Partnerzy portalu

Wojna w Ukrainie pogarsza warunki pracy w żegludze

Tagi:

W skali od 1 do 10, indeks radości marynarzy (Seafarers Happiness Index) spadł z poziomu 6,6 pkt. w trzecim kwartale 2021 r. do 5,85 pkt. po pierwszym kwartale br. W kwietniu wykazywał dalszy spadek. 

fot. Pixabay

Tak wynika z danych brytyjskiej firmy The Mission to Seafarers, która od ośmiu lat bada poziom „radości/szczęścia” mężczyzn i kobiet zatrudnionych na morzu. Miarą są odpowiedzi ankietowanych na 10 pytań, w tym o interakcje na pokładzie statków, wyżywienie, jakość łączności, zapewniane warunki dla wypoczynku, płace, czy „ogólne zadowolenie”.

– Niestety, najnowsze wyniki SHI są napędzane przez rząd czarnych łabędzi (niespodziewane wydarzenia) – komentuje Steven Jones, pomysłodawca indeksu. – Są to pandemia, wojna, oraz galopujący kryzys inflacyjny. Każdy z nich z osobna spowodowałby spadek morale, ale gdy połączy się je wszystkie razem sytuacja emocjonalna marynarzy staje się podobna do stojącego w beczce nad wodospadem, z zawiązanymi oczami, zakneblowanego i skutego kajdankami. 

Według niego, gdy w przeszłości na pracujących na morzu spadał jakiś problem, to jednak na pokładzie była pozytywna interakcja. Było też z reguły dobre jedzenie, w którym można było  znaleźć pocieszenie i rozładować niedobre emocje. Nie obecnie. – Kumulacja problemów wstrząsnęła światem marynarzy do głębi – mówi Jones, w relacji dla Splash24.

W trzecim roku pandemii pracujący na morzu są zmęczeni dodatkową pracą, wyczerpani stresem związanym z radzeniem sobie z ludźmi wchodzącymi na statek i potencjalnie przenoszącymi wirusa. Mają dość tego, że sami nie schodzą na ląd. Są niesamowicie zestresowani i sfrustrowani bo nie wiedzą, kiedy mogą wrócić do domu.

Od końca marca problemy te potęguje „kryzys ukraiński”. Recz bynajmniej nie dotyczy kilkuset uwięzionych na statkach na Morzu Czarnym. Choć ukraińscy i rosyjscy marynarze stanowią ok. 15 proc. międzynarodowych zagłów statków, to The Mission to Seafarers odbiera sygnały o zrywaniu więzi koleżeńskich, kłótniach na pokładzie, przemocy i zastraszaniu. Jest to odczuwalne również wśród innych narodowości: Bułgarów, Turków, Greków i Rumunów, którzy „czują się uwikłani w wojnę tak blisko domu, podczas gdy są tak daleko”.

– Słyszeliśmy o ludziach, którzy próbowali się dogadać, o starych kolegach ze statku, którzy jednak z powodu odbieranych straszliwych historii z domu zrywali więzi i przyjaźnie – mówi Jones. – Załoga może być „ożywiona”, a pomimo tego wiele osiągnąć, lecz gdy widoczne są pęknięcia w relacjach międzyludzkich, wszystko może się dramatycznie rozpaść. 

Problem tym większy, że rozmowy ze sobą odmawiają niekiedy kapitan i pierwszy oficer. Szczególnie,  gdy samotni ukraińscy marynarze przebywają wśród dominującej rosyjskiej załogi, narażeni na groźby, drwiny i kpiny z tych, których rodziny są w niebezpieczeństwie w strefie wojny. Jakby tego było mało, inflacja zmniejsza realne zarobki i nakręca poziom frustracji. Co mogą robić armatorzy? Steven Jones doradza im, by zaczęli od spraw pozornie małych, ale istotnych. Zainwestowali w lepszą lub tańszą komunikację z lądem i rodzinami, być może zapewnili bezpłatne połączenia lub czas online. By kambuz wydawał lepsze posiłki i poprawiło się szkolenie załogi cateringowej. Może poprawić materace? Dodać koce lub kołdry? Albo otworzyć pokój odpoczynku z dobrym telewizorem i nagłośnieniem lub siłownię ze świetnym zestawem. 

Nadszedł więc czas, aby poprawić warunki pracy na morzu, zainwestować w lepszą lub tańszą komunikację, zapewnić bezpłatne połączenia lub czas online. To nie są duże wydatki, szczególnie w sytuacji dobrych zarobków armatorów, mogą poprawić nastrój załóg.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close