Latająca Mądrość – czyli chińska technologia autonomicznych statków
W Chinach do komercyjnej eksploatacji wprowadzono 22 bm. pierwszy na świecie autonomiczny kontenerowiec. Pływa obecnie między portem Qingdao w prowincji Shandong a Dongjiakou zarządzanym przez Navigation Brilliance (BRINAV) i pełni rolę jednostki dowozowej,

Statek o nazwie Zhi Fei (Latająca Mądrość) został opracowany „dzięki szerokiej współpracy chińskich instytucji”, poinformowano. Ma być statkiem demonstracyjnym, który „zapewni znaczącą naukę dla przyszłego rozwoju technologii”, informuje portal The Maritime Executive z Fort Lauderdale.
Kontenerowiec ma nośność ok. 8000 dwt, jest długi na ok. 117 metrów, jego głębokość zanurzenia przekracza nieco 9 m. Może zabierać do 300 TEU. Napędzany jest silnikami prądu stałego, które zapewniają statkowi prędkość maksymalną około 12 węzłów, a ekonomiczną – roboczą 8 węzłów.
Statek został zbudowany przez stocznię Qingdao.
Projekt statku był prowadzony przez firmę Bestway we współpracy z Shanghai Jiahao Ship Design Institute i Dalian Maritime University. Wstępna umowa o roboty budowlane została podpisana pod koniec 2019 r., a prace rozpoczęły się w maju rok później. Statek został zwodowany w kwietniu 2021 r., jego pierwsze próby morskie odbyły się w czerwcu, a testy systemów rozpoczęły się we wrześniu ub. roku. Ocena techniczna została zakończona w marcu 2022 r.
Kontenerowiec jest w stanie pracować w trzech różnych trybach żeglugi: z załogą, zdalnej obsługi i bezzałogowej. Inteligentne systemy zapewniają niezależne planowanie trasy, inteligentne unikanie kolizji i zdalne sterowanie. Statek wykorzystuje technologię 5G, namierzanie satelitarne i inne systemy wielosieciowe. Doświadczenia w eksploatacji mają posłużyć do budowy kolejnej generacji autonomicznych kontenerowców dowozowych, zabierających już od 500 do 800 TEU.