Partnerzy portalu

Polskie porty coraz bardziej intermodalne

W ubiegłym roku polskie porty zwiększyły przeładunki jednostek intermodalnych, które wyniosły 3,1 mln TEU. Tym samym poprawiono wynik z 2019 r. czyli z okresu przed pandemią koronawirusa. W stosunku do ubiegłego roku polskie terminale morskie przeładowały 10,3% więcej kontenerów — poinformował Urząd Transportu Kolejowego.

polskie porty
DCT Gdańsk źródło: UTK

Duży wzrost przeładunków intermodalnych odnotowano w 2021 r. w Porcie Gdańsk (2,1 mln TEU wobec 1,9 mln rok wcześniej). Port ten pobił swój rekord z 2019 r. Na wynik ten złożyły się głownie przeładunki w największym polskim terminalu DCT Gdańsk.  Dzięki zaplanowanej rozbudowie tego obiektu w najbliższych latach Gdańsk może umocnić swoją silną pozycję na Bałtyku, do czego przyczyniają się też nowe uruchamiane i zapowiadane połączenia lądowe do Litwy i Ukrainy. 

Port Gdynia również odnotował wzrost przeładunków z  905 tys. TEU do 986 tys. TEU. Gdynia była jedynym portem, który w kryzysowym 2020 roku nie zanotował spadku przeładunków intermodalnych. Realizowane obecnie inwestycje związane z pogłębieniem basenów i toru wodnego sprawią że port ten zapewne przekroczy poziom 1 mln TEU rocznych przeładunków. Natomiast po wybudowaniu Portu Zewnętrznego Gdynia awansuje do wyższej ligi europesjskich portów. 

Z kolei zespół portów Szczecin — Świnoujście odgrywa marginalną rolę w polskim kontenerowym transporcie morskim. W ubiegłym roku porty te w dodatku zanotowały spadek przeładunków z 87 tys. TEU w 2020 r. do 82 tys. TEU. Terminale kontenerowe w Szczecinie i Świnoujściu obsługują jedynie lokalne rynki, ale sytuacja ta może się zmienić po wybudowaniu terminalu głębokowodnego w Świnoujściu. Trzeba jednak pamiętać, że kontenery to nie jedyny rodzaj jednostek intermmodalnych, które obsługują porty. W Świnoujściu duże znaczenie mają bowiem Terminal Promowy i Euro Terminal ro-ro, które obsługują przewozy naczep, a te coraz częściej trafiają z terminali morskich na wagony kolejowe i takie usługi wkrótce będą świadczone Świnoujściu również w ruchu międzynarodowym

Za mało na kolej

UTK poinformował w jaki sposób jednostki intermodalne transportowane są do i z polskich portów od strony lądu. Wyniki nie są satysfakcjonujące, gdyż mniej niż 30% jednostek jest przewożonych koleją, resztę przewożą samochody. Z kronikarskiego obowiązku można jeszcze dodać, że w ubiegłym roku 6 kontenerów z Gdańska przewieziono barką do Chełmna. Problemem ciągle są wąskie gardła na magistralach kolejowych prowadzących do naszych portów. Dobrą wiadomością jest to że trójmiejskie porty zaczęły obsługiwać ruch do Czech i Słowacji. 

— Połączenia intermodalne wschód-zachód funkcjonują efektywnie, natomiast należy dążyć do zmniejszenia ograniczeń w funkcjonowaniu połączeń w kierunku północ-południe. Bez sprawnej sieci kolejowej nie jest możliwe wykorzystanie w pełni potencjału polskich terminali portowych. Istotne jest zapewnienie odpowiedniej przepustowości sieci oraz odpowiednich parametrów, jeśli chodzi o prędkość handlową z portów. Są to kluczowe czynniki jakości kolei, które mają znaczący wpływ na jej postrzeganie jako alternatywy względem transportu drogowego — napisano w raporcie UTK.

Urząd poinformował też jakie są najważniejsze lądowe połączenia intermodalne do polskich portów. Dla Gdańska są to: Brzeg Dolny, Gądki, Kąty Wrocławskie, Kutno, Łódź, Poznań, Radomsko, Sławków i Warszawa a dla Gdyni połączenie do Ciechanowa, Gądek, Kutna, Łodzi, Nowych Skalmierzyc, Poznania, Radomska, Rypina, Warszawy oraz Terespola Pomorskiego.

— Transport intermodalny z roku na rok rośnie, ale wciąż niezbędne jest zapewnienie m.in. odpowiednich czasów przejazdu, zwłaszcza dla połączeń międzynarodowych, a także minimalizacja opóźnień pociągów towarowych, szczególnie na granicach. Kluczowa w tym jest współpraca zarządcy infrastruktury oraz przewoźników kolejowych w zakresie inwestycji niezbędnych dla zwiększenia przepustowości infrastruktury i terminali przeładunkowych oraz ogólnie elastyczności kolejowego transportu towarowego. Jego niezawodność powinni wspierać zarządcy infrastruktury poprzez zacieśnienie współpracy z przewoźnikami także w odniesieniu do alokacji zdolności przepustowej i zarządzania operacyjnego dla międzynarodowych usług kolejowych — podsumowuje UTK. 

Czytaj też: W 2021 dalszy wzrost przewozów intermodalnych w Polsce

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close