Partnerzy portalu

Cyfryzacja wspiera rozwój elektromobilności w transporcie drogowym

Elektromobilność uważana jest za przyszłość transportu drogowego, a rozwój przewozów intermodalnych jest jednym z impulsów do inwestycji w elektryczną flotę pojazdów użytkowych. E-ciężarówki i stacje ładowania wymagają odpowiednich narzędzi do zarządzania flotą, które optymalizują działania firm oraz pozwalają planować inwestycje w infrastrukturę — stwierdzili eksperci podczas Webfleet Mobility Conference 2022. 

fot. Webfleet Solutions

Ostatnie 2 lata przyniosły branży logistycznej nowe wyzwania, które powodują wzrost kosztów operacyjnych firm. Nastąpił radykalny wzrost cen paliw, weszły w życie nowe wymogi Pakietu Mobilności i regulacje podatkowe. Wojna w Ukrainie pogłębiła problem braku kierowców. — Nowe problemy branży może częściowo zminimalizować cyfryzacja i automatyzacja transportu a także inwestycje w pojazdy elektryczne. Jednak elektryfikacja powoduje, że konieczne są jednak inwestycje w nowe narzędzia do zarządzania flotą dostosowaną do specyfiki pojazdów elektrycznych i infrastruktury do ładowania — zauważył Dariusz Terlecki, dyrektor regionalny Polska i EE Webfleet Solutions. 

Polska w tyle

Polska jest opóźniona o 2 lata w porównaniu z krajami Europy Zachodniej jeśli chodzi o rozwój elektromobilności. Na zachodzie samochody EV stanowią już średnio 18% nowych pojazdów. Jednakże segment ten będzie się rozwiją, gdyż taki jest trend w branży wspierany przez Komisję Europejską i krajowe programy wsparcia elektromobilności.

— Dynamika zmian w tej branży napawa optymizmem. W zeszłym roku w Polsce zdublowano wielkość floty pojazdów elektrycznych. Obecnie premiery nowych samochodów obejmują już tylko pojazdy EV. Samochody te mają coraz więcej zastosowań gdyż są coraz lepsze. Zasięg przeciętnego elektryka wzrósł z 228 km w 2017 do 390 km w ubiegłym roku. Nadal problemem jest jednak infrastruktura do ładowania EV. Potrzeba tysięcy ogólnodostępnych stacji ładowania aby rynek się rozwinął — skomentował Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Polskie firmy transportowe planowały inwestycje w flotę pojazdów elektrycznych, ale trudna sytuacja w branży spowodowała odłożenie tych planów. — Pandemia, Pakiet Mobilności, Polski Ład, wreszcie wojna w Ukrainie, spadek wartości złotego i wzrost cen paliw tak bardzo dotknęły branżę, że przewoźnicy skupili się na przetrwaniu a nie na inwestycjach. Dotyczy to zwłaszcza małych firm, które działają an rynku z dużą konkurencją. One szczególnie teraz skupiają się nie na inwestycjach ale na przetrwaniu kryzysu — uważa Tomasz Siwiński, dziennikarz magazynu Fleet. 

Intermodal wspiera elektromobilność

Problemy na rynku w mniejszym stopniu dotyczą dużych firm, które mogą inwestować w nowoczesne narzędzia IT pozwalające optymalizować procesy. Telematyka i cyfryzacja pozwalają obniżyć koszty, co może być dodatkową przewagą nad małymi firmami. W najbliższych latach dla tej branży perspektywicznym rynkiem będzie intermodal. — Komisja Europejska stawia na rozwój transportu kombinowanego. Będzie to impuls zarówno do rozwoju elektromobilności jak i rozwoju nowych narzędzi cyfrowych do zarządzania flotą jednostek ładunkowych. Przewoźnicy będą musieli inwestować w te narzędzia, aby w perspektywie 10 lat zapewnić sobie dostęp do rynku — skomentował Robert Przybylski, dziennikarz Rzeczpospolitej. 

Postęp technologiczny sprawił, że inwestycje w elektryczne pojazdy użytkowe są technicznie możliwe, a rozwój transportu intermodalnego może być dodatkowym impulsem do wymiany floty. — Z naszych badań wynika, że już teraz 70% flot samochodów ciężarowych może być wymieniona na pojazdy elektryczne. Zasięgi EV nie są problemem. Barierą natomiast ciągle jest niedostatecznie rozwinięta infrastruktura do ładowania. Tu trzeba dużych inwestycji — skomentowała Agnieszka Szwaj, marketing manager Webfleet Solutions. 

Narzędzia IT i telematyka dzięki wykorzystywaniu danych zanonimizowanych mogą dostarczyć władzom publicznych dużo cennych informacji o tym gdzie potrzebne są inwestycje w stacje ładowania i jak usprawnić zarządzanie ruchem pojazdów w miastach — podkreślił Sten Rauch, prezes Mercedes-Benz Connectivity Services.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close