowaniu i obsłudze tego ruchu, ponieważ 1095 pociągów tygodniowo kursuje do terminali intermodalnych w całym kraju. Lista innych wiodących rynków dla transportu kontenerowego dla Hamburga to Chiny (232 pociągi tygodniowo), Czechy (164 pociągi tygodniowo), Austria (132 pociągi tygodniowo) i Polska (84 pociągi tygodniowo).